Volvo is als bedrijf nogal begaan met de toekomst. Ze lijken het volledig op zich te willen nemen om het wel en wee van de mens naar een hoger plan te tillen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat we ons niet bezeren als we domme dingen doen met hun auto’s. En door enkel nog viercilinders te produceren en diesel binnen afzienbare tijd af te zweren, zodat we minder vieze lucht te verwerken krijgen.
Worden we zelf ook blijer van deze toekomstplannen?
Maar ook op minder wereldlijk niveau zorgen de Zweden voor verbetering. Zo hoef je, als je onmiddellijk genot zoekt en je leven stante pede wilt verrijken, eigenlijk niet verder te kijken dan deze nieuwe Volvo XC60.
Wat Volvo uit hun machtige XC90 gedistilleerd heeft, is een SUV met alle kwaliteiten die we van die kolos gewend zijn, maar dan in een – voor ons continent althans – meer geslaagd formaat. De balans tussen interieurruimte (die riant is) en omvang (we hebben in de krappe Ardennen geen rotsige muurtjes geraakt) is precies waar het moderne Europese leven om vraagt. Combineer dit met het vriendelijke, bescheiden uiterlijk dat hij van zijn grote broer erfde, en je hebt een gegarandeerde winnaar en een waardige opvolger van de succesvolle eerste Volvo XC60.
Is de Volvo XC60 T5 AWD Inscription binnenin ook geslaagd?
Het interieur alleen is al genoeg om je overstag te krijgen. Het is alsof je in een naar romig leer geurend grasveld bent gaan liggen, met niets dan rust en vrede om je heen. Echt hout, een enorm panoramadak, feilloze afwerking – allemaal zaken die onze test-XC60 voor heeft op ons eigen huis. Waardoor we gedurende de week dat we ‘m rijden eigenlijk niet uit willen stappen.
Dit heeft tot gevolg dat we ook een aantal ergernissen ontwikkelen. Bij de introductie van Volvo’s rechtopstaande infotainmentsysteem waren we behoorlijk enthousiast, maar tijdens deze test ontdekken we dat het al met al een vreemde mix is van intuïtieve vondsten en onverklaarbare keuzes. Zo is de navigatiebediening onberispelijk, maar duurt het zeker een kwartier voor we doorhebben dat je je bluetooth-muziek niet in het audioscherm kunt inschakelen, maar ergens tussen het overzicht met apps moet zoeken.
Het scherm met autofuncties, zoals rijstrookherkenning, dodehoekwaarschuwing met stuuringrepen, City Safety en andere veiligheidsfoefjes (het zijn er veel), vereist dat je je aandacht van de weg haalt om het digitale knopje dat je zoekt tussen talloze andere van eenzelfde formaat en opmaak te ontwaren. Dat druist nogal in tegen de goede bedoelingen van diezelfde systemen. Overigens: een accurater en sneller werkende automatische grootlichtfunctie hebben we nog nooit meegemaakt, maar een warriger semi-autonome stuurhulp ook zelden.
Maakt dit de auto minder goed?
Maar dat is allemaal bijzaak. Feit is dat deze dik uitgeruste Volvo XC60 T5 AWD Inscription als geheel is ingesteld op ons welzijn. Hij is een rollende verzameling rustgevende indrukken, een kalmerende totaalervaring. De zalvende stilte/het Bowers & Wilkins-lawaai, de massagestoelen, de potente turbomotor die (ondanks de lome automaat) overal raad mee weet, de weldadige luchtvering: het draagt allemaal bij aan een subtiele verhoging van onze levensstandaard. Als dit is wat Volvo voor de mensheid voorziet, tekenen wij er graag nu al voor.
Volvo XC60 T5 AWD Inscription
Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
254 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 220 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
167 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.688 x 1.902 x 1.658 mm (l x b x h)
2.865 mm (wielbasis)
1.714 kg
60 l (benzine)
505/1.432 l (bagage)
Prijzen
€ 67.495 (NL)
€ 56.600 (B)
Vonnis:
Wie wel een shotje fysieke en mentale gezondheid kan gebruiken, moet eens een XC60 proberen. Je komt erin tot rust en wordt er een beter persoon van. Waardoor de wereld uiteindelijk ook weer wat beter wordt. Slimme types bij Volvo
Reacties