We weten niet hoe het met jullie zit, maar bij ons is de verwarring compleet. Eerst had Volvo-moeder Geely het lumineuze idee om Lynk&Co op te zetten, een merk dat zich met een moeilijke naam richt op gemakkelijk en toegankelijk autorijden via abonnementen. Dat merk kwam met de 01, een plug-in hybride crossover die we in onze contreien inmiddels goed kennen; maar ook met een glad gelijnde conceptcar. Vervolgens verscheen er allerlei ander spul uit de Zweeds-Chinese Geely-koker: Polestar, Lotus, en ineens was daar ook Zeekr. Met een auto die verdacht veel lijkt op de conceptcar van Lynk&Co. En die auto heet… de Zeekr 001.

Joh, dat is allemaal simpel uit te leggen, wordt ons verteld. Volvo is… Volvo, Polestar is design, Lotus is performance, Lynk&Co is gemak en Zeekr is, jawel, technisch vernuft. Waarom Zeekr dan hetzelfde logo en dezelfde styling heeft als Lynk&Co? Eh, niet van die lastige vragen stellen.

Het merk Zeekr is slechts twee jaar oud

Goed, Zeekr is nog jong – twee jaar oud – en werkt in Zweden met man en macht aan nieuwe ideeën en modellen. Zo komen ze met de X, een compacte crossover die er al wat meer ‘eigen’ uitziet. Maar voor nu maken we eerst kennis met de Zeekr 001, die je niet mag verwarren met de 01, ook al lijkt ie erop. Snap je? Dit alles werkt niet bepaald temperend op ons cynisme, dat toch al vaak de kop opsteekt bij ‘nieuwe merken’ die ‘écht anders zijn dan andere’. Maar dan stappen we in een preproductie-exemplaar van de 001 en worden we toch even stil.

Het interieur van de Zeekr 001 maakt indruk

Da’s potverdorie een chic interieur, Zeekr. Vlot werkend infotainment ook, op scherpe schermen. Fraaie materialen, comfortabele stoelen, ruimte achterin voor volgroeide mensen. Dan gaan we rijden en wat blijkt: ook wat dat betreft heeft de Zeekr 001 zijn zaken voor elkaar. De luchtvering in onze volle Privilege AWD-versie springt gedecideerd om met hobbels en kuilen, maar wanneer we even later een Long Range RWD proberen, blijkt het niet-actieve onderstel van zichzelf al erg in orde. De 001 beweegt zich stil en subtiel voort en ook met een enkele e-motor komt ie goed vooruit. Met twee motoren is ie zo pijlsnel als je inmiddels mag verwachten.

De Comfort- en Sport-rijmodi liggen lekker ver uit elkaar qua pedaalreactie en besturing, en over een WLTP-bereik van 580 kilometer (zelfs 620 kilometer voor de RWD Long Range) valt ook lastig te klagen. Snelladen kan met tot 200 kW en de accu verwarmt zichzelf al voor wanneer je een dergelijke lader nadert.

Een paar Volvo-trekjes

Zeekr doet alles in eigen beheer, van UX tot pk’s, maar toch zien we wat Volvo-trekjes – zoals het verstoppen van regeneratie-instellingen en de éénpedaalsmodus in het scherm in plaats van achter een losse knop of flippers. Een domper in ons boekje, maar wel een van de weinige. De Zeekr 001 ziet er goed uit, rijdt super en zelfs de grootste muggenzifter zal op de details niet snel los kunnen gaan. We moeten erbij zeggen dat de rijhulpsystemen in onze testauto nog niet actief waren, maar dat is ook wel een keer prettig.

De Zeekr 001 is specifiek gericht op Europa en komt voorlopig alleen in Zweden en Nederland op de markt – België en andere landen volgen in 2026. Met deze ontwerpinsteek zal Zeekr qua merkidentiteit nog wel even blijven worstelen, en met prijzen vanaf net geen 60 mille is de 001 de zoveelste onbekende Chinees in de hogere prijsklasse. Maar het is er ook een die nog duurder aanvoelt, en die de vraag oproept: hoelang nog voordat dit soort waar voor je geld het wint van Europees merkprestige?

Zeekr 001 Privilege AWD (2023)


Motor
2 elektromotoren
544 pk
686 Nm
100 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,5 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
580 km (WLTP)
Laadtijd
5,5 uur bij 22 kW
30 min. bij 200 kW (10-80%)
Afmetingen
4.955 x 1.999 x
1.548 mm (l x b x h)
2.999 mm (wielbasis)
2.350 kg
539 l (bagage)
Prijzen
€ 67.490 (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

  • Gerald heeft op 30 augustus 2023 geschreven:

    Vandaag uitgebreid in het nieuws. Grootste social media beinvloedingnetwerk ooit opgerold. Uit China uiteraard. Maar volgens sommige personen hier mag je daar niets over zeggen.

    Reageer
  • Willem heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

    @maarten. Jij schijnt heel goed te weten dat iedereen die het niet met je eens is in een oude diesel rijdt en alibaba troep koopt. Wat een kansloos om anderen als een stereotype weg te zetten terwijl je zelf zo bekrompen gedachtes laat zien!

    Reageer
  • ron heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

    mag altijd op mijn oprit geplaatst worden, mooie wagen. China loopt jaren voor op Europa wat betreft elektrische wagens. Byd, Nio, zeekr, Daar staat tegenover dat Audi ,bmw en porsche bedelen om chinese batterijen en hun platforms.

    • @ron heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

      Ah daar hebben we zo’n China promoter. Behalve dat het grote onzin is. 1 vraag voor jou: krijg je hiervoor betaald of zit je in een heropvoedingskamp in Xinjiang via Deepl onder dwang ons te spammen?

      • Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

        Doe toch eens normaal man.
        Iedereen heeft recht op een mening.

        Ook als jij een andere mening hebt.

        • Thierry heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

          Weet je wat nog erger is dan de vijand? De zogenaamd objectieve persoon die ze zonder het te beseffen steunt. We worden elke dag bestookt met cyberaanvallen uit China. Meer dan uit welk ander land ook. We zijn allang in oorlog met ze het is alleen niet officieel. De communistische partij is er duidelijk over. China moet wereldleider zijn en het Westen moet vernietigd worden. En daar handelen ze naar. Met steun aan Rusland. Met hacks. En met infiltratie en omkoping binnen geaccepteerde kanalen. Als een klein groepje Russen de Brexit en de Amerikaanse verkiezingen kan beinvloeden, wat denk je dat het trollenleger van China kan dat vele malen groter is en vele malen meer geld heeft? Het is een illusie om te denken dat er niet allang allerlei beinvloeding plaatsvindt via reguliere media in Nederland door China.

          • Theo Swinkels heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Bij de Nederlandse versie van Autobild kan je die Chinese accounts er ook zo uithalen. Stikt er ook van de promo artikelen. Zou interessant zijn als FTM daar een keer induikt.

          • @thierry heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Sterk verhaal. Helaas zijn er mensen die doen alsof het allemaal zo erg niet is of dat je er ook anders naar kan kijken. Net zoals sommige mensen zeiden dat Het Nationale Dagblad gewoon een andere mening was dan de Volkskrant en helemaal niet een enge vorm van propaganda.

          Reageer
        • George de Wolf heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

          Misschien moet je het verschil tussen meningen en feiten leren. Feit: China is kwaadaardig. Mening: het is beter Chinese technologie te boycotten dan deze via sluikreclame te promoten.

          Als iets een zekerheid is, is dat je voor een andere mening in China een enkele reis naar een strafkamp krijgt.

          • Maarten heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

            Wat een gekleuter hier..

            Ik heb nooit gezegd dat de CCP goed is. (China staat niet gelijk aan de CCP, hoop dat je dat snapt).
            Vraag me alleen af waar jullie selectieve bekrompenheid vandaan komt, ineens ben je voor de Oeigoeren terwijl je zelf al jaren lang de Chinese economie steunt met je TV’s mobieltjes en kleding / aliexpress troep.

            Waarom is het nu ineens een issue? EN waarom hebben jullie het alleen over China?
            Op mijn vraag waarom jullie nog steeds maandelijks een storting doen aan landen als SA en Rusland gaan jullie niet in omdat jullie daar geen antwoord op hebben, dat is bekrompen.

            Die selectieve verbolgenheid van jou is gewoon bizar, als je echt geeft om mensenrechten en onrecht dan zou je je niet alleen focussen op de CCP.

            Of wel focussen op de CCP en dat dan ook in woord en daad doen in plaats van hier een beetje mensen aanspreken vanuit een moraalridder complex; met andere woorden zelf geen spullen uit China kopen en gebruiken, zelf geen benzine tanken en ergens in een bos leven.

            Dan mag je anderen hier de les gaan lezen over wat ze mogen vinden en wat ze mogen kopen van jou.

          • Amnesty International heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

            Die Maarten met zijn selectieve mening is precies het probleem. De ‘maar anderen doen het ook’ houding. In Nederland houdt de politie ook wel eens iemand onterecht aan. In China houdt de politie ook wel eens iemand onterecht aan. Zelfde toch? Alleen zitten in China miljoenen mensen in strafkampen en als het aan de leiders daar ligt dan zou iedereen die zo denkt en doet als de gemiddelde Nederlander daar ook bij mogen. Maar volgens mensen als Maarten is het niet erg want anderen doen het ook.

            Vrijheid voor de Oeigoeren!

          • Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Over naive gesproken.. Jij weet niet wat SA en Rusland allemaal doen. Jij veronderstelt dat alleen China meer invloed wil.

            En kleding kan je inderdaad niet mee bespioneren, maar je geld gaat dus wel naar de economie van de CCP…

            En de andere zaken die ik noemde naast kleren, je tv, mobiel etc etc… Daar kan je wel mee spioneren dus die heb jij zelf allemaal niet gezien de mening die je anderen hier oplegt??

          • @maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Valt Saudi ons digitaal aan? Spioneert Saudi bij ons? Steunt Saudi de Russen? Dat kan je toch niet hetzelfde noemen?!

            Net als dat je een stuk kleding toch niet kan vergelijken met spionage technologie? Je zegt het hier zelfs zelf in je reactie op Henk. Voor iemand die zich zo slim voor wil doen doe je absurd naïef.

          • Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Voor jullie gaan dicteren of het toegestaan is of hij een mening mag hebben over een auto;

            Al jullie kleding, jullie mobieltjes, jullie computer, jullie TV enz enz.
            Alles is made in China of geassembleerd in China.

            Toch kopen en gebruiken jullie dit al tientallen jaren terwijl jullie hier moord en brand roepen over onderdrukking en termen als “de vijand”. Beetje simpel nietwaar?

            Wat denken jullie van Saudi Arabië? Denk je dat daar de mensenrechten niet worden geschonden? Denk je niet dat deze landen graag zouden zien dat hun overtuigingen invloedrijker worden op de wereld en de kans pakken als ze kunnen?

            Waarom tanken jullie nog benzine diesel? Als het niet uit SA komt dan komt het wel uit Rusland, de staat die nu actief mensen vermoord in een ander land?

            Just saying..

          • @george heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

            Die zekerheid is dan toch ook een feit?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

    En alweer zwicht Topgear voor het Chinese bloedgeld. Dit gedrocht ziet er niet super uit, maar is gewoon het zoveelste stuk techniek dat ingezet wordt om in Westerse landen te spioneren.
    https://www.spectator.co.uk/article/could-china-spy-on-us-through-our-electric-cars/

    • Peter heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

      Ik vraag me af waarom we Huawei verbannen uit onze telecom infrastructuur en ambtenaren verbieden TikTok te gebruiken (beide terecht) maar dat we dit nog steeds toestaan. Wordt het geen tijd om in de grijpen tegen deze spionage?

      Reageer
    • Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

      Zou goed kunnen dat deze rijdende microfoons en camera’s wat gegevens naar China kopieert als de CCP dat eist van dit bedrijf, om dezelfde reden vertrouwd de CCP ook geen Tesla’s.

      Reageer
    Reageer
  • Blegh heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

    Fakking lelijk en een Chinees moet je vanwege alle bekende redenen sowieso niet willen. 7/20 maximaal.

    • Odin heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

      Vele jaren hebben wij voor erg gunstige prijzen olie, gas en grondstoffen uit het grote Rusland geïmporteerd. Toen waren mensenrechten, dictatuur, strafkampen en onderdrukking geen probleem, want wij zaten er lekker warm bij. Daarom begrijp ik het gezeik over China niet zo goed, een land waaruit wij probleemloos electronica en ga zo maar door in grote hoeveelheden hebben geïmporteerd en dat nog steeds doen. Maar zijn plotseling „Made in China“ auto’s plotseling wel een probleem? Wij doen dus niet mee met deze populaire hetze, want medio Oktober staat er een Volvo XC40 voor onze deur, ontworpen en geproduceerd in Europa. Het zij zo.

      • ZekereenZeekr heeft op 12 december 2023 geschreven:

        Mooie bak en rijdt ook nog eens goed . doe mij er maar een. Dat gezeik dat hij uit china komt , kan mij dat nou schelen . duitse auto,s zitten ook vol met onderdelen uit china . Wat een hypocrieten hier zeg

        Reageer
      • @Odin heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

        Het wordt pas een probleem als duidelijk is dat het desbetreffende land in acties laat zien dat het kwaadaardig is. ‘

        Dat is bij Rusland duidelijk geworden na 2014 en toen zijn er stevige sancties gekomen -alleen de absolute afhankelijk van olie & gas hield handel in stand- en bij China is het pas de laatste jaren duidelijker geworden. De acties tegen de Oeigoeren spelen sinds 2016, spionage via telecomapparatuur werd in 2020 grootschalig bekend, de massale hacks zijn pas vorig jaar aan het licht gekomen en de spionage via auto’s pas dit jaar.

        Met andere woorden: in 2015 iets kopen in China was moreel heel iets anders dan in 2023. Als je dat verschil niet snapt, heb je simpelweg een plaat voor je hoofd.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear