Een zuinige 7-serie, is dat geen contradictio in terminis? BMW vindt van niet. De bespaar- en CO2-wedloop onder autofabrikanten is in volle gang en ook de BMW 7-serie moet eraan geloven. Sinds maart 2009 is de 730d standaard voorzien van het label ‘EfficientDynamics’ en blaast hij slechts 178 gram CO2 per kilometer uit z’n dubbele pijpjes. Nog steeds bijna twee keer zoveel als een Smart, maar die past dan ook in de kofferbak van de 730d.
 
BMW heeft de knappe cijfers te danken aan een regeneratieve NOx-opslagkatalysator. Volgt u het nog? Wij ook niet. Maar nuttig is het wel. Door de aanpassingen voldoet de vijf meter lange slee aan de zogenaamde EU6-norm die in 2014 in gaat. Het verbruik bedraagt volgens BMW gemiddeld 6,8 liter per 100 kilometer. Ten opzichte van de Mercedes S350 CDI, boeken ze een voorsprong: die stoot per kilometer 199 gram CO2 uit en drinkt 7,6 l/100 km.
 
De vraag is hoe zo’n schonere reus rijdt. De conclusie is geruststellend: niet anders dan de voorganger. Je mogen verplaatsen in deze luxueuze, geluidsdichte cocon is nog altijd een voorrecht. De CEO die een chauffeur achter het stuur zet en zelf achterin gaat zitten, moet zich laten nakijken. Voor dat zelf sturen moet je trouwens niet al te corpulent zijn, want de middenconsole is fors. Voordeel is dat er bij een zondags ritje van de CEO en zijn vrouw voldoende afstand tussen hen beiden wordt behouden. Wat meteen weer een nadeel is als hij zijn secretaresse een lift geeft.
 
Over het zichtbare verschil tussen de huidige 730d en de opvolger kunnen we kort zijn: dat is er niet. Het uiterlijk en interieur van de 730d zijn hetzelfde gebleven. Kenmerkend is de hoge neus die er en profil een beetje afgeplat uitziet (denk aan een bulldog), met twee uit de kluiten gewassen ‘BMW-nieren’ als grill. Aan weerszijden daarvan twee priemende ogen die voorgangers de stuipen op het lijf jagen.
 
Tijdens de testrit blijkt dat het brandstofverbruik meer richting 8 liter per 100 kilometer gaat. En niet alleen dankzij de rechtervoet. De vraag is dus of het beloofde gemiddelde van 6,8 liter haalbaar is.
 
Je mag verwachten dat zo’n auto, ter waarde van een knusse rijtjeswoning in Friesland, propvol slimme techniek zit, en dat klopt. Hij kan bijvoorbeeld lezen! Verkeersborden welteverstaan, zodat je weet welke snelheid je mag rijden. Verder bezit de 730d een Night Vision-camera die de lichaamswarmte van mensen en dieren als lichtgevende figuren projecteert op je display. Daarmee wordt menig konijntje en zwalkend student van de dood gered.
 
Om een ontmoeting met de vangrail te voorkomen, trilt het stuur als je de wegbelijning overschrijdt, maar er volgt geen ingreep. BMW is van mening dat je als bestuurder de macht over de auto moet houden. Maar waarom wordt de gordel dan automatisch strakgetrokken zodra je die vast hebt geklikt? Tot onze opluchting stopt het systeem automatisch en kunnen we nog ademen, maar gaat het een keer fout dan kun je je ontplofte siliconenborsten van het dashboard schrapen.
 
Zoevend over de weg, gezeten op zacht Merinoleer, omringd door essenfineer, een hand op de keramische pook en Mozart door de speakers; de 7-bezitter mag zich gelukkig prijzen. En deze weelde is prima te verantwoorden tegenover de medewerkers. Dit is immers de zuinigste en schoonste auto in z’n klasse. Het woord is aan Mercedes en Audi…

 

Reacties