Inmiddels valt het nog moeilijk te geloven. In 2006 werd diesel beschouwd als de veelbelovende race- en prestatiebrandstof van de toekomst. Althans: door Audi.

Diesels waren de toekomst

Op het circuit veegde de R10 TDI LMP1 tijdens endurance-races de vloer aan met alles wat op benzine reed. Twee jaar later lepelde Audi de 500 pk sterke 6,0-liter V12 TDI in een familielid. Noch was dat een race­wagen was, noch zag hij er erg dynamisch uit: de dikke vette Audi Q7. In 2008 werd dezelfde motor ook geplaatst in de R8 V12 TDI Le Mans conceptcar. Dat idee werd snel weer veilig opgeborgen. Daarentegen ging de Q7 V12 TDI wel degelijk in productie. Die werd zodoende de enige auto die ooit van deze aandrijving gebruik maakte – of zelfs überhaupt van een V12-dieselmotor.

Wat dacht je van nog wat cijfers en getallen?

Neem een gewicht van 2.635 kilo, een verbruik van 11,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 298 g/km. Een tijd van 0 naar 100 km/u van 5,5 seconden, en een Nederlandse basisprijs van 211.280 euro. Dat was dan vóór je nog eens 50 mille aftikte voor de glimmende 21-inch velgen, een waar woud aan walnotenhout en de even briljante als onpraktische, motorjacht-achtige houten vloer in de bagageruimte.
Waar de SQ7 het nakijken heeft qua kubieke inhoud (4,0 tegen 6,0 liter), vermogen (435 pk vs 500 pk), koppel (900 Nm vs 1.000 Nm) en het aantal cilinders (V8 vs V12), wint ie het op gewicht (2.330 kilo vs 2.635 kilo) en acceleratie (0-100 km/u in 4,9 seconden vs 5,5 seconden). Kijken we naar de oorspronkelijke verkoopprijs, dan is de SQ7 bovendien aanzienlijk goedkoper (130.140 euro in Nederland, 94.490 euro in België), hoewel de versie die we vandaag rijden 25 mille aan opties aan boord heeft.

En hoe rijden ze eigenlijk?

De oudere Audi Q7 start (door middel van het omdraaien van een sleutel, hoe vreemd middeleeuws) met niet meer dan een beleefde kuch. Daarna is het enkel en alleen soepele, zoete V12-heerlijkheid. Het wekt verbazing. Gezien wat een monumentaal penisverlengend project deze auto was (er werden er dan ook maar heel weinig van verkocht) – hoe verfijnd en goed geïntegreerd de aandrijving is. Bij lage snelheden houdt de automatische zesbak zich kalm. Nergens zit een dood punt in het gaspedaal. Alleen maar een niet-aflatende golf koppel van 1.000 Nm waarop je zo hard kunt surfen als je wilt. De SQ7 – met z’n additionele elektrische compressor – komt wat sneller op gang. Eenmaal in beweging bieden toch de diepe longen van de V12 een ware supermacht aan vermogen. Loof de Heer vanwege de (standaard) aanwezigheid van koolstof-keramische remmen. Maar verwacht niet dat de Audi Q7 V12 evenveel zin heeft in bochten. Hoewel de besturing stevig is, is hij ook vrij houterig. Er is een vage poging gedaan om de extra massa ten opzichte van het standaard model onder controle te krijgen. Dit door middel van stijvere en lagere instellingen voor de instelbare luchtvering, maar dat blijkt niet genoeg voor een auto die met een paar inzittenden al snel drie ton op de weg brengt.

Overdreven auto’s die toch in ons hart zitten

De SQ7 is weliswaar wat lichter, maar met bijna 2,5 ton is ook hij bepaald geen vlieggewicht. Het is de combinatie van vierwielbesturing en de slimme 48-volt stabiliteitscontrole die doorslaggevend is. Hij deelt dat met de Bentley Bentayga. Als de Audi Q7 V12 hangt, leunt en wegzakt, danst de SQ7.
Waar de oudere auto je soms smeekt ‘m in de Comfort-modus te zetten en ‘m even met rust te laten, voelt de SQ7 altijd scherp en alert aan, klaar voor de volgende ronde. Maar voordat we de V12 afserveren als te dorstig en irrelevant in z’n overdadigheid, moeten we even bij ‘m stilstaan, ‘m bekijken, en z’n ­buitenissigheid vieren. De wereld heeft ‘m nooit nodig gehad. Dat ie heeft bestaan, maakt de wereld wel een stukje interessanter. Als er ooit een definitief einde komt aan het bestaan van dieselmotoren, is dit de motor die we ons het eerst zullen herinneren.

Specificaties Audi Q7 6.0 V12 TDI Quattro


Motor
5.934 cc
V12 biturbo
500 pk @ 3.750 tpm
1.000 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,3 l/100 km
298 g/km CO2 G Label

Afmetingen
5.063 x 2.000 x 1.697 mm
(l x b x h)
3.002 mm (wielbasis)
2.605 kg
100 l (diesel)
775 / 2.035 l (bagage)

Prijzen
€ 211.280 (NL)
n.b. (B)

Specificaties Audi SQ7 TDI


Motor
3.956 cc
V8 biturbo + compressor
435 pk @ 3.750 tpm
900 Nm @ 1.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
189 g/km CO2 F Label

Afmetingen
5.069 x 1.968 x 1.741 mm
(l x b x h)
2.996 mm (wielbasis)
2.245 kg
85 l (diesel)
805 / 1.990 l (bagage)

Prijzen
€131.525 (NL)
€94.490 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear