Autotest: BMW 730d

We kunnen wel blijven zeuren over de financiële crisis, maar 7-series zullen er toch wel worden verkocht. Vooral omdat-ie niet meer lelijk is.
 
Je moet het met ons eens zijn dat de vorige 7-serie nou niet bepaald behoorde tot de fraaiste supersedans op de markt. Hij was groot, log en vooral moeilijk te begrijpen met gecompliceerde lijnen, op elkaar liggende carrosseriedelen en een vreemdsoortig aura van smakeloze poenerigheid. De nieuwe 7 is ook poenerig, heeft nog veel weg van de oude, maar alles is ten goede gewijzigd, op precies de goede manier ook. In onze ogen. En daarmee is hij back in business.
 
In Top Gear 41 heb je kunnen lezen welke technische poespas bovenop de al bekende technische poespas in de nieuwe 7 is gelepeld. BMW levert voor de pers ook een boekwerk van 284 pagina’s over de 7-serie maar eer we daar doorheen zijn, is de volgende generatie 7 waarschijnlijk al op de markt. We beperken ons in dezen maar even tot de dieselvariant van de 7, daar waar we in het vorige nummer de 750i reeds bespraken.
 
Op dit moment is de 7-serie op diesel alleen leverbaar als 730d, BMW’s bekende zes-in-lijn van de laatste generatie commonrail-techniek die 245 pk levert en een koppel heeft van 540 Nm. Met een gewicht van bijna 1.900 kilo leek ons dan niet al te ruim bemeten. Leek. Wat een onzin. In 7,2 seconden rijd je 100 km/u – ja, vanuit stilstand gemeten, en de topsnelheid bedraagt 245 km/u. Bepaald geen lullige waarden waarbij wij het eerst denken aan de 735d die ongetwijfeld gaat komen. Die dieselmotor ligt al in de 3-serie en levert daar 286 pk, een waarde die waarschijnlijk ongewijzigd zal blijven in de 7-serie.
 
Dat er een 735d aankomt, maakt de 730d geenszins overbodig. Wat ons betreft is dit de beste instap-7 voor het zakelijk segment. Hij kost net geen ton, maar biedt zo veel rijplezier en comfort – natuurlijk, ook status, dat een groot aantal directieleden in Nederland na hun huidige S-klasse vast een 730d zullen ambiëren. Want ook zij zullen een stapje terug moeten doen in tijden van crisis. Maar ze willen wel een 7-serie, S-klasse of A8 blijven rijden. Alleen komen ze met die instapprijs wel een beetje bedrogen uit.
 
Het lijkt leuk, zo’n 7-serie voor net geen ton, maar meer dan automatische klimaatcontrole heb je niet aan leuks. Als je de 730d toch een beetje wilt aankleden met leer, navigatiesysteem (top trouwens), metallic lak en cd-wisselaar, en handigheidjes als parkeersensoren en een Bluetooth-carkit dan dien je nog de prijs van een 116i erbij neer te leggen. Ergo, voor pakweg 125.000 euro heb je pas een leuk aangeklede 7-instapper. Dan is het toch echt te hopen dat je al die opties er pas achteraf op kunt laten zetten, of nog beter, achteraf kunt meeleasen, zodat je slechts die ton als bijtelling aan de fiscus hoeft op te geven. Of hadden ze die optie al dichtgetimmerd bij de Belastingdienst?Misschien moet je dan toch maar een A8 op benzine hebben.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken