De Golf is één van de, hoe zullen we dat eens netjes zeggen, meest anonieme auto’s die er op dit moment te koop zijn. De Variant is de beste keuze. Het donkere interieur en de plasticachtige, maar wel oerdegelijke materialen in de Golf maken het niet bepaald de gezelligste…
De Golf is één van de, hoe zullen we dat eens netjes zeggen, meest anonieme auto’s die er op dit moment te koop zijn. De Variant is de beste keuze.
Het donkere interieur en de plasticachtige, maar wel oerdegelijke materialen in de Golf maken het niet bepaald de gezelligste auto om in te bivakkeren. Maar zoek je een bruikbare, betrouwbare en voordelige auto waarmee je je niet gelijk in een maatschappelijk hokje laat plaatsen, dan is het een voor de handliggende en, vooral, verstandige keuze. Een die nog eens reuze praktisch is bovendien. De Variant biedt deze eigenschap in het kwadraat, dus dit is de beste Golf-versie. Daarmee is het meteen een van de beste auto’s op de markt. Toe maar, we hebben al heel wat prijs gegeven in maar één alinea. Is dit echt de beste auto op aarde?
Natuurlijk niet. Maar onderschat de Golf niet. Niet voor niets houdt hij zich vier jaar na zijn introductie nog kranig tussen alle andere aanbiedingen in de populairste klasse van Europa. Kijk maar eens naar die torenhoge occasionprijzen. Door een paar schoonheidsfoutjes deed hij een stapje terug in de klanttevredenheidsstatistieken, toch is hij nog de favoriet van velen.
Spionagefoto’s van de Golf VI, de opvolger van de huidige generatie, circuleren al lang op internet, maar een combiversie van de huidige Golf ontbrak nog. Het zij je vergeven mocht je menen er al wel een te hebben gezien, want erg verrassend qua uiterlijk is de Variant niet. Toch is hij splinternieuw. Vanaf de zijkant trekt de achterkant meteen je aandacht. Logisch – want daar draait het bij een stationcar om. Toch zijn het vooral de grote, om de hoek gevouwen achterlichten die opvallen. De andere lijnen zijn vertrouwd, alhoewel de achterkant onverwacht schuin oploopt.
De testauto is eigenlijk de beste uitvoering, namelijk de 2.0 TDI met 140 pk. Hij is de investering meer dan waard. Het koppel ligt op 320 Nm en dat is al heel snel beschikbaar. Toerentallen boven de 1.800 tpm zijn eigenlijk niet nodig om lekker door te rijden en zelfs als je echt in je stoel gedrukt wilt worden, hoef je niet boven de 2.500 tpm uit te komen. De motor draagt zijn dieselbadge vol trots en laat dat horen ook.
Ondanks dat is het een uitstekend blok, zeker gezien zijn bescheiden consumptie van 5,6 l/100 km. Een actieradius van 840 km is een haalbare kaart. Prima.
Dan de hamvraag: hoe zit het met de laadruimte? Die is groot, heeft een vlakke vloer en met een inhoud van 1.550 liter is-ie zeer bruikbaar. Hij loopt daarmee in de pas met de Opel Astra (eveneens 1.550 liter), overtroeft de Ford Focus (1.439 liter), maar moet het wel afleggen tegen de Renault Megane (1.800 liter). De Golf Variant is precies want je ervan verwacht. Is dat niet precies wat Golf-kopers willen?
Reacties