Tijdens de presentatie van de vernieuwde XC90 bleek dat ICE-auto’s volgens Volvo ook na dit decennium nog steeds zullen bestaan. De komst van de volledig elektrische EX90 betekent dus allerminst het einde van de XC90. Beide modellen zullen gebroederlijk naast elkaar staan bij de lokale Volvo-dealer. Iets wat dus niet gepland was, maar wat ongetwijfeld te maken heeft met de moeizame acceptatie van elektrische auto’s in sommige markten.
De kans is daarmee groot dat deze XC90 minstens net zo’n evergreen wordt als zijn voorganger, die van 2002 tot 2016 in productie bleef. Ondanks dat hij al wat ouder is, blijft de XC90 ook in 2024 het op twee na bestverkochte product van het bedrijf, na de goedkopere en kleinere XC60 en XC40. Bij Volvo zijn ze dus niet bang dat de nieuwe EX90 de XC90 zal ‘kannibaliseren’, omdat ieder model volgens het merk een andere kopersgroep bedient.
Vernieuwde Volvo XC90 T8 nadert de houdbaarheidsgrens
Aan de geringe elektrische actieradius van 70 kilometer merk je dat de XC90 zijn houdbaarheidsgrens nadert. De eerste de beste plug-ins van de Volkswagen Groep komen tegenwoordig al 130 kilometer ver op een lading, dus daarmee zet de Zweedse reus zichzelf redelijk buitenspel. Ook hybride SUV’s van concurrerende merken peuren nu al richting de 100 kilometer uit een volle accu.
Ook best ouderwets: de XC90 kan alleen via een twee-fase wisselstroomaansluiting worden opgeladen, terwijl andere plug-in hybrides in dit segment ook al leverbaar zijn met een DC-lader. Wat ook niet verder geoptimaliseerd is, is het goedmoedige onderstel. Althans, als je kiest voor de luchtvering. Bij het standaard-onderstel is de wielophanging wel aangepast.
Ook de software van de besturing kreeg een update. Daarmee is de Volvo XC90 T8 nog altijd een heerlijk comfortabele SUV waarmee je eindeloos Europa kunt doorkruisen. Nou ja, eindeloos: met zijn 70-liter tank sta je nog altijd sneller bij de pomp dan je zou wensen. De extra geluidsisolatie draagt eveneens bij aan het rijcomfort.
Woke maximumsnelheid van 180 km/u (ondanks 455 pk)
De enige versie die in Nederland te koop komt, is de 455 pk sterke T8 Plug-in Hybrid. Dat vermogen brengt ons meteen bij de ‘helaasheid’ van de woke maximumsnelheid van 180 km/u. Uiteraard heb je die nooit nodig in 26 van de 27 EU-landen, maar je voelt je toch een beetje onthand als je in Duitsland met 200+ voorbij wordt geblazen door allerlei auto’s die net zoveel of minder vermogen hebben dan jij. Qua acceleratie kom je overigens niets tekort: de 2.197 kilo wegende mastodont gaat er desgewenst hard vandoor en zorgt daarbij voor een lekker comfortabele duw in de rug.
Wat wél flink is veranderd, is het uiterlijk. Zo zien we een nieuw front met een andere grille en slankere matrix-led-koplampen. Ook de motorkap en voorspatborden zijn gewijzigd. Verder oogt de buitenzijde veel cleaner. Minder drukte, meer harmonie en een iets frisser en tijdlozer uiterlijk. Nadeel is dat de nauwelijks aangepaste achterzijde er nu wat gedateerd uitziet. Eigenlijk vormen alleen de donkere achterlichten een opvallende verandering ten opzichte van de pre-faceliftversie.
Interieur vernieuwde Volvo XC90 T8 wel flink verbeterd
Aan de binnenzijde valt vooral het grotere scherm op. Dat is nu gegroeid naar 11,2 inch en dat werd hoog tijd, want met het piepkleine display uit de vorige serie liep de XC90 echt achter ten opzichte van de concurrentie. Het infotainmentsysteem is gebaseerd op Google en werkt goed. Het anders ingedeelde scherm wordt aan beide zijden omgeven door nieuwe ventilatieroosters en dat ziet er weer een beetje gekunsteld uit: alsof het scherm er provisorisch tussen is geklemd.
Het is nog te vroeg om te zeggen of de XC90 nog een derde generatie zal meemaken. De kans is groter dat de auto over enkele jaren nogmaals een facelift zal ondergaan, en dat kan ook prima. De allemansvriend van Volvo destijds is misschien een paar kameraden kwijt dankzij zijn beperkte elektrische actieradius, maar tot die tijd kun je je nog prima vermaken met de goedmoedige SUV van Volvo. Net als de rest van het gezin, want ook nu weer wordt de Volvo XC90 T8 als bonus standaard geleverd als zevenzitter.
Prijzen: € 96.595 (NL) / € 101.790 (B)
Motorinhoud: 1.969 cc
Motortype: viercilinder turbo
Power: 455 pk/335 kW, 709 Nm
Aandrijving vier wielen: 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,4 s
Topsnelheid: 180 km/u
Verbruik: 1,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 32 g/km
Tankinhoud: 71 l (benzine)
Afmetingen: 4.953 x 1.958 x 1.776 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.984 mm
Gewicht: 2.297 kg
Bagage: 640/1.816 l
Reacties