DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus

Frankrijk, en dan met name PSA, is op hoog tempo bezig iedereen aan de SUV te krijgen. Aan DS de taak daar iets nieuws aan toe te voegen

DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus badge
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus interieur dasboard
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus interieur scherm
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus badge
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus interieur dasboard
DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus interieur scherm

We zitten eigenlijk nooit om medelijden te springen, en zelfmedelijden is ons (dat jaarlijkse bezoek aan de tandarts daargelaten) volkomen vreemd. Maar op het moment dat we voor de honderdste keer in negenennegentig dagen in een midsize-SUV gepropt worden, met de mededeling dat dit het aller-, allernieuwste ei van Columbus is, hebben we een heel klein beetje met onszelf te doen.

We hebben heus geen hekel aan het segment (vooruit: een klein, maar gestaag groeiend beetje dan), maar dit begint aardig te lijken op veroordeeld worden tot een maand lang niets dan pizza eten. De eerste week gaat prima, de tweede wordt al lastiger, de derde week onmogelijk en in de vierde bega je een moord voor een doodgewone bruine boterham met kaas. Rare vergelijking misschien, maar hopelijk snap je een beetje met welk gevoel we in de DS 3 Crossback stapten.

De DS 3 Crossback verrast

Des te groter was dan ook onze eigen verrassing dat we eh… nou ja, verrast waren. We dachten na de zesenhalf miljard kleinere  SUV’s die we de afgelopen tijd getest hadden, alles wel zo’n beetje gezien te hebben. En toch was deze anders dan andere. Dat heeft alles te maken met de nogal afwijkende visie die de luxe-afdeling van Citroën op haar auto’s loslaat. Een ander begrip waar we de afgelopen tijd namelijk een vrij hevig jeukende allergie voor hebben opgelopen, is ‘premium’.

Elk halve-zolenmerk claimt immers ‘premium’ te zijn als ze ergens een semi-gelukt chroomstripje op hebben geplakt, waarmee ‘premium’ het snelst devaluerende begrip sinds de Duitse mark in 1922 is geworden. Maar één stap in de DS 3 Crossback, en we begrijpen opeens weer waar dat woord ooit voor was uitgevonden. Originaliteit, kwaliteit van afwerking en materialen, exclusiviteit – dat was het toch? Dat lijkt toch verdacht veel op wat we hier aantreffen…

De DS 3 Crossback zit vol met diamanten

Het begint al bij de portiergrepen, die verborgen zijn, maar naar buiten komen als je de auto nadert. Ja, kennen we van chique merken als Jaguar en Tesla, maar niet van dit segment. Zoals je wellicht weet, heeft DS iets met de ruitvorm – zelf noemen ze het diamond shape, en dat zouden wij ook doen want dat klinkt aanzienlijk beter. Wat ze echter met die voorliefde doen, grenst aan het maniakale.

Neem bijvoorbeeld het dashboard: het midden bestaat grotendeels uit drie van die diamanten, waarin de sneltoetsen voor de bediening van het daarboven gelegen scherm zijn opgenomen. Daaronder twee van diezelfde vormen, die ventilatieroosters zijn. En daar weer onder nog twee, met toetsen voor bijvoorbeeld de achterruitverwarming. Heel bijzonder en erg fraai om te zien.

Ga er een beetje op letten en je komt die diamanten werkelijk overal tegen. In de ventilatieroosters, de mooie knopjes in de middenconsole, de deuropeners en uiteraard in de achtergronden van het scherm, maar zelfs in de speakers. Ook aan de buitenkant van de DS 3 Crossback vind je ze overal, en het wonderlijke is: het gaat niet eens vervelen. Het mooiste is echter dat je dat interieur ook nog eens eindeloos kunt personaliseren.

Nu is ook dat een term die steeds minder is gaan betekenen, maar de mensen bij DS nemen hem akelig serieus. Er zijn alleen al vijf uitrustingsniveaus (Chic, So Chic, Performance Line, Performance Line+ en Grand Chic). Daarbij verandert niet alleen de uitrusting, maar bijvoorbeeld ook soms de grille. Die is bij de Performance-versies helemaal zwart, en krijgt in de Chic-versies chroomkleurige ‘diamantjes’. Binnenin gaan de verschillen nog verder, want kun je ook nog kiezen voor diverse ‘Inspirations’.

Dat betekent bijvoorbeeld dat het hele dashboard bekleed kan zijn met alcantara. Dat doet al veel voor de uitstraling. Maar ga voor de ‘Rivoli’, en het dashboard (en delen van de portieren) zijn bekleed met leer, met stiksels in weer die ruitvorm. Uiteraard is die fraaie leren stoelbekleding met ‘horlogebandstiksel’, die je wellicht kent uit duurdere DS’en, ook beschikbaar. De kleuren en mogelijkheden zijn eindeloos, en er zitten ontzettend fraaie combi’s tussen.

De DS 3 Crossback in cijfers

‘Goh’, zul je misschien zeggen, ‘draait het dan alleen maar om uiterlijk?’ Ja, grotendeels wel, want in andere opzichten onderscheidt de DS 3 Crossback zich een stuk minder. Hij rijdt prima, net als het overgrote deel van zijn concurrenten, en beschikt daarin niet over bijzondere kwaliteiten. In ons geval zorgt een 130 pk sterke driecilinder turbomotor voor de aandrijving. Die is oké, maar is nooit opvallend. Hij doet wat hij moet doen, en daarmee is alles gezegd.

De Crossback gaat ermee in 9,2 seconden naar 100 km/u (doorsnee), topt 196 km/u (doorsnee) en verbruikt daar (volgens de oude NEDC-methode) gemiddeld zo’n 1 op 20 bij – doorsnee dus. Volgend jaar verschijnt er ook een vol-elektrische versie, die E-Tense gaat heten. Dat is, zeker in dit segment, weer een stuk aparter. Qua ruimte achterin onderscheidt de Crossback zich hooguit negatief: de instap is lastig en de beenruimte beperkt.

Hoe rijdt de DS 3 Crossback

Qua onderstelafstemming heeft DS een kans laten liggen om zich te onderscheiden, zoals Citroën met de C5 Aircross wel deed. Die profileerde zich nadrukkelijk als de allercomfortabelst geveerde auto in het segment, en dat zou voor de DS 3 Crossback ook een uitmuntend idee zijn geweest. Helaas moest die toch weer ‘sportief’ worden. Er zal niet één DS-rijder op zitten te wachten, maar de demping is relatief stevig, terwijl de vering juist wat week is.

Daardoor wil de auto in bochten best een tikje overhellen, terwijl hij op korte oneffenheden nogal bonkig reageert. Al zal het feit dat hij op 18”-velgen stond aan dat laatste ook zijn bijdrage hebben geleverd. Het is allemaal niet vreselijk – het gaat eerder om nuances, maar een wat vriendelijker, comfortabeler afstemming had vele malen beter bij het luxueuze karakter van de auto gepast.

14
20
Specificaties

Specificaties DS 3 Crossback 130 pk Performance Line Plus (2019)

Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 196 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
115 g/km CO2 C label

Afmetingen
4.118 x 1.791 x 1.534 mm
(l x b x h)
2.558 mm (wielbasis)
1.180 kg
44 l (benzine)
350 / 1.050 l (bagage)

Prijzen
€ 39.990 (NL)
€ 30.050 (B)

Het vonnis

DS heeft zijn dus toch eigen draai kunnen geven aan de midsize-SUV. De DS 3 Crossback blinkt uit door zijn chique uitstraling en ongekende mogelijkheden om met name het interieur aan te kleden. Wel jammer: dat premium-prijskaartje....

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws