Aston Martin Vantage GT12

Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 motorkap (2015)
Aston Martin Vantage GT12 logo (2015)
Aston Martin Vantage GT12 motor (2015)
Aston Martin Vantage GT12 spoiler (2015)
Aston Martin Vantage GT12 interieur (2015)
Aston Martin Vantage GT12 interieur (2015)
Aston Martin Vantage GT12 velg (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 (2015)
Aston Martin Vantage GT12 motorkap (2015)
Aston Martin Vantage GT12 logo (2015)
Aston Martin Vantage GT12 motor (2015)
Aston Martin Vantage GT12 spoiler (2015)
Aston Martin Vantage GT12 interieur (2015)
Aston Martin Vantage GT12 interieur (2015)
Aston Martin Vantage GT12 velg (2015)

Aston Martin maakte van de V12 Vantage een raceauto en noemt hem Aston Martin Vantage GT12. Niet zomaar voor de lol, maar om andere merken die al tijden hetzelfde doen van repliek te dienen. Dus zet je helm op en stap in; alleen de sponsorstickers ontbreken nog.

Deze rijtest is volledig overbodig. Het gaat over een auto die niet meer nieuw te koop is. Want nog voor de monteurs het eerste boutje voor de Aston Martin Vantage GT12 uit het bakje pakten, was de complete oplage van honderd stuks al uitverkocht. Sterker nog: als je niet bij de in-crowd van Aston Martin hoort, had je sowieso achter het net gevist. Op het moment dat het koopcontract van het laatste exemplaar van deze megaracer werd getekend, was het persbericht nog niet eens de deur uit.

Het is en blijft een racer van Aston

Waarom besteden we dan toch aandacht aan ‘m? Nou, gewoon omdat we willen vertellen dat de mensen van Aston Martin hun beste hardcore sportauto ooit hebben gebouwd. Hiermee geeft het merk uit het Engelse Gaydon letterlijk en figuurlijk tegengas aan de 911 GT3 RS van Porsche. Daarover later meer.

Een GT12 is bijna dubbel zo duur als een gewone V12. Waar zit ‘m dat in? Ten eerste de exclusiviteit van een gelimiteerde oplage. Om dat te benadrukken, krijg je niet een knullig glimmend plaatje op het dashboard met daarop het serienummer. Nee, de buitenkant is getooid met de meest woeste bestickering die Aston Martin ooit op een carrosserie plakte. Stel je voor dat de buitenwacht denkt dat je een gewone V12 hebt. Als kers op de taart krijg je een achterspoiler waarop een helikopter kan landen.

Voor de meerprijs krijg je minder kilo’s en meer koppel. Dat is een fijne combinatie. De overtollige massa werd door de hele auto gevonden en weggehaald. Koolstofvezel is het toverwoord. De motorkap, voorschermen, de binnenpanelen van de deuren, de stoelen, de middenconsole en de achtervleugel zijn van dit hippe, vederlichte materiaal. Voor een dak van koolstofvezel moet worden bijbetaald.

Welke opties kun je krijgen op de Aston Martin Vantage GT12?

Maar de vercarbonisering is nog niet afgelopen. Tegen meerprijs kun je ook de schakelflippers, de achterklep, de grille en de typeplaatjes in koolstofvezel laten uitvoeren. Het kost een vermogen en eerlijk gezegd ziet het eruit alsof het van plastic is. Daarover gesproken: kunststof zijruiten zijn mogelijk.

Denk nou niet dat je de GT12 met een vinger kunt optillen. Alleen al die enorme 6,0-liter V12 ziet eruit alsof hij je kan verpletteren, dus deze Aston Martin kan domweg geen vedergewicht zijn. Dat gewichtsbesparing inderdaad geen prioriteit had, blijkt wel uit het feit dat een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en een fijne B&O-stereo tot de mogelijkheden behoren.

Aston Martin Vantage GT12 (2015)

Voor wat betreft de aerodynamische aanpassingen houdt Aston Martin zich op de vlakte. Het enige dat we te horen krijgen, is dat de Aston Martin Vantage GT12 zeven keer meer downforce heeft dan de V12 S. Wat heb je daaraan als je niet weet hoeveel het normaal is? Je kunt er in ieder geval een GT3 RS-rijder niet mee aftroeven. Die weet namelijk gewoon dat zijn auto bij 215 km/u een neerwaartse kracht van 345 kilo heeft.

De Aston Martin Vantage GT12 moet het dus niet hebben van z’n vederlichte wagenmassa of de geweldige aerodynamica. Als je kijkt naar de verhouding kilogrammen tegenover pk’s dan troeft ie de Porsche wel af (385 tegen 341 pk per 1.000 kilo). Of ie dat verzilvert in snellere rondetijden valt te bezien.

Comfortabel rijden is lastig

De standaard V12-motor is flink aangepakt en niet alleen met de laptop erbij. Het inlaatspruitstuk is van magnesium gemaakt, net als de torsiedemper in de cardanas. Voor het uitlaatsysteem kozen de ontwerpers voor titanium. Het resultaat is een vermogenstoename van 27 pk. Verwaarloosbaar? Dan lach je helemaal om de stijging van het koppel: een schamele 4 Nm. De versnellingsbak komt van Graziano en is zo oud dat je ‘m beter Antiekano kunt noemen. Deze sequentiële bak kennen we uit andere Astons en we weten dat hij door het schokkerige schakelen je nek beter kan kraken dan een chiropractor.

Is het nou eens afgelopen met dat negatieve gedoe? Sowieso is het niet slim om de GT12 te vergelijken met de Porsche 911. Die vergelijking gaat namelijk nogal mank. De Aston Martin heeft simpelweg geen concurrenten omdat het een op zichzelf staande auto is.

Kijk eens naar die motor. Op papier is hij marginaal gekieteld, maar de respons op het gaspedaal is onovertroffen. Hij reageert als een racemotor op het gaspedaal. Hoe krijgt Aston Martin het voor elkaar om die twaalf zuigers zo snel in beweging te krijgen? De ervaring is overweldigend, net als het geluid.

Hoe klinkt de motor?

De motor zou trouwens een aardig instrument zijn in een symfonieorkest. Wat een geluid. In vergelijking hiermee klinkt Jaguars F-type als een boerende teckel. De beleving is zo anders dan bij de andere V12-modellen van Aston Martin: dat zijn haast gezapige blokken, in deze vorm is hij venijnig en opzwepend. De speciale uitlaat doet een duit in het zakje als het om geluid gaat. Als er een prijs voor ‘beste V12 ter wereld’ bestond, nomineerden we dit blok.

De acceleratie is allesverpletterend, het onderstel heeft er de handen vol aan. Misschien komt het zelfs wel tekort om met deze kracht om te gaan. Bochten zijn een genot om te nemen. De keramische remmen halen de snelheid er vlotjes uit, de besturing is heel precies (laat je vooral niet afleiden door het getril dat je af en toe in het stuur voelt) en met een hijs op het gaspedaal schiet je als een kanonskogel naar voren. De kracht bouwt op zoals dat alleen bij een turboloze motor kan en beetje bij beetje voel je dat de grip van de banden het van de zijwaartse krachten verliest.

Voor het lange rijden biedt Aston een stereoset aan

Het onderstel heeft niet die haarfijne standaardafstelling die je bij een auto als deze verwacht, maar daar is wat aan te doen. Geheel tegen onze normale adviezen in, sporen we je aan om de tractiecontrole uit te schakelen, de sportmodus te kiezen en de schokdempers op standje ‘hard’ te zetten. De sportstand betekent in dit geval dat het gaspedaal directer reageert en dat al vanaf 0 tpm de Hellepoorten in de uitlaat opengaan.

Normaal is dat pas bij 4.000 tpm. Kies je voor een minder extreme instelling dan is de neiging tot uitbreken groter en verdwijnt bovendien een deel van het 1 op 1 gevoel dat je met het onderstel hebt. Opvallend genoeg heeft het comfort er niet onder te lijden, de Aston Martin Vantage GT12 is zelfs een heerlijke metgezel voor lange ritten. Je hebt je oren niet nodig om het prachtige interieur in je op te nemen, maar zet de sportknop vooral weer uit als je iets van de fenomenale Bang & Olufsen-set wilt meekrijgen.

Aston Martin Vantage GT12 interieur (2015)

Hoewel; dat is, al zeggen we het zelf, onzinnig advies. Vergeet al het andere: in deze auto moet je vooral genieten van de wegligging. Op dat vlak is dit de beste Aston Martin van de laatste tien jaar. Zelfs de One-77 moet zijn meerdere in ‘m erkennen. De GT12 slurpt je op en laat je de wereld om je heen even vergeten.

Conclusie?

Wat een lofzang ineens. Zeker als je je bedenkt dat de versnellingsbak inderdaad zo slecht presteert als te verwachten valt. Sloom en schokkerig. Het is van de zotte dat er nog nieuwe auto’s te koop zijn waarvan de versnellingsbak je bij elke aanraking van een schakelflipper een spoedcursus headbangen lijkt te geven. Je kunt het ietsje ondervangen door het gaspedaal los te laten op schakelmomenten, maar zeker bij lage snelheden blijft het een hobbelpaardgevoel. Maar we hebben een oplossing. Zet de bak gewoon vast in de vierde versnelling. Meer heb je niet nodig.

Aston Martin is op achterstand gezet door McLaren, Ferrari en Porsche. De ondersteltechniek en aandrijflijnen van alle modellen zijn niet meer van deze tijd. De Vantage werd gepresenteerd toen Porsche de eerste serie van de 997-generatie van de 911 presenteerde, en zij zijn inmiddels bij de tweede serie van de 991, vier rondes verder dus. Maar de Aston Martin Vantage GT12 heeft echter een geheim wapen: karakter. De manier waarop ie de wetten van de natuur en je zintuigen tart met snelheid, kracht en geluid laat je op slag vergeten hoe irritant de versnellingsbak schakelt. Het is een ontembaar beest dat niets aan de verbeelding overlaat. Dit is een Vantage om in je hart te sluiten. Zoals eigenlijk elke Vantage dat is. Schokkerig of niet.

16
20
Specificaties

Specificaties Aston Martin Vantage GT12

Motor
5.935 cc
V12
603 pk @ 7.000 tpm
625 Nm @ 5.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v semi-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 298 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,3 l/100 km
332 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.385 x 1.865 x 1.250 mm (l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.565 kg
80 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL uitverkocht
BE uitverkocht

VONNIS
Niet perfect, maar de GT12 is een geweldenaar pur sang. Dit is Aston Martin in optima forma. Jammer dat ie niet meer te koop is

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken