Als voor zijn geboorte al duidelijk zou zijn geweest dat John Lennon met zijn bandje The Beatles de wereldwijde popmuziek zou herdefiniëren, zou hij dat dan ook hebben gedaan? Dat is natuurlijk onmogelijk om te zeggen. Niemand verwachtte iets van onze John toen hij ter wereld kwam, maar de muziekwereld veranderen deed ie wel degelijk. Vooruit, niet in zijn eentje, maar je snapt het idee.
Wat dat te maken heeft met een Zweedse auto die wordt gebouwd in China? Helemaal niks. Al lijkt de auto-industrie nog voor de levering van de eerste Volvo EX30 besloten te hebben dat het een verkooptoppertje wordt. In ieder geval in Nederland.
Zo goedkoop is de Volvo EX30 in Nederland
De EX30 is de kleinste elektrische auto van Volvo en daarmee ook de goedkoopste in het gamma. Met een vanafprijs van 37.000 euro lijkt ie zelfs bijna te mooi om waar te zijn, want die prijs is een stuk vriendelijker dan die van menig concullega uit een minder premium segment.
Maar het getalletje klopt echt, en is ook vrij makkelijk te verklaren. Het Chinese moederbedrijf Geely zet de EX30 op hetzelfde platform als familieleden Smart #1 en Zeekr X. Bovendien wordt de EX30 nu ook in China gebouwd, al is het de bedoeling om ’m op termijn ook in Volvo’s Belgische fabriek in Gent te produceren.
De EX30 is een Volvo in hart en ziel
Het platform mag dan gedeeld zijn, de EX30 is – zo drukt Volvo ons op het hart – een echte Volvo. Hij is voor het grootste deel ontwikkeld in Europa en houdt er dezelfde belangrijke waarden op na als de andere modellen van de Zweedse fabrikant. Dat betekent onder meer dat je je lol op kunt als je lekker gaat op veiligheidsfeatures, innovatie en doordacht Scandinavisch design.
Al voelt het interieur eigenlijk ook een beetje leeg aan. Alles wat niet per se nodig was, werd verwijderd. Zoals, om alvast een tipje van de sluier op te lichten, zo ongeveer alle fysieke knopjes die je ooit in een auto zou kunnen verwachten.
Dit is de snelste Volvo van dit moment
De lekkerste versie van de EX30 is zonder twijfel de Twin Motor Performance. Want: één motor die de voorwielen aandrijft, eentje op de achterwielen en een gecombineerd vermogen en koppel van 428 pk en 543 Nm. Dat alles vertaalt zich op het asfalt in een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Dat voelt in werkelijkheid precies zo snel aan als je het je voorstelt.
Direct vermogen, en niet zo’n beetje ook, waardoor je andere weggebruikers heel snel heel klein ziet worden in je binnenspiegel. Tel daar een prettige dynamiek bij op en je hebt met het topmodel echt een totaalpakketje in huis. Maar goed, dan ben je wel minstens een halve euroton verder.
Dat gezegd hebbende, ook jij weet: de duurste variant is vrijwel nooit de populairste, en zeker niet in Nederland. De Volvo EX30 Single Motor is de versie die je naar verwachting héél veel gaat zien, en dan waarschijnlijk in de optionele Extended Range-uitvoering. Zoals gezegd heb je het instapmodel, de Single Motor Core, op de oprit staan vanaf net geen 37k (39 in België). Voor een basismodel met groter rijbereik betaal je minstens 41,5k (ruim 44 in België).
Waarom voor de Volvo EX30 Single Motor Extended Range gaan?
En om eerlijk te zijn doet die versie echt niet onder voor een Twin Motor Performance. Ja, je hebt ‘slechts’ 272 pk en het sprintje naar 100 km/u duurt ruim twee tellen langer. Maar als het om bereik gaat, ben je met de Single Motor Extended Range degene die het laatst lacht. Je komt namelijk 25 kilometer verder dan met het topmodel. Dat is uiteindelijk waar het de meeste EV-rijders om gaat, zelfs in een klein landje bezaaid met laadpalen.
Bovendien kun je ook het ontbreken van vierwielaandrijving zonder moeite positief uitleggen; achterwielaandrijving is immers zo gek nog niet. Doordat al het vermogen naar de achter gaat, voel je bij het accelereren geen onbalans of ongewenste reacties in je stuur. Niet dat je dat per se wel voelt in de Twin Motor, maar goed.
Je wilde een positieve noot, dan krijg je een positieve noot. Vermogen kom je ook in het basismodel niet tekort, trap het rechterpedaal in en je vlamt met een fijne vaart richting de einder. Remmen doet hij ook fijn: nooit bijterig of abrupt, maar wel altijd krachtig genoeg. Initieel rem je – zoals vaker in elektrische auto’s – hoofdzakelijk op de elektromotor om energie terug te winnen. Zet je door met je pedaaldruk, dan spreek je rondom de blokken en schijven aan.
Valt ie te vergelijken met een andere Volvo?
De EX30 is een flink maatje kleiner dan de XC40, maar mag zich alsnog een SUV noemen. Toch voelt het onderstel behoorlijk wat sportiever aan dan zijn soort in eerste instantie doet vermoeden. Wees overigens niet direct bang, het is in de EX30 heus niet alsof je uit je stoel stuitert bij het eerste het beste putdeksel, maar het kan zomaar zijn dat je ’m wél voelt. Niet per se hinderlijk, maar goed om in het achterhoofd te houden. Overigens komt dat stuggere onderstel in de bochten juist van pas. Hij volgt strak zijn lijn en van storende effecten van de gewichtsverplaatsing van links naar rechts heb je vrijwel geen last.
Dat ie compacter is dan zijn grote broer, merk je met name in het interieur. Wie kleiner is van stuk, zal makkelijk passen op de achterbank. Maar voor de langere medemens zal het toch een beetje proppen zijn. Een troost: als je eenmaal zit, dan zit je wel lekker. Achterin, maar zeker voorin zorgen de Zweedse zetels – made in China, niet doorvertellen – voor veel comfort voor je derrière. Kramp? Ga je niet krijgen. Erewoord. Afleiding door lichamelijk ongemak zit er niet in.
Waar de EX30 nog wat te winnen heeft
Afleiding door andere zaken trouwens ook niet. De reden daarvoor stipten we al even aan: het interieur is nogal, eh, sober uitgevoerd. Alsof opruimgoeroe Marie Kondo er naast weggooiwoede ook een extreme clean desk policy op nahoudt. Heb je daar een beeld bij? Dat wat je nu voor je ziet, zou nog steeds een puinhoop zijn vergeleken bij het interieur van een EX30.
Als bestuurder heb je geen snelheidsmeters voor je neus en ook geen head-up display. Je moet het doen met een centraal geplaatst scherm in het dashboard. Of liever gezegd, je mag het ermee doen, want echt vervelend werkt het niet. Het went verrassend snel om even kort een blik op rechts te werpen om te kijken of je niet per ongeluk te hard rijdt. Is ook aan te raden, want je zoeft binnen de kortste keren de 100 voorbij.
Je moeder zou trots zijn: eindelijk zit je in een opgeruimde kamer | Foto: © Volvo
Wel minder: tijdens onze testrit besloot het centrale scherm ermee te kappen. De snelheid was wel afleesbaar, de rest werkte niet meer. Kan in theorie natuurlijk gebeuren, in een preproductiemodel zoals de auto waarin wij op pad waren, maar je voelt op zo’n moment ineens hoe afhankelijk je bent van de techniek. Even de spiegels bijstellen is er zonder centraal scherm niet bij. Sterker nog, zelfs het zuinig bemeten handschoenenvak kun je niet openen.
Duurzame materialen in een auto van minder dan 40k
De afwerking in het interieur is verder zoals je van Volvo kunt en mag verwachten: goed.
De materialen zijn verrassend, van bekleding met een 3D-gebreid patroon en hergebruikte kunststoffen tot vloermatten die zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Helemaal dop, eh, top. Ook mooi: de subtiele deurgrepen en richt-elementen op de ventilatieroosters.
Het stuur is compact en beefy, met makkelijk te bereiken knoppen erop (tóch een paar knoppen!) waarvan je er enkele ook zelf kunt programmeren. Handig, als je one-pedal driving even snel wilt instellen. Alles is precies zo uitgevoerd dat het bijdraagt aan dat ongrijpbare, maar voor iedereen duidelijke premiumgevoel. Doen ze goed, die Zweden.
Overigens kun je – als je goed zoekt – in het interieur een aantal elanden vinden. Gebbetje van de designers, moet kunnen. Buiten de auto vind je er nog eentje. Hint: moet je een beetje in een frunky richting denken.
Het uiterlijk van de nieuwe Volvo scoort punten
Sowieso mag gezegd worden dat het design van de EX30 geslaagd is. Deze EV heeft géén grille en ook niks wat daar stiekem voor door moet gaan. Fijn, want zo’n ding is helemaal niet nodig op deze auto. En tóch is het front direct herkenbaar als Volvo, al helpt het logo dat midden tussen de koplampen prijkt daar natuurlijk ook bij. Met name geslaagd is de breed ogende achterpartij. Strakke lijnen, mooi vormgegeven lampunits. Ook noemenswaardig zijn de fraaie randloze buitenspiegels die mooi matchen met de binnenspiegel.
Is er dan niks te klagen over deze compacte elektrische Volvo? Nou, bijzonder weinig. Ja, het is irritant dat je in een auto die Twin Motor Performance heet een heel menu door moet om de sportiefste rijmodus te activeren. En ja, je moet het dashboardkastje openen met een niet-fysiek knopje. Maar als we heel eerlijk zijn, is dat allemaal vrij overkomelijk. De EX30 ziet er goed uit, zit fijn, rijdt goed en is – welke versie je ook kiest – snel zat voor wat hij moet kunnen. Tel daar zijn aantrekkelijke prijs bij op en het moet raar lopen, wil deze Volvo niet het wonderkind blijken dat hij belooft te zijn.
Specificaties van de Volvo EX30 Single Motor Extended Range (2023)
Motor
1 elektromotor
272 pk
343 Nm
69 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,7 kWh/100 km A label
Actieradius
480 km (WLTP)
Laadtijd
7,5 uur bij 11 kWh
26 min. bij 175 kWh (10-80%)
Afmetingen
4.233 x 1.836 x
1.555 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
>1.730 kg
318 / 904 l (bagage)
Prijzen
€ 41.495 (NL)
€ 44.240 (B)
Wim heeft op 5 juli 2024 geschreven:
veel, heel veel kinderziektes in dit model. Eigenlijk Volvo onwaardig
Kid heeft op 1 april 2024 geschreven:
Had hoge verwachtingen van deze auto. Helaas verre van tevreden.
Heb de extended range genomen vanwege het actieradius, maar kom niet verder dan een kleine 300 km (288 om precies te zijn). Elke dag de computer resetten, anders kan ik niet laden. Tijdens rijden in regen, krijg je van allerlei meldingen die je niet wilt krijgen.
De stoelen zijn ook niet Volvo waardig.
Walter heeft op 8 januari 2024 geschreven:
Een Smart#1 (kleine Mercedes) heeft veel meer ruimte, specs en een mooier interieur voor ongeveer dezelfde prijs. Komt omdat ze niet zo veel adverteren als het Volvotje?
George heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Ontbreken van een achterruitwisser Peter? Even wat beter opletten voordat je gaat zeuren.
Verterp heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Ik zou me wat eenzaam voelen in het afstandelijke interieur van dit chinese merk. Het aanrechtblad ‘80 stijl dashboard vind ronduit ik een misser.
Peter de Wit heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Een auto rijden, betekent (met de huidige stroomprijzen) zuinig rijden. De ophemeling van 3 seconden op de 100 vind ik dan ook in elke test misplaatst. Verder mis ik zaken die er wél toe doen, zoals bv de verwarming, die het verbruik aardig omhoog duwt. Ook het ontbreken van een achterruitewisser vind ik een misser. Verder hoor je in een auto vooruit te kijken, dus steeds opzij kijken voor de snelheid noem ik geen pré.
Maar goed, ik word dan ook niet betaald door een autofabrikant.
Bernard heeft op 14 januari 2024 geschreven:
Inderdaad paar belangrijke missers van de journalist. Zo vergeet ie even te melden dat de extend versie een warmtepomp heeft zodat ie niet zoveel verbruikt om te verwarmen. Je prima kan leven met de basis Core uitvoering en je dan al alle veiligheidsopties e.d. krijgt en je dan voor weinig, een climatepack erbij kan doen voor verwarmbare stoelen, stuur en voorruit. Verbruik je nog minder het aangenaam warm te krijgen. Maar wat ik echt mis in elk verhaal is het ongeloofelijke koppel en trekgewicht. De 1e elektrische auto onder de 45k die meer dan 1300 kilo mag trekken.