BMW M3 Sedan

BMW M3
BMW M3 interieur
BMW M3 interieur
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3 interieur
BMW M3 interieur
BMW M3
BMW M3

We zouden deze rijtest van de BMW M3 Sedan met zes woorden af kunnen: ‘Idem als M4, twee deuren extra’. Het zou niet eens zo ver van de waarheid zijn: de nieuwe BMW M3 ís technisch exact gelijk aan de M4. Maar er blijven gelukkig nog wat kleine verschilletjes over.

Hoewel: dat valt eigenlijk ook nog wel mee, of tegen, zo je wilt. Het belangrijkste verschil tussen de M3 en de M4 is een klein beetje gewicht. De BMW M3 Sedan is namelijk, door die twee extra deuren, maar liefst 23 kilo zwaarder dan de M4. Je begrijpt: dat merk je – niet vooruit te tráppen, die M3…

Sorry. We hebben ons uiterste best gedaan, echt, om enig verschil te kunnen vinden tussen de loodzware M3 en zijn lichtgewicht tweelingbroer, maar 431 pk en 550 Nm zijn een tikje te overdadig om iets van die 23 lousy kilootjes gewichtsverschil te bespeuren. Hangt ie nou echt iets meer in de bocht? Duikt ie bij het aanremmen iets meer naar de buitenkant? Welnee joh. Voor een normaal mens is het onmogelijk om op rijgebied enig verschil te ontdekken.

Verschillen tussen de BMW M3 Sedan en M4

Bladerend door de technische gegevens op zoek naar andere verschillen valt een aantal dingen op. Zo is de grondspeling, de afstand van de carrosserie tot de bodem dus, bij de M3 één hele millimeter lager dan bij de M4. Als iemand van jullie daar één steekhoudende reden voor kan bedenken: we horen het graag. De M3 is zeven volle millimeters breder – ook al geen idee waarom. Dat hij vier centimeter hoger is, zouden we kunnen begrijpen omdat de daklijn nu eenmaal minder afloopt dan bij de coupé. Je mag in de M3 60 kilo meer meenemen dan in de M4. Op het dak van de M3 mag je 75 kilo laden, op het koolstofvezel M4-dak niets. Ach jongens, waar gaat het allemaal over?

Lekker achterin zitten

De bottom line is: de BMW M3 Sedan heeft twee (echt ongelooflijk prettig openende) achterportieren, die de M4 niet heeft, en de M3 heeft een achterbank voor drie personen, de M4 twee aparte stoeltjes. De werkelijk belangrijke vraag is: waarom zou je in hemelsnaam achterin een van deze auto’s willen zitten? Je zit er krap en bent overgeleverd aan de nukken en driften van de bestuurder, waarvan het maar zeer de vraag is of hij zich in een auto als deze weet te beheersen.

Het kan (zie ons artikel over de M4) maar hé: de geest mag dan sterk zijn, het vlees is en blijft het zwakke punt. We durven verder te gaan: als iemand het achterportier van een M3 opent en zegt: ‘Ga lekker zitten’, ren weg en ontvriend hem, want hij heeft een hekel aan je. Zelfs als dat niet het geval is, rijdt hij je kotsmisselijk en je kunt het hem nog niet eens kwalijk nemen ook.

Dus welke wil je?

Zonder dollen: de M3 is net zo’n fenomenaal sturende auto als de M4. Door zijn vier deuren oogt hij wellicht nét iets minder oorlogszuchtig, en daar is ook wat voor te zeggen. Misschien is dat wel het grootste verschil. Met een M4 zeg je: ‘De wereld is van mij!’. Met een M3 wek je in ieder geval de indruk dat je doorhebt dat er ook nog andere mensen op de wereld zijn. En dat sommigen zelfs stom genoeg zijn om met je mee te willen rijden.

18
20
Specificaties

BMW M3 Sedan DCT

Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
431 pk / 550 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 in 4,1 s
top 250 km/u

Verbruik/milieu
8,3 l/100 km
194 g/km CO2, E-label

Afmetingen
4.671 x 1.877 x 1.424 mm (l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.520 kg

60 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
NL € 105.358 (25%)
BE € 79.650

Het vonnis
Twee extra deuren, een extra zitplaats achterin (ongelukkigen) en nog goedkoper dan de M4 ook: een betere auto om je vrienden voor altijd kwijt te raken kunnen we zo gauw niet bedenken

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken