‘En nu kijk je er nog iets bozer bij. Nee, nog bozer. Dat kun je best! Geloof in jezelf! Je hoeft het toch niet allemaal zomaar te pikken? Jij mag er toch ook wezen? Nou dan! Dat mag je best laten zien, hoor! Kijk, dat is het – heel goed!’ Het is zo’n beetje wat ze de C3 Aircross bij Citroën hebben ingepeperd.

Allemaal leuk en aardig hoor, zo’n aaibaar uiterlijk met allerlei schattige afgeronde vierkantjes als centraal thema. Maar als je vervolgens door alle andere mini-SUV’s het schoolplein af gepest wordt, gaat er toch iets niet goed. En dus moest de C3 Aircross dringend op assertiviteitstraining, te beginnen met een stevige facelift.

Wat veranderde aan de Citroën C3 Aircross?

De vriendelijke grote koplampen verdwenen en maakten plaats voor agressiever ogende rechthoekige exemplaren. Verder kreeg ie een stevige zwarte snor onder het doorlopende double chevron-logo, dat meer in lijn werd gebracht met recentere familieleden. Daarnaast kreeg hij een grote grille met verticale spijlen, die ons nog het meest doen denken aan de onderste helft van de happer op een graafmachine.

Zeker, het oogt een stuk minder lief. Puur op persoonlijke titel vragen we ons alleen af of het nou echt nodig was. Wij vonden het juist altijd wel sympathiek en onderscheidend, dat vriendelijke. De meeste SUV’s, ook de kleinste, doen hun uiterste best om zo ruig en stoer mogelijk over te komen, en de C3 Aircross onttrok zich daar juist een beetje aan. Daar leek ons ook een hoop voor te zeggen, maar goed.

Nog wel afgeronde hoekvormen

Omdat je zo’n beest natuurlijk niet meteen een complete identiteitscrisis hoeft aan te praten, mocht hij zijn afgeronde hoekvormen (Fiat noemde ze bij de introductie van de Panda ooit ‘squircles’, als samentrekking van squares en circles.  Misschien is het zelfs wel de officiële benaming van die vorm, weten wij veel…) aan de achterkant wel behouden.

De Citroën C3 Aircross is naar smaak aan te passen

Verder is de kleurkeuze van de carrosserie nu opgelopen tot zeven (er zijn drie nieuwe, waaronder het Khaki Grey van de foto’s) en er zijn nu vier kleurpakketten waarmee je je Aircross van wat contrasterende vlakken kunt voorzien – denk aan de spiegels en de omlijsting van de achterste zijruiten. Het dak is in wit of zwart verkrijgbaar en van de vier nieuwe lichtmetalen wieldesigns zijn er ook twee helemaal zwart. Al rekenend komt Citroën op liefst 70 mogelijke combinaties uit, wat het lastiger maakt precies jouw C3 Aircross ook op de oprit van de buren tegen te komen.

Ook in het interieur kom je nog veel squircles tegen, al is daar wel degelijk het een en ander veranderd. Zo hebben de altijd wat vormeloze (althans, zo voelden ze aan) stoelen een extra schuimlaag op de zitting gekregen die voor meer steun moet zorgen. Het werkt, maar er zijn nou ook niet direct wonderen door verricht. Aan de zijkanten van de stoel zou je nog altijd meer steun kunnen gebruiken, en of die Fransen nou werkelijk allemaal van die korte pootjes hebben – we weten het niet, maar het eeuwige euvel van de te korte zittingen blijft ook aanwezig.

Ook het multimediascherm heeft een update gekregen

Het werd scherper en groeide naar 9 inch, maar leverde daarvoor de handige toetsen aan de zijkanten in, waarmee je snel tussen hoofdfuncties kon schakelen. Da’s op zich jammer, want nu zul je altijd eerst weer de Home-knop moeten gebruiken om van laten we zeggen navi naar radio te schakelen, en elke handeling die je extra moet verrichten terwijl je eigenlijk op de weg zou moeten kijken, is er één te veel.

Het scherm heeft gelukkig wel meer functionaliteiten gekregen. Zo zijn Apple CarPlay en Android Auto nu aan boord en zijn er wat nieuwe connectiviteitsdingetjes toegevoegd. Ook zijn er meer rijhulpjes en veiligheidsystemen te bespeuren, zoals verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera.

Ook nog een head-up display

Wij vinden ‘head-up display’ altijd een wat groot woord voor dat opgeklapte glaasje voor de voorruit, maar goed, daar kun je nog altijd voor opteren en er is nu meer info op te zien. Op zijn best koddig is de knop met allerlei ‘terreininstellingen’; die past de tractiecontrole aan aan sneeuw en modder, maar wij zouden dat blubberige bospaadje toch maar lekker laten voor wat het is.

Altijd handig in wat toch primair een familieauto zal zijn, is opbergruimte. Daarin is extra voorzien dankzij een grote bak achterin de middentunnel, die voor zowel voor- als achterpassagiers bereikbaar is. Oh, en je telefoon draadloos opladen kan nu ook. Altijd handig, al gaat het (zoals altijd in auto’s, lijkt het – thuis hebben we daar hoegenaamd geen last van) tergend traag.

De motoren van de Citroën C3 Aircross

Motorisch veranderde er verder nauwelijks iets aan de C3 Aircross. En dus zijn er twee driecilinder benzinemotoren van 110 en 130 pk, en voor de die-hard believers zelfs nog twee diesels van 110 en 120 pk verkrijgbaar. De sterkere versies hebben een automaat, de lichtere doen het met een handgeschakelde zesbak. Wij reden de populairste, de 110-pk versie, en daar was weer niets mis mee.

Het blijft een fijn ding

Zijn nieuwe, stoerdere uiterlijk ten spijt blijft de Citroën C3 Aircross gewoon een buitengewoon vriendelijke, comfortabele auto om mee op pad te zijn. Hij zal je nooit opjagen of verleiden tot woeste toestanden, want dat zit nu eenmaal totaal niet in zijn genen. Vering en demping zijn aangenaam afgesteld, misschien zelfs iets té, want de boel helt behoorlijk over als je een bocht neemt met iets dat in de verte naar enthousiasme ruikt. Met de moderne ondersteltechnieken zou dat in principe beter moeten kunnen.

Maar het maakt ook niet zoveel uit, want uit het hele karakter van de Aircross spreekt dat dat jachtige gedoe nergens goed voor is. Sit back, relax and enjoy the ride (maar dan in het Frans – en succes ermee) is zijn motto. De besturing is licht en vertelt je verder niks, het motortje pruttelt gezellig mee en biedt je altijd genoeg kracht om mee te komen met de rest, maar bemoeit zich verder ook nergens mee.

En dat is allemaal prima, want de bakker heeft straks ook heus nog wel een stokbrood voor je, en er is altijd plek op het terras en aan het strand. En een auto die je dat gevoel geeft, dat is ook weleens fijn in deze tijden waarin rust steeds meer op een vies woord begint te lijken.

Specificaties Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine (2021)


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,5 s
top 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
134 g/km CO2 (C-label)
Afmetingen
4.160 x 1.740 x 1.597 mm (l x b x h)
2.604 mm (wielbasis)
1.154 kg
45 l (benzine)
410 / 1.289 l (bagage)
Prijzen
€ 27.850 (NL)
€ 22.267 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)