Cijfers liegen niet, zeggen ze weleens. Maar laat dat nou precies iets zijn wat een liegbeest zou zeggen. Volgens de verkoopcijfers zijn de crossover en de SUV de volmaakte carrosserievorm – maar dat is complete larie. Wil je een auto met veel ruimte en een hoge zit, dan moet je voor een busje gaan, of een MPV. Er was een tijdje dat autokopers dat snapten, in de hoogtijdagen van de Renault Espace of de Seat Alhambra.
Hoewel Volkswagen netjes aan de crossover-trend voldoet met de ID.4, komen ze gelukkig nu ook met een waardig MPV-offensief. Naast de Multivan T7, die bijna 40.000 euro goedkoper werd, is hier nu na lang wachten de elektrische ID. Buzz. En dat is niks te vroeg, want als je het Microbus-concept meerekent, is het retrobusje al meer dan twintig jaar in de maak.
De grootste elektrische auto van Volkswagen in Europa
ID. Buzz is de definitieve naam van de MPV. Hij staat op hetzelfde platform als de ID.3, ID.4 en ID.5. VW rekte dit zogenoemde MEB-platform op tot 4,7 meter lang en net geen 2 meter breed. Overigens is het niet eens de langste iteratie van het MEB-platform, want dat is met een paar centimeter meer de ID.6 die alleen voor China is. Wel is het de coolste ID van dit moment. De wielbasis is bijna 3 meter lang.
We stappen in de ID. Buzz Cargo, dus de versie met een grote laadruimte (met plek voor twee europallets) en zonder stoelen achterin. Volkswagen belooft ons dat de Cargo exact hetzelfde rijdt als de personenversie, mede omdat hij ook multilink-ophanging op de achteras heeft, wat best uniek is voor een bedrijfsauto.
De Volkswagen ID. Buzz is helaas geen Multipla
Het twijfelaartje voor de derde inzittende voorin is helaas niet leverbaar voor de personenversie – jammer voor het handjevol Multipla- liefhebbers. De personenversie van de ID. Buzz is voorlopig dus een vijfzitter, maar een zevenzitter is wel onderweg. Vreemd genoeg kunnen er geen dakdragers gemonteerd worden op de ID. Buzz, waarschijnlijk om de actieradius te beschermen. Later komt er nog wel een optie voor een dakraam.
Het interieur van onze testauto was vakkundig verstopt onder lappen stof, maar hou rekening met een variatie op het interieur van de bestaande ID-modellen. Een klein schermpje achter het stuur, een iets groter scherm in het midden en heel weinig knoppen zijn in ieder geval een zekerheid.
Een diep dashboard in de Volkswagen ID. Buzz
Het eerste wat opvalt vanaf de bestuurdersstoel is hoe diep het dashboard is en hoe ver je van de voorruit zit. Dit voelt als weggegooide ruimte, want voorin ligt verder geen motor, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de korte overhangen en dat je benen van de Euro NCAP niet meer als kreukelzone mogen dienen.
Verder voelt de ID. Buzz om te rijden aan als een kloeke SUV. De zitpositie is uitstekend en het stuur komt linea recta uit de personenautolijn. Het veercomfort is in orde en alleen over drempels voel je dat je met een lege bus onderweg bent – de achterkant stuitert dan wat meer. Het koppel komt er lineair in, wat zorgt voor een soepele acceleratie.
De prijs en de actieradius zijn nog niet bekend, maar hou rekening met respectievelijk net iets meer en net iets minder dan de ID.4. Met een prijs van zo’n 60.000 euro zou hij vrijwel net zo duur zijn als de Multivan T7 met plug-in hybride aandrijflijn. Een dilemmaatje voor grote gezinnen.
Specificaties Volkswagen ID. Buzz Cargo (2022
Motor
1 elektromotor
204 pk
310 Nm
77 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 145 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
Actieradius (opgave)
n.b.
Laadtijd
7,5 uur bij 11 kW
38 min. bij 125 kW (80%)
Afmetingen
4.712 x 1.985 x 1.937 mm (l x b x h)
2.988 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
1.221 l (bagage)
Prijzen
n.b.
Peter de Wit heeft op 1 maart 2022 geschreven:
Klinkt goed! De ID4 is value-for-money een van de beste elektrische auto’s. Als het daar in de buurt zit met prijs en range dan is dit een interessante optie!