Dank je, Mercedes, voor het mogelijk maken van deze auto. Het is niet meer dan eerlijk om te stellen dat als de AMG S 63 niet zo succesvol zou zijn geweest als ie is, BMW niet op de proppen zou zijn gekomen met deze opgewaardeerde 7-serie.
Maar om eerlijk te zijn ten opzichte van BMW: de 7-serie had eigenlijk ook dringend een vlaggenschip nodig, we hadden alleen niet verwacht dat ie een M-badge zou dragen. Neem er notie van, waarvoor dank, dat de naam M760Li is, en niet M7. Dat verschil is belangrijk, net zoals het verschil tussen een M240i en een M2 – dit is in de eerste plaats een 7-serie, en in de tweede plaats pas een M.
Maar hoe ‘M’ is de motor dan?
Dat gezegd hebbende, zul je versteld staan over z’n uitrusting. Onder de kap ligt een 6,6-liter twin-turbo V12. Dat is een grotere motor dan zowel de S 63 als de S 65 hebben, maar in principe dezelfde motor als die in de Rolls-Royce Ghost. Maar dan krachtiger. De V12 was een 6,0-liter, maar BMW wilde ‘m groter maken om extra koppel te genereren bij weinig toeren – het resultaat is 800 Nm bij 1.550 tpm. Dat wordt naar alle vier de wielen geleid via een achttraps automaat. Hij heeft actieve rolstabilisatie, alle rij-assistenten die je maar kunt bedenken, en vierwielbesturing.
Dat laatste heeft duidelijk invloed op de beweeglijkheid van de BMW M760Li xDrive. Dit is een 5,2 meter lange auto die 2,2 ton weegt, maar hij voelt heel uitgebalanceerd en rustig bij het accelereren en bij hogere snelheden. Hij heeft geen gevoel in het stuur om over naar huis te schrijven (eigenlijk is het gewoon afwezig), maar hij duikt gretig de bocht in (dankzij de vierwielbesturing) en komt er neutraal en vlot weer uit (dankzij de vierwielaandrijving).
Sportief?
Niet echt, maar wel heel competent. Een Audi S8 is de wendbaardere en dankbaardere bestuurdersauto, maar is niet half zo zorgzaam als de 7. Een S 63 maakt meer geluid, maar we betwijfelen sterk of de carrosserie zich even goed gedraagt. De V12 is heerlijk soepel, de acceleratie is immens indrukwekkend en wordt bij hogere toeren vergezeld door een hoorbare grom.
Als je een discreet mens bent, kun je de M760Li laten uitvoeren in de Excellence-versie. De zichtbare aerodynamische zaken worden dan weggehaald, de M-badges en sportuitlaat verdwijnen en er verschijnt hout en chroom. Kost hetzelfde, rijdt even snel en even goed, maar valt niet zo op.
Is de BMW M760Li een echte M?
Niet dat de BMW M760Li xDrive nou zo’n shownummer is. Z’n beste kant toont ie als ie vrijwel geluidloos voortschrijdt, wellicht met een duttende zakenman achterin. En ja, hij is alleen te koop met de verlengde wielbasis. Dat zou erg zijn als ie niet genoeg vermogen had voor nog een dubbele verlenging. Hij is een M, maar geen M zoals we die kennen.
Motor:
6.592 cc
V12 biturbo
610 pk @ 5.500 tpm
800 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving:
vier wielen
8v automaat
Prestaties:
0-100 km/u in 3,7 s
top 250 km/u
Verbruik:
12,8 l/100 km
294 g/km CO2 G Label
Afmetingen:
5.238 x 1.902 x 1.479 mm (l x b x h)
3.210 mm (wielbasis)
2.255 kg
78 l (benzine)
515 l (bagage)
Prijzen:
€ 248.701 (NL)
€ 173.950 (B)
Vonnis:
Sterke combinatie van snelheid en luxe, met de nadruk op dat laatste. Kijk eens naar de grootte, het gewicht, en dan naar die acceleratietijd. Die is nogal rap. Dit is de ultieme 7, in elk opzicht, en wat zijn we blij dat ie er is
Reacties