Stukje bij beetje wordt de Aston Martin Vanquish mooier en volwassener. De Volante mag dan niet helemaal nieuw zijn, want hij heeft nog veel verwantschappen met z’n voorganger, waaronder ook de DBS, maar beter is ie wel.
Wat gebeurt er met nieuws? Juist, dat gaat als een lopend vuurtje. Dat terwijl snelle auto’s over het algemeen als de brandweer gaan. Dat dat niet samen gaat, mag duidelijk zijn. Nu komt ‘nieuw’ toch al niet zo vaak in het woordenboek van Aston Martin voor, maar in dit interbellum tussen het verscheiden van de toch wel debiele Cygnet en de komst van suikeroom AMG is verbeteren het maximaal haalbare. Dat bleek genoeg om de Vanquish weer een stapje verder te verwijderen van z’n voorganger, de DBS Volante.
Mocht je in het spervuur van toegevoegde modellen (we kunnen op deze site elke maand wel een rijtest van een Aston Martin plaatsen) het spoor een beetje bijster raken wat betreft deze grote GT, dan even een herhaling. De huidige Vanquish kwam in 2012 op de markt, ter vervanging van de DBS-reeks (2007-2012). Die DBS moest de door Ian Callum getekende Vanquish die van 2001 tot 2007 gebouwd werd, doen vergeten. En dat lukte niet. Goed, wat de auto’s gemeen hebben, zijn de 5,9-liter V12 en oogverblindende lijnen.
Al sinds 1965 gebruikt Aston Martin de term Volante voor de open modellen. De oorsprong van het woord is divers. Beheers je Italiaans dan weet je dat het ‘vliegend’ betekent. Dat lijkt heel toepasselijk. Wanneer je bij vroegere modellen met de kap open had gereden, zag je eruit alsof je je kop uit een vliegende F16 had gestoken. De tweede betekenis is wat figuurlijker en komt uit de muziek. Het is in een partituur de aansporing om de noten je instrument uit te laten huppelen. Of zoiets. Dat past prima bij dit model.
Waarom? Ondanks dat je 573 pk voor je neus hebt liggen, voelt de Vanquish nooit intimiderend aan. Hij lijkt gespeend van elke vorm van agressie. Hij kan 290 km/u en doet de 0 naar 100 in 4,1 seconden. Bloedstollend snel natuurlijk, maar achter het stuur waan je je niet in een bom op wielen. Bij Aston Martin vinden ze het niet nodig om elke vorm van comfort en fatsoen overboord te zetten puur om te kunnen pochen met de rondetijden van de eigen testrijders. In de Vanquish Volante voel je je thuis: in alle comfort en rust ben je op reis. Is dat niet precies waar een GT voor gemaakt is, vooral eentje zonder dak?
Bovenstaande betekent trouwens niet dat Aston Martin in goede Britse traditie de concurrentie negeert. Er wordt wel degelijk gekeken naar andere merken. Vaak zijn die superieur in techniek, maar blijven in verschijning achter. Zowel aan de binnen- als buitenkant zijn er nieuwtjes te bespeuren. De VH4-structuur, zeg maar het skelet van de Vanquish, is nu bekleed met een geheel van koolstofvezel gemaakte carrosseriebeplating. Dit resulteert in een torsiestijfheid die 14 procent hoger is dan die van de DBS Volante. De motor en versnellingsbak liggen wat lager in de neus, de gewichtsverdeling is 51 procent voor en 49 procent achter. De voorruit loopt nu naadloos vanaf de paravaan (haha, zoek die maar op!) tot de rand van de cabriokap. Het stoffen dak bestaat nu uit drie lagen, er is een extra Thinsulate-isolatiepakket aangebracht. Dit houdt niet alleen de kou, maar ook windgeruis buiten. Het geeft een haast huiselijke sfeer aan boord. Tot een snelheid van 45 km/u kun het dak rijdend openen en dat kunstje neemt maar veertien seconden in beslag. Het mooie is dat de kapconstructie geen bagageruimte in beslag neemt. Omdat die ook nog eens de helft groter is geworden, heb je nu 280 liter stouwruimte.
Het interieur kennen we voor het grootste deel uit de dichte Vanquish. Het bonkige DBS-dashboard maakte plaats voor een fraaie middenconsole met vingertopbediening. Voor de afwerking heb je een ruimere keuze uit kleuren en materialen dan in de gemiddelde modezaak. Maar wat heb je aan al die binnentierelantijnen als de auto er vanbuiten uitziet als een designblunder? Laten we de buitenkant beter bekijken.
De ontwerpers hebben hun stinkende best gedaan en kwamen met iets prachtigs. Neem nu die achterspoiler, dat is ongetwijfeld een van de meest sexy exemplaren die je ooit op een auto zag. De koolstofvezel windgeleider ligt in één vloeiende lijn met de rest van de carrosserie. Er is geen lijntje of schroefgaatje te zien. Het zijn dit soort kleine maar oh zo mooie details en het nonchalante karakter van de auto dat je het ‘m vergeeft dat de ervaring achter het stuur misschien niet zo enerverend is als bij de tegenstrevers.
Je rijdt al in de mooiste auto die je in deze klasse kunt kopen en als hij dan geen grote steken laat vallen is het oké. Als je start en de motor slaat aan met zijn kenmerkende brul, dan is het een kwestie van strik erom heen en meenemen. Op sommige punten blijft ie technisch gezien achter bij de concurrenten. Je zou een achttraps transmissie met dubbele koppeling verwachten, je krijgt een zestraps automaat. Een handgeschakelde zesbak is niet leverbaar. Op zich is daar niets mis mee. De meeste merken voegen extra overbrengingen toe om een auto zuiniger te maken. Daar hoeft Aston Martin zich niet druk om te maken, dus waarom zou je dan al te veel moeite doen en een andere bak monteren? Bovendien: met 620 Nm is er weinig noodzaak om te schakelen. Misschien zou de auto er zelfs slechter op zijn geworden.
Hetzelfde verhaal gaat op voor de motor. Die heeft Aston Martin al sinds het begin van deze eeuw in het programma zitten, maar is wel steeds doorontwikkeld om ‘m soepeler en krachtiger te maken. De schokdempers zijn instelbaar in verschillende configuraties, wat de balans ten goede komt. Wij ontdekten dat de sport-stand het beste is.
Een rijklare Vanquish Volante is 35 kilo lichter dan een DBS Volante, maar de weegschaal geeft toch 1.844 kilo aan. De besturing kan dan nog zo direct zijn, de rest van de auto is wat minder geneigd om op het scherp van de snede te rijden. Je hoeft een kronkelig bergweggetje niet links te laten liggen, maar de Vanquish is eigenlijk gemaakt om lekker relaxed voort te zoeven.
Oké. ‘Nieuw’ kun je ‘m met de beste wil van de wereld niet noemen, dus we kiezen een ander woord: fantastisch.
Aston Martin Vanquish Volante
16/20
Motor
5.935 cc
V12
573 pk / 620 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 in 4,1 s
top 290 km/u
Verbruik/milieu
verbruik n.b.
CO2 n.b.
Afmetingen
4.720 x 1.905 x 1.295 mm (L x B x H)
2.740 mm (wielbasis)
1.844 kg
78 l (benzine)
279 l (bagage)
Prijzen
NL: n.n.b.
BE: n.n.b.
Het vonnis
Bij de Vanquish Volante is de traditionele Aston Martin-verhouding tussen design en prestaties beter voor elkaar dan bij de Coupé. Z’n concurrenten zijn sneller en meer geavanceerd, maar de Aston biedt je rust
Reacties