Chevrolet Corvette Z06

Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 achterlicht (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 interieur (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 uitlaat (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 velg (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 badge (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 display (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 achterlicht (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 interieur (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 uitlaat (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 velg (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 badge (2015)
Chevrolet Corvette C7 Z06 display (2015)

Ben jij op zoek naar de meest praktische, de gruwelijkste en meest betoverende supercar-met-V8 waarmee je prima op vakantie kunt én een paar dagen op een circuit kunt knallen? Dan moet je deze Chevrolet Corvette Z06 zeker overwegen. Zo dachten we…

De grote vraag is natuurlijk

Vindt je vrouw het leuk als jij met een Z06 inclusief Z07 Performance Pack thuiskomt? Afgezien van het feit dat je spaarrekening plots met dik twee ton afneemt, zal ze ook niet staan te juichen bij een knalgeel gevaarte op zwarte wielen voorzien van luchthappers waarin konijnen zijn te roosteren, voorspoilers waarmee je een buffel kunt fileren en een achtervleugel die meer wegheeft van een maf snowboard. En dan maakt ie ook nog het geluid van een losgeslagen kudde krolse leeuwen die vijf jaar verplicht celibatair geleefd hebben. Echt hoor, een vergelijkbare Ferrari (de 488 GTB) is er een lief poesje bij.

Laat dit duidelijk zijn: de Chevrolet Corvette Z06 is een auto voor echte kerels. Mannen die hun vlees bij voorkeur rauw eten. Hun jeans eens per jaar wassen en neushaar gewoon hun snor in laten doorgroeien. Ze zijn van mijlen ver te herkennen aan hun geur, meestal een combinatie van olie, verbrand rubber en tabak. Andere kenmerken zijn een half afgezakte broek en zwarte nagelriemen. Ze zijn maar in één ding geïnteresseerd: zo hard mogelijk met hun Chevy rijden. Porsches, Ferrari’s en Lambo’s zijn auto’s waarin ze in het geheel niet geïnteresseerd zijn. Veel te verwijfd allemaal.

De details zijn flink aanwezig

Laat bovenstaande foto’s maar even op je inwerken. Vanuit welke hoek je ook naar de Corvette kijkt, je krijgt een flinke lading visuele schokgolven te verwerken. Van alle kanten bezien is het onmiskenbaar een Corvette – de neus, kont en het profiel geven overduidelijk z’n afkomst aan. De trouwe Corvette-liefhebber is geen fan van de Camaro-achterlichten (ze vinden die ronde caravan-lampjes die veel Ferrari’s ook hebben mooier), maar verder is ie zo Corvettig als een Corvette moet zijn.

Dus heeft ie ook een afneembaar dakdeel zodat je in een handomdraai (en dat kun je in je eentje doen want het weegt niks) een targa hebt: het dak berg je op in de bagageruimte achterin. Eat that, 911 Targa, met je zware elektrische klapconstructie. De Chevrolet Corvette Z06 is bovendien voorzien van gaten en kieren en roosters op alle logische plekken denkbaar: extra koeling door rijwind voor motor en remmen en meer aerodynamica is daarvan het doel, en het staat ook goed.

De uitvoering die we hier testen heeft een achttraps automaat met flippers achter het stuur, en die maakt ‘m in korte sprintjes nog sneller dan de handbak. Daarbovenop komt het Z07 Performance Pack (niet leverbaar op de cabrio-versie trouwens) dat de auto (nog) geschikt(er) maakt om circuits onveilig te maken. Dat pakket kost je pakweg 17 mille extra en daarvoor krijg je onder andere nóg stijvere vering, carbon-keramische remmen, een optische verlagingsset van carbon rondom de auto (creëert ook meer downforce), Michelin Pilot Sport Cup-banden (semi-slicks dus) en een verstelbare achterspoiler met plexiglas om doorheen te kijken vanuit je achteruitkijkspiegel. Waarvan ons niet duidelijk is of je ermee op de openbare weg mag rijden – iets wat ook geldt voor de vervaarlijke voorspoilers. Afijn, dat zoekt iemand vast een keer voor je uit.

Even over dat Performance Pack

Maar even ter herinnering: de Chevrolet Corvette Z06 is de beuk-versie van de normale – met meer pk’s en meer instellingsmogelijkheden voor de besturing, het onderstel, vering en demping, en de respons van zowel motor als gaspedaal – en het Z07-pakket maakt ‘m af om er ook echt mee uit de voeten te kunnen op een circuit. Mocht je niet van plan zijn ooit met je Corvette op een circuit te komen, of bijna nooit, of maximaal eens per maand, vergeet dan dat Performance Pack. Op de openbare weg heb je er helemaal geen klap aan. Voornamelijk ook door de banden. Al kun je die gewoon wisselen, een klusje van niks eigenlijk.

‘We kennen geen auto in deze prijsklasse die je gelijktijdig hartkloppingen en zo’n grote glimlach bezorgt’

Het regent – welkom in herfstig Nederland! – en dat gele gevaarte op z’n semi-slicks wacht ons op voor een test. Op de openbare weg. Die test kunnen we nu al kort samenvatten: als we het gaspedaal op enig moment ook maar verder dan een derde hadden ingetrapt, waren we nu dood. Morsdood. Semi-slicks en een nat wegdek, dat is een dom idee: 659 pk en 881 Nm daarbovenop al helemaal. Gelukkig heeft de Chevrolet Corvette Z06 een aantal rij-modi waarmee je je kennismaking met Magere Hein even kunt uitstellen.

Wat voor rij-standen biedt Chevrolet je aan?

In standje Weather zou het je kunnen lukken om op sneeuw of nat gras weg te rijden – met normale banden onder je ‘Vette. In standje Eco moet dat ook nog wel gaan, en rijd je bovendien heel zuinig: vier van de acht cilinders worden uitgeschakeld om brandstof te sparen en alleen als je het gas wat verder intrapt, worden alle acht cilinders wakker. Dat scheelt CO2-uitstoot en verbruikt minder benzine. In Touring – eigenlijk de normale stand – moet je al wat meer bij de les blijven, maar blijft ie over het algemeen beheersbaar. Dat wil zeggen: niet direct wielspin als je in z’n vier rijdt en wat gas geeft.

Chevrolet Corvette C7 Z06 (2015)

In Sport gaat de beer los: de automaat schakelt ineens extreem veel sneller, het geluid wordt oorverdovender en in elke versnelling heb je wielspin, en bij elke bocht ga je dwars als je ook maar aan het gaspedaal dénkt. De stand Track, voor als je het circuit op gaat, is volstrekt nutteloos op de openbare weg. Als je wilt blijven leven tenminste.

Mindere punten aan de Chevrolet Corvette Z06

Het werd gelukkig nog heel even droog zodat we met de Chevrolet Corvette Z06 in de Sport-stand konden spelen, maar ook dan geldt: half gas, meer wil je niet. Of, nou ja, meer kan niet. En dat laatste is precies de reden waarom we de Z06 nooit zouden kopen. Je kunt simpelweg nooit ten volle gebruikmaken van z’n capaciteiten. Je hebt overal en altijd wielspin, je gaat overal en altijd dwars. Hij bouwt geen band met je op, hij bouwt geen vertrouwen met je op, hij doet z’n eigen ding: lomp, onbehoorlijk, gruwelijk hard gaan.

Eh, dat is dan weer een heel goede reden om ‘m juist wel te kopen. Want we kennen geen auto in deze prijsklasse die je gelijktijdig hartkloppingen en zo’n grote glimlach bezorgt. En natuurlijk overdrijven we een beetje als we zeggen dat je bij elke bocht de dood in de ogen kijkt; een geoefende, rustige rijder kan echt wel wat halen uit de Corvette.

Maar, er is altijd een maar

Maar, om te rijden zijn zo’n beetje al z’n Europese concurrenten beter. Subtieler, fijner doseerbaar, vriendelijker, en dus beter bruikbaar in alledaags verkeer. De besturing van de Corvette is enorm direct, maar niet heel betrokken. Als je snel een bocht in stuurt, wil ie rechtdoor over z’n voorwielen glijden. Om dat onderstuur weg te nemen, geef je normaal een tikje gas bij zodat de achterkant een beetje omgaat en de auto de richting die jij uit wilt opduwt. Maar een tikje gas is bij de Chevrolet Corvette Z06 een beuk gas.

Een tikje kent ie niet, dat is te subtiel. Met als resultaat dat ie z’n kont bij elke bocht zo omgooit dat je achterstevoren staat. Of in de struiken. Alleen als je het heel, heel subtiel probeert, met veel geduld, liefde en aandacht, lukt het je met wat vaart door een bocht te komen zonder ellende. Zeker, met die semi-slicks, op een mooi circuit, zal ie aan het asfalt plakken en tot grootse prestaties in staat zijn als je ze lekker opwarmt, maar op een klinkerstraatje vooral niet.

Hoe verhoudt hij zich tot zijn concurrenten?

Daarnaast: z’n koolstof-keramische remmen zijn nogal digitaal, van het type aan of uit. Of er gebeurt niks, of je schiet met je voortanden richting het stuur. Ook hier geldt: ideaal op een circuit, oncomfortabel op de openbare weg. Een 911 Turbo, een Huracán, een 488 GTB, ze zijn allemaal makkelijker en prettiger te rijden. Ze bevatten ook allemaal een betere kwaliteit in afwerking. Minder goedkope plastic paneeltjes, of een soort gordijntje om de bagageruimte te scheiden van het interieur.

Gewoon meer verfijning, meer oog voor detail. Maar op een of andere manier geven ze geen van alle de kicks die de Chevrolet Corvette Z06 je geeft. Daarvoor moet je echt een tree hoger op de supercar-ladder. Dan kom je al snel aan bij een Ferrari F12 of Lamborghini Aventador. Die zijn iets minder moordzuchtig, maar kosten je twee keer zoveel voor hetzelfde spektakel. Ze zijn vooral minder ruig. Veel minder ruig. En dat is precies wat echte kerels nou niet willen.

16
20
Specificaties

Specificaties Chevrolet Corvette Z06 (Z07 Performance Pack)

Motor
6.162 cc
V8 supercharged
659 pk @ 6.400 tpm
881 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 315 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,0 l/100 km
279 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.493 x 1.957 x 1.235 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.598 kg
70 l (benzine)
634 l (bagage)

Prijzen
NL € 212.946 (25%)
BE € 141.230

VONNIS
Als je niet uitkijkt wordt deze auto je dood, zeker met dat Z07 Performance Pack. Maar je kunt er zo ongelooflijk veel lol mee beleven en hij klinkt zo waanzinnig goed dat je ‘m zeker zou moeten overwegen

Nieuwste van TopGear

Autonieuws