De Chevrolet Aveo is onlangs totaal vernieuwd, maar jij wilt natuurlijk een ultraschone versie met lage bijtelling. Die is er nu.
Kleine autootjes blijven in deze hoek van de wereld onverminderd populair. Aangezien Chevrolet de ambitie heeft om binnen een paar jaar het grootste niet-Europese merk in Europa te worden – ga er maar aan staan – en de vorige generatie van hun b-segmentertje ongeveer zo spannend was als lucifers tellen, hebben ze er goed aan gedaan om de Aveo grondig aan te pakken. De nieuweling oogt heel wat frisser, maar was er tot voor kort niet in een uitvoering waar in Nederland de magische woorden ‘belastingvrij’ en ‘14 procent bijtelling’ op gestempeld konden worden. Dan loop je heel wat klandizie mis.
Ja, Belgische lezers, we bevestigen in dit land alle vooroordelen en proberen inderdaad zelfs bij dit soort kleintjes die paar schamele euro’s taks in onze zak te houden. Of het nu pure zuinigheid is, of een soort volkssport om de Belastingdienst een oor aan te naaien, dat laten we even in het midden. Maar jullie zullen hoe dan ook begrijpen dat we staan te stuiteren van enthousiasme voor autootjes als deze nieuwe Aveo 1.3D.
We hebben bij TopGear onderhand alle zuinige spaarkarretjes wel gereden, en we kunnen ze grofweg in twee categorieën verdelen: die met vier cilinders, en die met minder dan vier cilinders. De tweede categorie rijdt, misschien met uitzondering van de Volkswagen Up en Fiats TwinAir-modellen, eigenlijk altijd ruk. Lawaaiig, kortademig, geen vermogen; je kent het wel. Wij zouden dus liever voor een auto met een viercilinder kiezen, zoals de Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex of de Fiat Punto Evo 1.3 JTD. Dat zijn beide prettige autootjes met voldoende pit. Laat deze nieuwe Aveo nu over precies hetzelfde motorblok als die twee beschikken.
Meteen wordt weer bevestigd wat een fijn brokje techniek deze 1.3 is: de Chevy is vlot en soepel te rijden zonder dat het verbruik de hoogte in schiet. Hij heeft boven de 2.000 toeren altijd wel wat kracht te bieden, maar zet ‘m met 50 km/u gerust in z’n vijfde versnelling, dan tokkelt ie zonder mokken door de bebouwde kom met een nagenoeg stationair toerental, zonder schokken of trillingen. Probeer dat maar eens in zo’n ratelende BlueMotion-driecilinder.
Ondertussen verwent de Aveo je met zaken als een goed bruikbare achterbank, een boordcomputer, airco, Bluetooth-telefonie en een usb-aansluiting, waarbij het klepje van het opbergvakje een klein gaatje heeft voor het draadje van je iPod, zodat je ‘m bij je kunt houden. Een slim detail, maar voor de rest blinkt de Aveo op maar weinig punten uit. Hij stuurt op zich aardig – zeker een stuk beter dan zijn voorganger – maar de versnellingspook voelt aan alsof je in een pan tomatensaus met ballen roert. Het interieur is van knalhard plastic, en dat kan ook in deze klasse inmiddels een stuk beter. Vooruit: het ziet er wel allemaal een stuk frivoler uit dan bij sommige concurrenten, en dat is ook wat waard.
De vierdeurs sedan wordt niet met deze motor leverbaar, dus je zult het moeten doen met een vijfdeurs hatchback. Dat geeft niets: hij ziet er leuk uit en zal ook wat makkelijker door te verkopen zijn dan zo’n vierdeurs die niemand wil. Wel jammer is dat de optionele zesbak niet in Nederland wordt gevoerd. Tja, bij spaarzaam shoppen moet je niet te veeleisend zijn.
Chevrolet Aveo 1.3D LT vijfbak
11/20
Leuk
Frisse looks, fijne motor
Niet leuk
Plastiekerig interieur, lusteloze versnellingsbak
TopGear-vonnis
Je hoeft jezelf niet tot een martelhok te veroordelen om euro’s te besparen. Deze Chevy is best geinig en rijdt prima
Prestaties
0-100 km/u in 11,7 sec., top 174 km/u, verbruik 3,6 l/100 km
Techniek
1.248 cc viercilinder turbodiesel, voorwielaandrijving, 95 pk, 190 Nm, 1.165 kg, 95 g/km CO2
Doen!
Handrembochtjes voor de deur van de belastingdienst
Niet doen
Verrast zijn als je binnenkort toch belasting moet betalen
Prijs NL € 14.995
Prijs BE € 15.799
Reacties