Ze zijn er wel – auto’s die niet direct zijn geboren als terreinauto, maar die wat hoger op hun pootjes zijn gezet, wat beschermplastic en vierwielaandrijving hebben gekregen en zo toch best geschikt zijn om door te rijden (al moet het niet te gek worden) waar de weg ophoudt. Alleen: het zijn allemaal stations. Audi’s A4 en A6 Allroad, Volvo’s XC70 en V40 Cross Country, de Subaru Outback, de (inmiddels niet meer leverbare) VW Passat Alltrack – stuk voor stuk stations. Waarom eigenlijk? Zou je ook zonder boswachter of grote-familieman te zijn niet een auto mogen kopen die niet bang is voor de winter of anderszins barre omstandigheden?

Waarom eigenlijk Volvo?

Eerlijk gezegd: wij hadden ons deze vraag ook nog nooit gesteld. Toch heeft Volvo hem alvast maar beantwoord met de S60 Cross Country, de eerste en (voor zover wij kunnen bedenken) enige sedan volgens dat recept. Ergens is dat ook wel te begrijpen, want het ziet er een tikje eigenaardig uit. Hij staat een kleine zeven centimeter hoger dan een normale Volvo S60 en dat doet iets mals met z’n proporties – hij oogt er niet meer solide, maar juist wat wankeler door. Ter compensatie heeft ie zwarte beschermstrips rond de wielkasten en matgrijze ‘bodembeschermers’ aan voor- en achterkant, de laatste voorzien van stoere Cross Country-inscriptie. De honingraatgrille moet nog wat extra ruigheid suggereren.

Nu valt het met die ruigheid op zich nog wel mee, want het gros van de in de Lage Landen verkrijgbare Cross Country’s (in Nederland alleen de D4-motor, in België ook de T5-benzine) heeft gewoon voorwielaandrijving. Alleen de duurste versies zijn met vierwielaandrijving verkrijgbaar, en dat kost je (in Nederland) meteen acht mille extra. Puur een belastingkwestie, want in België is de AWD-versie maar 2.400 euro duurder. Bovenop de toch al acht mille meer die je voor de Cross Country-uitvoering betaalt, wordt dat een kostbaar feestje.

Volvo blijft Volvo…

Wij reden hem met AWD, maar dan wel weer over een besneeuwde vlakte waarop een bescheiden circuit was uitgezet. Dikke pret dus, al blijkt wel vrij snel dat Volvo (je verwacht het niet) veiligheid iets hoger in het vaandel heeft staan dan ongegeneerd dwarsplezier. Allereerst kan het ESP niet helemaal uit – er blijft op de achtergrond altijd iets actief om je uit de penarie te helpen waar je op al die sneeuw nu juist zo graag in wilt blijven. Ten tweede zijn de gordelspanners van het overbezorgde type; elke keer als de Volvo S60 zo lekker hopeloos z’n grip verliest, knalt de veiligheidsgordel je snoeihard en klemvast tegen de stoel.

Maar voor dat soort extremiteiten is de Volvo S60 ook eigenlijk niet bedoeld – hij moet juist grip bieden, niet kwijtraken. En dat doet ie ook; op gewone wegen is hij ook als het weer aan alle kanten tegenzit, volledig in z’n element.

Specificaties Volvo S60 Cross Country D4 AWD Nordic+


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.250 tpm
420 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
149 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.638 x 1.865 x 1.545 mm (l x b x h)
2.774 mm (wielbasis)
1.629 kg
68 l (diesel)
380 l (bagage)

Prijzen
NL € 59.395 (25%)
BE € 46.630 (Summum)

Het vonnis
Een fijn rijdende auto was de S60 toch al, en dat wordt er met de Cross Country-toevoegingen zeker niet minder op. Wel prijziger: CC en AWD maken 'm maar liefst 16 mille duurder dan z'n iets minder stoere, gewone broertje

Reacties

  • jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:

    Wanneer je met een S60 cc door de bergen rijd, dan valt de rijhoogte wel weer mee, omdat de bergen om je heen een stuk hoger zijn snap je?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)