General Motors trekt per 2016 de stekker uit Chevrolet – aan deze kant van de oceaan, tenminste. Op zich loopt het merk als een trein – het is het vierde grootste automerk ter wereld – maar in Europa willen we er maar niet aan. Reden voor GM om nu te zeggen dat het mooi is geweest.

De matige verkoopcijfers van de Koreaanse Chevy's zijn niet de enige reden. Ook de traditioneel belangrijkste merken voor GM in Europa, Opel en Vauxhall, hebben het moeilijk, en kunnen daarom alle aandacht van het moederconcern gebruiken om aan te sterken. Aandacht die nu deels in Sparks, Aveo's en Cruzes wordt gestoken. Daarnaast wil GM nog steeds een prominentere positie op de luxemarkt verwerven met Cadillac, dus ook daar zal meer in geïnvesteerd moeten worden.

Betekent dit dat we het dan ook zonder Camaro's en Corvettes zullen moeten gaan stellen? Dat gelukkig niet: GM geeft aan zich op 'iconic products' te gaan concentreren wanneer het op Chevrolet in ons werelddeel aankomt. Met andere woorden: het echt leuke (en echt Amerikaanse) spul blijft hier gewoon op de markt. Nu nog een CO2-wetgeving die ze wat ruimte geeft…

Reacties