Autotest: Audi A4 Avant

Audi heeft jarenlang de slogan gevoerd: ‘Schöne Kombis heissen Avant’, dus dat schept verwachtingen. En verplichtingen. Kom er maar in, nieuwe A4 Avant!

autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant
autotest-audi-a4-avant

Wat vinden we van de Audi A4 Avant?

‘Schön’ is de nieuwe A4 Avant zeker. Mooie, heldere, afgeronde lijnen zonder al te veel poespas leveren een Audi in zijn beste traditie van elegante tijdloosheid op. Met een S-line exterieurpakket (‘sportievere’ bumpers, skirts, een achterspoiler en –diffusor, en wat logo’s her en der, kosten € 2.902) oogt hij nog wat scherper. Wat ons betreft niet direct nodig, wel een aanrader.

Hoe rijdt de Audi A4 Avant?

Dat verschilt nogal. Z’n rijkwaliteiten zijn sterk afhankelijk van de uitvoering die je rijdt. Sterker: we zijn bijna nog nooit een auto zijn tegengekomen waarbij verschillende uitvoeringen zó ver uit elkaar liggen als bij deze Audi. We begonnen met een 2.0 TFSi, een nieuwe motor. Hij levert 211 pk vermogen en een koppel van 350 Nm bij slechts 1.500 toertjes per minuut. Het is een pracht van een motor – hij klinkt heerlijk, pakt altijd en overal soepel op, kan in 6,7 seconden naar 100 km/u en verbruikt 6,8 liter per 100 kilometer; 1 op 15 dus. Je kunt hem met vierwielaandrijving of gewoon als voorwielaandrijver krijgen. Doe dat laatste nooit. Als je ook maar een béétje sportieve rijstijl hebt, zie je je bij elke bocht geconfronteerd met een gevoelloze besturing, kruiwagens vol onderstuur en een om het minste of geringste in paniek rakend ESP. Meer dan 200 pk op alleen een paar arme voorwielen: het kan gewoon niet, dat blijkt maar weer eens. Eeuwig zonde – van de motor, de hele rest van de auto en de sportieve aspiraties van de bestuurder.

Daarna stappen we echter in een andere Avant, dit keer met de 3.0 TDI-motor met z’n 240 pk en 500 Nm. En, veel belangrijker, met vierwielaandrijving en de hele riedel aan extra elektronica. Het heet Drive Select en komt er kort op neer dat je via voorkeuzetoetsen kunt bepalen hoe hard je het onderstel afgeveerd wilt hebben, hoe snel er op het gaspedaal gereageerd moet worden, hoe veel gevoel de besturing moet doorgeven en hoe veel het ESP moet toelaten. Het werkt formidabel. Het mankeert er nog net aan dat ze de verschillende standen ‘Mercedes’ en ‘BMW’ hebben genoemd, maar de karakteristieken komen akelig dicht in die buurt. Het is alleen op de quattro’s te verkrijgen en is, voor wie graag wat meer uit z’n uren in de auto haalt, een must. Het maakt van elke A4 een zalige rijmachine – ook van de 2.0 TFSI, want aan die motor ligt het echt niet.

Wat zijn de sterke punten van de Audi A4 Avant?

De afwerking staat op vrij eenzame hoogte, op de ergonomie is niets af te dingen, de stoelen zitten uitstekend en de afstelbaarheid van de zitpositie is voorbeeldig. Er is over alles weer erg goed nagedacht; de achterbank kan makkelijk en vlak worden neergeklapt, er zijn allerlei mogelijkheden om bagage vast te zetten en ook extra superdeluxe als een elektrisch bedienbare achterklep is leverbaar.

Waar is de Audi A4 Avant minder goed in?

Een A4 Avant is standaard echt niet karig uitgerust, maar je kunt ook opeens héél serieuze bedragen gaan neertellen. Voorbeeld: bestel leren bekleding, parkeerhulp, een panoramadak, Drive Select, telefoonvoorbereiding, dvd-navigatie en B&O-geluid en poef: er staat opeens 22 mille extra op de rekening! Daarnaast is de Avant niet echt klein, en in ieder geval groter dan z’n voorganger (12 cm om precies te zijn), maar voor échte slokop-kwaliteiten kun je elders beter terecht. Oh, en het is irritant dat het afdekzeiltje voor de bagageruimte omhoog blijft staan als je de klep dicht doet – daar kom je pas achter als je merkt dat je niets meer door de achterruit ziet. Kun je weer naar buiten.

Welke zouden wij bestellen?

Moeilijk – de diesels zijn allemaal wel in orde. De lichtste 2.0 TDI met 120 pk zouden we laten staan, dan liever de versie met 143 pk, of beter nog die met 170 pk. De drieliter is top, maar met een beginprijs van 55 mille wel aan de prijs. Iets dergelijks geldt voor de benzineversies: de 1.8 TFSI met 160 is oké, de 3.2 V6 met 265 pk fantastisch maar duur, dus houden we het op die 2.0 TFSI. Maar dan absoluut met quattro en Drive Select.

Eerste conclusie

De A4 Avant is een uitstekende auto die het in de juiste uitvoering in zich heeft de perfecte samensmelting van de eigenschappen van Mercedes en BMW te zijn, met behoud van het eigene van Audi. Een winnaar.

 

Technische gegevens Audi A4 Avant (benzine)

Uitvoering 1.8 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 3.2 V6
Vermogen (pk) 160 180 211 265
Koppel (Nm) 250 320 350 330
0-100 km/u (s) 8,9 8,1 6,7 6,4
Top (km/u) 218 228 238 250
Verbruik (l/100 km) 7,2 6,8 6,8 9,1
Prijs (€) 37.965 n.n.b. n.n.b. 54.175
In NL mei medio 08 medio 08 mei

Technische gegevens Audi A4 Avant (diesel)

Uitvoering 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.7 TDI 3.0 TDI
Vermogen (pk) 120 143 170 190 240
Koppel (Nm) 290 320 350 400 500
0-100 km/u (s) 11,2 9,7 8,6 8,3 6,3
Top (km/u) 197 208 222 230 250
Verbruik (l/100 km) 5,3 5,4 5,6 6,1 6,7
Prijs (€) n.n.b. 41.160 n.n.b. n.n.b. 55.005
In NL medio 08 mei najaar 08 najaar 08 mei

 

Nieuwste van TopGear

Autonieuws