Toen deze nieuwe Volkswagen Golf eHybrid werd onthuld, vonden we het vooral een elektrische auto voor mensen die de overstap naar een EV nog iets te spannend vonden. Want met een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer moet je in principe altijd volledig op de accu kunnen rijden. We verklappen alvast dat dit redelijk lukt, maar er is nog een reden om zo’n PHEV met grote e-actieradius te overwegen. En ook een reden om dat niet te doen.

De eerste reden is dat je een stuk flexibeler bent in je energiekeuzes. De afgelopen jaren hebben bewezen dat het alle kanten op kan gaan met de energieprijzen. Over het algemeen stijgen de tarieven van stroom en brandstof samen, maar wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren op deze wereld. Als er straks een oliecrisis is, ben je misschien blij dat je elektrisch kunt rijden. Hetzelfde geldt voor stroom: betaal je je ineens scheel aan kWh’tjes, dan is tanken slimmer. Dat is zelfs nu soms al het geval.

Wat is er nieuw aan deze Golf eHybrid?

De vernieuwde Volkswagen Golf 8 is er al een tijdje, en je kon hem zelfs al als plug-in hybride bestellen. Maar sinds kort is er de Golf eHybrid Life Edition. Dit is niet alleen de goedkoopste Golf PHEV, hij komt ook het verst op één acculading. Op papier haal je 144 kilometer op de accu. Op asfalt zul je net geen 100 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Dit zal minder worden als je de 130 gaat aantikken, maar hij kán zo’n snelheid wel halen zonder de benzinemotor te gebruiken.

Dit mag dan wel de instapper zijn, we durven deze Golf eHybrid niet karig uitgerust te noemen. Stoel- en stuurverwarming zijn standaard, net als een scherm achter het stuur en airco met drie zones. De 17-inch velgen hebben niet het spannendste design, maar het is nog altijd beter dan wieldoppen. En omdat het een PHEV is, krijg je 204 pk.

Hoe rijdt ie?

Als een Golf. Je zult nooit in de nacht zwetend wakker worden met gedachten over het dynamische bochtengedrag, maar hij rijdt moeiteloos en comfortabel. Plug-in hybrides zijn vaak aan de zware kant en je ziet dat merken soms de mist in gaan door zulke auto’s te stug te maken, vooral bij hogere modellen. Dat is bij de Golf niet het geval: deze auto is aangenaam afgesteld voor elke dag. Mocht je trouwens een sportievere Golf PHEV willen, dan is er altijd nog de GTE.

Je moet wel vaak laden

We vonden het een leuke uitdaging om te kijken of we cold turkey een volledige week zonder benzine konden rijden. Als je thuis kunt laden, is dit kinderspel; dan hang je hem in de avond aan de paal en kun je in de ochtend 100 kilometer rijden. Daarom pakten we alleen publieke laadpalen, wat het wel iets uitdagender maakte. Ook op kantoor hebben we niet bijgeladen.

Want waar je bij een volledig elektrische auto een paar dagen zonder laden kunt, moet je met een PHEV eigenlijk elke dag een paal opzoeken. Anders kom je op dag twee toch kilometers tekort. En hoe vaker je laadt, hoe vaker er palen bezet zullen zijn. Bovendien vindt je buurman met een Tesla het waarschijnlijk niet leuk dat je het laatste plekje inpikt met je auto die ook op benzine kan rijden. Als alles bezet is, moet je ineens minder gunstige palen gaan gebruiken – die bijvoorbeeld 64 cent per kWh kosten.

Een uitkomst als het écht niet lukt om aan de straat te laden, is om onderweg naar werk een snellader te pakken. Je kunt de 19,6-kWh accu van de Golf eHybrid met 40 kW snelladen (in de praktijk zelfs nog iets sneller), dus dan zit je zo weer op de 80 procent. Dit kostte in ons geval 74 cent per kWh. Thuis aan de paal kun je trouwens laden met maximaal 11 kW.

Kun je de Volkswagen Golf eHybrid echt altijd elektrisch rijden?

De elektrische modus is krachtig genoeg om als volwaardige aandrijving te dienen. De elektromotor zit in de transmissie, dus ook in de elektrische modus voel je de Golf PHEV schakelen. Hij trekt meer dan snel genoeg op om mee te komen met het verkeer, ook bijvoorbeeld als je moet invoegen tot 100 km/u. Als je de accu boven de 20 procent houdt, zal de benzinemotor nooit stiekem hoeven bijspringen.

De vraag is alleen of je het moet willen. Het elektrische verbruik zat bij ons gemiddeld op 22 kWh/100 km. Als je 130 gaat rijden, zal dit zelfs richting de 30 kWh gaan. Als je dan rekent met 64 tot 74 cent per kWh, dan kost het energieverbruik je per kilometer net zoveel als bij een Golf GTI zónder hybridehulpjes. Het is dan dus goedkoper om voor 2 euro per liter te tanken en op de benzinemotor van de eHybrid te rijden.

Laad je thuis via zonnepanelen of voor ongeveer 25 cent per kWh, dan is het wel snel goedkoper om elektrisch te rijden. Ook kun je de auto in de Hybrid-modus zetten, want dan smeert hij de acculading uit over de volledige autorit. Dit is vooral interessant op lange afstanden, wanneer je misschien geen zin hebt om te laden of als je alleen maar palen tegenkomt voor 74 cent.

Hoe is het interieur van de Volkswagen Golf eHybrid?

Wij hebben ons ook schuldig gemaakt aan het miepen over de knopkeuzes van Volkswagen, dus dan is het wel zo netjes om dit even te vermelden. De knopjes op het stuur zijn nu weer ‘echte’ knoppen. Dus niet meer die aanraakgevoelige paneeltjes die voor geen meter werken. De verwarming stel je nog wel in met een veegpaneeltje, net als het volume van de radio. Als daar nog wat draaiknoppen voor in de plaats waren gekomen, waren we helemaal tevreden.

Wat is de prijs van de Golf eHybrid?

De goedkoopste Golf met alleen een benzinemotor en 116 pk kost in Nederland 36.000 euro (België: 30.370 euro). De prijs van de Volkswagen Golf eHybrid Life Edition is 39.990 euro en in België 45.945 euro. Dan krijg je dus een opgegeven 144 kilometer aan elektrische actieradius en zo’n 90 pk extra. Je moet even in de gaten houden wat de auto straks extra kost aan wegenbelasting, maar in Nederland is het bijna een no-brainer als je toch van plan bent om trouw te laden. Bovendien ben je flexibel: stijgen de benzineprijzen, dan ga je laden – en andersom.

Wat kost de Golf PHEV in de private lease?

De Volkswagen Golf eHybrid Life Edition kost in de private lease ongeveer 599 euro per maand. Dan mag je wel maar 10.000 kilometer per jaar rijden en heb je een contract van 60 maanden. Wil je hem drie jaar rijden met 15.000 kilometer per jaar, dan moet je rekenen op zo’n 700 euro per maand. Bij private lease moet je zelf de tank- en laadkosten betalen, dus dan kan het gunstig zijn om een PHEV te nemen.

Dus, moet je de plug-in hybride Golf kopen?

Wij zijn eigenlijk wel enthousiast. Het liefst zouden we de baas aansporen om een laadpaal neer te zetten, of in ieder geval te investeren in een verlengsnoer dat we vanaf de zesde verdieping naar beneden kunnen laten bungelen. Want de techniek van de Golf eHybrid is er klaar voor om de benzinemotor buitenspel te zetten. De energiekosten maken het een interessante puzzel welke aandrijflijn je wanneer moet inzetten. En verder is het ook gewoon een fijne auto.

Volkswagen Golf eHybrid Life Edition specificaties (2025)

Prijzen€ 39.990 (NL) / 45.945 (B)
Motorinhoud1.498 cc
Motortypeviercilinder turbo hybride
Power204 pk/150 kW
Koppel250 Nm
Aandrijvingvoorwielen, 6v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 7,2 s
Topsnelheid220 km/u
Brandstofverbruik0,3 l/100 km
CO₂-uitstoot6 g/km
Tankinhoud45 l (benzine)
Afmetingen (l x b x h)4.282 x 1.789 x 1.483 mm
Wielbasis2.620 mm
Gewicht1.649 kg
Bagageruimte381/1.237 l

Reacties

  • Rob heeft op 16 februari 2025 geschreven:

    Let er wel op dat het erg slecht is voor je motor als hij telkens kort bijspringt. Als je het steeds net niet redt op accu, rij steeds met een koude motor en zal de slijtage erg hoog zijn.

    • Peter heeft op 16 februari 2025 geschreven:

      Daarom al laten voor wat het is.
      Die zijn zo gaar met koude motor telkens bijspringen

      • Kor S. heeft op 18 februari 2025 geschreven:

        Wat een onzin. Je rijdt in praktijk veel minder vaak met een koude motor omdat je alle korte ritjes elektrisch doet. Ik heb ca 150k km gereden met een Golf 7 GTE. Gemiddeld verbruik ca 1:35 (ongeveer de helft van de km elektrisch gereden). Geen bijzonder onderhoud gehad. Ik heb een eigen laadpaal onder de carpoort. Het kost dan weinig moeite om regelmatig te pluggen. De batterij had na 9 jaar nog 85% van zijn oorspronkelijke capaciteit.
        Mijn huidige Golf 8.5 GTE laad ik standaard tot 80%. Dat is meer dan genoeg voor de dagelijkse kilometers. Over de kosten van het openbaar laden. Snelladen doe ik bij Tesla (ca €0,35/kWh), openbaar laden bij Vattenfall palen met een Tap pasje (ca €0,38/kWh). De kosten zijn dan ongeveer de helft t.o.v. benzine.

        Reageer
      • Bert V. heeft op 16 februari 2025 geschreven:

        Ik rij met de Tiguan, vorige versie en zes maanden oud. Zelfs met de elektrische actieradius van 60kms, reëel in de winter 40, rij ik volledig elektrisch rond de kerktoren. Op vakantie in hybride modus 2000kms, verbruikt hij 1 tot 1,5 lt minder. Met die slijtage zal het wel meevallen. Als je direct vol gas geeft, is het voor elke verbrandingsmotor slecht hé. En het zijn automaten, dus dat scheelt in de geforceerde toeren bij snel optrekken ook weer flink.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 15 februari 2025 geschreven:

    Met de huidige saloncondities en overnamepremie heb je deze Golf in België al voor €39.440. Een kameraad heeft vorige week nog eentje gekocht, een Life Business Premium toonzaalmodel, deze is heel goed uitgerust en kostte normaal gezien bijna €50.000. Hij heeft uiteindelijk €12.000 korting gekregen.

    Reageer
  • Michel heeft op 15 februari 2025 geschreven:

    Gewoon een hele goede auto met een goede prijs. Dit wordt een leaseknaller.

    Reageer
  • Wim heeft op 15 februari 2025 geschreven:

    voor stuur en stoel verwarming moet je comfort pakket nemen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)