Autotest: Alfa Romeo MiTo Savali 1.4 T-Jet

Een oude naam uit het Nederlandse verleden van Alfa Romeo keert terug: Savali. En dat is maar goed ook.
 
Het klinkt Italiaans, maar is zo Nederlands als het maar kan. Savali is namelijk de afkorting van Sam van Lingen, tot voor vorig jaar een van ‘s lands bekendste Alfa-dealers. Vijf dealerschappen werden meegesleurd in de Kroymans-draaikolk, alleen de hoofdvestiging in Houten bleef overeind en ging door onder de naam Vireo Auto.
 
Nu was Van Lingen niet alleen dealer, maar ook tuner. Zowel optisch als motorisch werd er van alles aan onder meer 33’s, 155’s en 164’s verspijkerd, met vaak spectaculaire resultaten. Eén van de techneuten van Van Lingen, Ronald Vermeulen, kwam bij Kroymans op de keien te staan maar werd door Vireo Auto weer binnengehaald. Hij kreeg het voor elkaar de merknaam Savali weer nieuw leven in te blazen, waarvan deze MiTo het eerste bewijs is.
 
Nu gaat Savali niet zomaar over één nachtje ijs. Een bodykitje en een ander chipje en je bent al een heel eind, zou je zeggen, maar zo zit Vermeulen niet in elkaar. Niks chip, het hele motormanagement wordt door hem persoonlijk opnieuw geprogrammeerd. Dat levert voor de 1.4 T-Jet 30 pk vermogen en 50 Nm koppel op, waarmee het totaal op 150 pk en 270 Nm komt. Aardig is dat die aanpassingen alleen werken in de ’Dynamic’-stand van de DNA-knop. Elke andere stand levert gewoon het standaard vermogen. Daarnaast wordt de MiTo op bijzonder fraaie 18 inch Borbet-wielen met plat rubber gezet en komt de auto door nieuwe Eibach-veren twee centimeter lager te liggen. Tot slot zijn een voor- en achterspoiler en sideskirts gemonteerd, zijn de spiegelhuizen rood gespoten en de ringen rond voor- en achterlichten zwart gemaakt. Gevolg: voor 3.000 euro bovenop je standaard Mito heb je een megadik ding!
 
En zo rijdt hij ook. De motor legt opeens een hilarische gretigheid aan de dag. Eén keer zelfs maar denken aan het gaspedaal en de motor hapt toe als een krokodil die een drinkend beest het water in sleurt. Het mag dan ’maar’ 150 pk zijn, vertel passagiers dat het er 200 zijn en geen mens die het in twijfel trekt. De wegligging is daarbij geweldig verbeterd: de MiTo sleurt zich zo vlak als een polder en zelfs zonder noemenswaardige reacties in het stuur door de idiootste bochten. Een geweldig scheurijzer. Met één nadeel: hij is alleen geweldig als je hem als scheurijzer gebruikt. Voor iemand die ooit wel eens een klinkerweggetje of verkeersdrempel tegenkomt, zal hij vele malen te hard geveerd zijn. Wij willen nog maar twee dingen: een MiTo Savali en een circuit in de tuin. Welkom terug!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws