Bijna twee jaar geleden werd hij aangekondigd, en vorige week konden we eindelijk voor het eerst rijden met de Volvo EX90, de elektrische joekel voor je ietwat ruim bemeten familie. De vertraging kwam naar het schijnt doordat er nog een en ander moest worden dichtgetimmerd, vooral softwarematig. We zijn dus erg benieuwd naar hoe de EX90, nu hij er eindelijk is, het ervan afbrengt.

Wat is de Volvo EX90?

De nieuwste toevoeging aan Volvo’s line-up met elektrische crossovers, die verder bestaat uit de EX30 en EX40/EC40 (voorheen XC40/C40). Binnen afzienbare tijd zullen er nog meer nieuwe elektrische modellen volgen – één per jaar, volgens het oorspronkelijke plan. Voor nu: dit is de EX90, en hij is weer een prachtig gladgestreken, bij de aanblik haast rustgevend staaltje Scandinavisch design. Heel fraai.

Wat is er nieuw aan deze Volvo EX90?

Nou, alles. Het is niet zomaar een XC90 met een accupakketje, in ieder geval. Die XC90 stamt ook alweer uit 2015 en wordt binnenkort (oeps) grondig opgefrist, maar deze EX90 is geheel nieuw. Hij wordt gebouwd in de VS en in China en leunt op een digitale architectuur waarvoor techgiganten als Nvidia en Qualcomm tekenden.

Zelfs de Unreal-engine van Epic, waarop sommige van de meest gevierde games ter wereld draaien, heeft in het zenuwstelsel van de EX90 een plek gevonden. Het is in digitaal opzicht nogal een dingetje, daar komt het op neer. Of zoals Volvo het zelf zegt: ‘De EX90 is niet zomaar een nieuwe auto, het is een zeer geavanceerde computer op wielen.’ Klinkt interessant, maar we vrezen dat er zoveel aandacht op de softwarekant van de EX90 werd gevestigd dat enkele andere belangrijke dingen over het hoofd werden gezien… Daarover zo meer.

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra 2024 review: 3/4 achter rijdend verte

Hoe rijdt ie?

Zo kalm en cool als de EX90 oogt, zo rijdt hij ook. Althans, in de volgeladen Ultra-uitvoering die wij hier hebben. Die staat op een luchtgeveerd onderstel met twee kamers, dat de carrosserie wel wat laat hellen en rollen, maar de exacte staat van het wegdek ver bij je vandaan houdt. Het is daardoor een wolkige belevenis om met deze EX90 onderweg te zijn, zelfs op de door zon en druk verkeer verbrokkelde wegen van Zuid-Californië waarop wij hem testen. De besturing is van zichzelf vederlicht, al is er een zwaardere stand beschikbaar, en het rempedaal voelt dusdanig afstandelijk aan dat het af en toe lastig kan zijn om de boel soepeltjes tot stilstand te brengen. Dat is een kwaal waar meer EV’s last van hebben.

We rijden met de Twin Motor Performance-versie, die met twee elektromotoren alle vier de wielen aandrijft en in totaal 517 pk en 910 Nm op het asfalt loslaat. Dat klinkt indrukwekkender dan het aanvoelt, mede door het riante gewicht van bijna 2,8 ton. Evengoed is de EX90 in deze uitvoering erg vlot te noemen, zeker bij tussensprintjes. Vanuit stilstand hard optrekken, met de koppelverdelende Performance AWD-stand ingeschakeld, zorgt voor wat aandrijfreacties in het stuur naarmate de power er geleidelijk in komt om jou en je nietsvermoedende kroost niet ongenadig te overrompelen.

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra 2024 review: interieur dashboard

Hoe is het interieur van de Volvo EX90?

Stil. Maar dan ook écht stil. Bij 100 km/u horen we, afhankelijk van het wegdek, bijna niks tot nagenoeg niks van de brede banden. Windgeruis mag geen naam hebben, bonkige onderstelgeluiden zijn afwezig.

De schermopzet bevalt ons: een klein exemplaar achter het stuur met daarop belangrijke info als snelheid en acculading, een instelbaar head-up display en een groot staand centraal scherm als hart van de interactie. Het draait op Google en de boel functioneert zo snel en moeiteloos als je mag verwachten.

In de beste Volvo-traditie zijn de stoelen een genot. Voorin word je in de EX90 Ultra desgewenst stevig gemasseerd en als passagier is het prettig toeven, al valt de ruimte op de derde zitrij tegen. Niet door gebrek aan beenruimte (de tweede zitrij is verschuifbaar), maar wij kunnen er ons hoofd simpelweg niet kwijt. Enkel en alleen voor de kleintjes dus; wie met zeven volgroeide personen op pad wil, koopt maar een Dacia Jogger. Het grote glazen dak kan niet worden gedimd en er is geen rolgordijn, dus bij beukende zonneschijn kun je je tankstationsnack ertegen grillen. De airco zorgt dat je zelf wel koel blijft, maar heel energie-efficiënt lijkt deze opzet ons niet.

Wat zijn de grote minpunten?

Tot nu toe was dit verhaal vooral positief-met-wat-kanttekeningen, maar er zijn ook wat zaken aan de Volvo EX90 die ons heel wat minder bevallen. Om te beginnen weigert onze auto om de deuren keyless te openen en denkt hij tijdens het rijden regelmatig dat de sleutel afwezig is. Ook lijkt hij ervan overtuigd dat er iemand rechts achterin zit en blijft hij hierover piepen tot we de gordel daar nodeloos vastmaken. Exemplarisch, zou je zeggen, maar verschillende collega’s hadden tijdens de persintroductie dezelfde klachten.

De EX90 blijkt sowieso nog steeds niet helemaal af te zijn. Onder andere Apple CarPlay, bidirectioneel laden en de lidar-systemen voor het beloofde Safe Space-‘veiligheidsschild’, prominent aanwezig op het dak, zijn op dit moment niet operationeel. Wanneer dat wel zo zal zijn, is nog niet te zeggen. ‘De auto wordt continu over-the-air geüpdatet,’ zegt Volvo, ‘en tijdens de gereden kilometers wordt nog data vergaard.’ Er zijn uiteraard ook radar en camera’s aan boord en niveau-2 zaken als de bekende ‘handen aan het stuur’-stuurhulp werken prima. Toch blijft het vreemd dat de techniek waarvoor je betaalt, en waarop de vooruitstrevende kurk van deze Volvo deels drijft, niet bedrijfsklaar is als de auto op je oprit staat.

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra 2024 review: 3/4 voor rijdend brug

Verder nog bijzonderheden?

Er zijn wat ergonomische kwalijkheden, met name als het aankomt op de bediening van simpele rijfuncties. Om de besturing of het onderstel aan te passen, is geen rijmodusknop voorhanden; je moet naar het automenu, op Settings drukken, op Driving drukken, dan nota bene nog op View All drukken, en dán kun je ze afzonderlijk instellen. Dat zijn vijf handelingen – op een scherm waar je tijdens het rijden niet te lang naar zou moeten kijken – om iets te doen dat in nagenoeg elke andere auto met een enkele druk- of draaibeweging kan.

De rijstrookassistent blijft ingrijpen als je hem hebt uitgeschakeld, wat we ontdekken omdat we steeds in dat scherm moeten zitten pielen. En à la VW ID zitten er in de bestuurdersdeur maar twee raamknopjes, met een derde knop om de bediening van de voor- naar de achterramen te wisselen. Op zich nog tot daar aan toe – echter, het lampje dat aangeeft welke ramen je bedient, is overdag onzichtbaar.

Maar het vervelendst vinden we dat er qua regeneratie, en dus remwerking bij ‘gas los’, maar twee opties zijn: maximaal of niets. Wel is er nog een Auto-stand, waarbij je nooit weet wat je precies kunt verwachten wanneer je je voet optilt. Auto’s als de Kia EV9 hebben gewoon flippers achter het stuur om de remwerking in verschillende trappen in te stellen, van meer in de stad tot minder op de snelweg en alles ertussenin. Dat is fijn, praktisch en nuttig, waar dit nogal beperkt aanvoelt.

Onder de streep

Een beste lijst met aandachtspunten dus, variërend van (tijdelijke) onhebbelijkheden tot zaken die aantoonbaar beter moeten kunnen – zeker bij een merk dat veiligheid boven alles zegt te stellen. Het is zonde, omdat de Volvo EX90 voor de rest een overwegend positieve indruk achterlaat. Hij rijdt heerlijk, ziet er super uit, de cijfers zijn op orde (250-kW snelladen, 614 kilometer bereik voor deze Twin Motor Performance) en je kunt hem uitgebreid configureren, van vier- tot zevenzitter en zelfs met wollen bekleding. In de wereld van grote elektrische SUV’s lijkt hij een schot in de roos, maar in de praktijk drukken z’n tekortkomingen wel een stempel op de ervaring.

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra 2024 review: interieur detail scherm display sfeerverlichting

Wat is de prijs van de Volvo EX90?

De versie met enkele motor (279 pk, 580 kilometer actieradius) begint in Nederland bij 83.495 euro; in België mag je minimaal 86.320 euro aftikken. Voor een paar duizend euro extra rijd je al de Twin Motor (408 pk, 619 kilometer actieradius). Wil je de Twin Motor Performance die wij hier testten, dan zit je daarmee meteen op het Ultra-uitrustingsniveau en is de prijs 104.195 euro (108.620 euro in België).

Dus, moet je de Volvo EX90 kopen?

Vooralsnog zouden we zeggen: ja, maar alleen als je je om bovenstaande mitsen en maren niet druk maakt. Sommige dingen (zoals de niet-werkende lidar) worden gaandeweg opgelost, andere alleen als Volvo zich de kritiek aantrekt. Wat ze kennelijk niet per se doen, want bij de XC40 miepten we ook al over diep begraven rij-instellingen en een gebrek aan regeneratiestanden. Dus ja: zoek je een ruime, mooie, comfortabele en fluisterstille e-Volvo en maakt het je niet uit dat hij nog niet helemaal af is en dat hij je nu en dan zal frustreren, dan heb je ’m bij dezen gevonden.

Specificaties Volvo EX90 (2024)

UitvoeringTwin Motor Performance Ultra
Aantal motoren2
Accu111 kWh
Aandrijvingvier wielen
  
Vermogen517 pk/380 kW
Koppel910 Nm
 
0-100 km/u4,9 s
Topsnelheid180 km/u
Verbruik (gemiddeld)20,8 kWh/100 km
Actieradius614 km
Laadtijd30 min. bij 250 kW
 
Afmetingen (l x b x h)5.037 x 1.964 x 1.744 mm
Gewicht2.787 kg
Bagageruimte46 + 324/1.915 l
 
Prijs NL (vanaf) 104.195
Prijs B (vanaf) 108.620

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)