Het is natuurlijk eigenlijk iemand die een trainingsbroek draagt maar nooit sport, de Audi A6 Allroad. Maar hij is wel mooi vernieuwd.
 
Het is dat we ook hier te lande nog wel eens een horrorwinter des doods meemaken (steeds vaker, lijkt het wel) en er hier en daar nog een bospaadje te vinden is dat niet is geasfalteerd. Anders zou je je als importeur de moeite van de invoer van een A6 Allroad kunnen besparen wegens totaal nutteloos in ons land, nietwaar? Niet waar, natuurlijk, want de eerste Nederlander die zo’n Allroad (of Volvo XC70 – of welke vierwielaandrijver dan ook, eigenlijk) kocht omdat die doorging waar de weg ophield, moet nog geboren worden.
 
Het gaat natuurlijk om de uitstraling. Het bezit van zo’n auto straalt nu eenmaal avontuur uit – veel meer avontuur dan de bezitter ooit zou durven meemaken, maar hé: dát weten de buren niet. En de illusie loont, want er worden aardig wat van die Vinex-daredevils verkocht. Alle reden voor Audi om na de A6 ook de Allroad een gezellige facelift te geven. Veel veranderde er niet, zeker niet wat betreft het concept: men neme een fijne nieuwe A6 Avant, plakke wat plastic beschermplaten rond wielkasten en onderkanten, en men montere standaard quattro-vierwielaandrijving, luchtvering en wat terreinrij-instellingen in de elektronica opdat de go everywhere-belofte niet helemaal een loze is: klaar.
 
En nee, dat bedoelen we helemaal niet cynisch, integendeel. Zo doet Audi dat al jaren en stiekem vinden wij ‘m, mede dankzij de chroomgrille, eigenlijk nog iets mooier dan de gewone A6 Avant. Ook aan de binnenkant is de Allroad er op vooruitgegaan, want het fraaie interieur van de nieuwe A6 is uiteraard naadloos overgenomen.
 
De introductie van de Allroad is daarnaast aangegrepen om de motoren licht te herzien (volgens het bekende principe iets meer power, iets minder uitstoot) en een nieuwe te introduceren: een 3.0 TDI Biturbo. Inderdaad voorzien van twee turbo’s (hip tegenwoordig: Opel, BMW en VW – oké: turbo en compressor – doen het ook al), één die altijd werkt en één die bij hogere toeren nog eens bijspringt.
 
Het resultaat mag er zijn: 313 pk en niet minder dan 650 Nm trekkracht – meer dan genoeg om met een beetje druistig gas geven een caravan in zes stukken te trekken. Hij is altijd gekoppeld aan een achttraps Tiptronic, jakkert in 5,6 seconden een sprintje naar 100 km/u af en loopt maximaal 250 – omdat de elektronica het dan mooi vindt geweest. Het fraaist is echter misschien nog wel het geluid dat hij erbij produceert – een diepdonkere roffel die je zonder veel fantasie voor die van een V8-benzine zou kunnen aanzien. Die Biturbo gaan we ongetwijfeld ook in andere Audi’s tegenkomen, want het is absoluut een zaligheid van een motor. En in het geval van deze Allroad ook nog eens in een zalige auto.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 230 kW

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,6 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 6,7 l/100 km

Motor: 2.967 cc, V6 biturbodiesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 313 pk

Koppel: 650 Nm

Gewicht: n.n.b.

CO2: 176 g/km

 

Prijs

NL € 79.900

BE n.n.b. 

 

Vonnis

Een beproefd recept dat alweer een bijzonder smakelijke auto oplevert, zeker met die tamelijk briljante beul van een biturbodiesel

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)