De deal tussen Fiat en Mazda bestond al langer: ze zouden samen de basis ontwikkelen, en dan zou Mazda een nieuwe MX-5 maken en Alfa Romeo een nieuwe Spider. Beide zouden dan in Japan gemaakt worden, wat Fiat veel ontwikkelingskosten zou schelen en Mazda een mooie production fee zou opleveren. Wat je noemt een match made in heaven.
Alleen besloot Fiat-baas Sergio Marchionne daar op het laatst vóór te gaan liggen, omdat wat hem betreft – je kunt er maar mee zitten – Alfa’s alleen in Italië gebouwd zouden moeten mogen worden (en ja, dat zijn vijf werkwoorden achter elkaar. Applaus graag). Onder de deal konden ze echter niet uit, waarop besloten werd het uitermate succesvolle Fiat 500-revivalverhaal nog eens dunnetjes over te doen – iets ouds in een nieuw jasje kan hopeloos fout gaan, maar, zie die 500, ook fantastisch uitpakken. Er zit nog een historisch verantwoorde component aan ook, want de originele MX-5 vulde een gat dat eigenlijk vooral door de dood van de toenmalige Fiat 124 Spider (en de Lotus Elan/Alfa Spider/MG B, al waren die scheppen duurder) was ontstaan. Cirkeltje rond, dus.
Wat is er anders aan de Fiat 124 Spider?
Fiat had het zichzelf makkelijk kunnen maken door gewoon een paar andere logo’s op een MX-5 te plakken, maar dat hebben ze (hulde!) niet gedaan. De carrosserie is totaal anders en een bijzonder waardig eerbetoon aan de oude 124. Hij barst haast uit zijn voegen van de verwijzingen: de amandelvormige koplampen, de vorm van de grille, de bubbels in de motorkap, de welving omhoog achter de deurgrepen: allemaal regelrecht van het (door Pininfarina ontworpen) origineel. De mooiste zitten misschien nog wel aan de achterkant. Waar de MX-5 dáár misschien juist wat puntjes laat liggen, hakt de 124 Spider er keihard in met die zalige omhooglopende rechte vlakken aan weerszijden van het kofferdeksel, ook weer rechtstreeks afkomstig van de oude Spider. Toen we de eerste foto’s van de nieuwe Fiat 124 Spider zagen, waren we niet bepaald enthousiast, maar jemig, wat werkt het in levenden lijve goed. In alle eerlijkheid en subjectiviteit: hij ziet er gewoon beter uit dan een MX-5, en we hadden niet eens gedacht dat dat überhaupt mogelijk was.
Zo afwijkend als het uiterlijk, zo één op één identiek is het interieur. Goed, je hebt wat andere kleurmogelijkheden, maar voor de rest is het alsof het ontwerp door de kopieermachine gehaald is. Jammer, al moeten we het ook weer niet overdrijven: er is niets mis met het MX-5-interieur, en niemand zal én een Mazda MX-5 én een Fiat 124 Spider hebben. Het nadeel is dat een van de grote minpunten van de MX-5 dus ook is overgenomen: nul opbergruimte. Er is een klein vakje in de middenconsole en achterin tussen de stoelen zit ook nog een vakje, maar dat is het: geen kaartenvakken in de portieren, niet eens een dashboardkastje. Er is nog een soort aansluitpunt waar je als accessoire een bekerhouder in kunt klikken (zonder dat waren ze in Amerika waarschijnlijk op voorhand kansloos geweest), maar dan heb je het gehad. Afwerking en ergonomie zijn verder dik voor elkaar, als je de beperkte ruimte in ogenschouw neemt. De instrumenten zijn prima afleesbaar, de stoelen zitten top, het scherm laat zich eenvoudig bedienen: allemaal oké.
Ook motorisch wijkt de Fiat 124 Spider af van de MX-5: geen normaal ademende 1.5, maar een eigen 1,4-liter met turbo. En dat maakt niet een beetje verschil; het maakt een totaal andere auto van hem. Zo heeft de Mazda 130 pk, de Fiat heeft er 10 meer. Altijd fijn, maar hét verschil wordt gemaakt door de trekkracht. De MX-5 heeft 150 Nm en daar moet je 4.800 toeren per minuut voor draaien. De 124 Spider heeft al dik anderhalf keer meer koppel (240 Nm) bij nog niet eens de helft van dat toerental (2.250 tpm). Dat is een enorm verschil en dat merk je aan, nou ja, alles.
Leg eens uit…
Om de Mazda snel te rijden, zul je hoog in de toeren moeten zitten; leuk, maar af en toe vermoeiend. Als je een bocht met net te weinig toeren neemt, duurt het best lang voor de snelheid er weer in zit. Dat is bij de Fiat heel anders. Die pakt veel makkelijker op en houdt de vaart er lekker in, wat hem niet alleen vlotter maakt, maar ook een stuk relaxter. Je hoeft wat minder te schakelen, wat niet direct een voordeel is omdat je dat met de perfecte handmatige zesbak domweg voor je plezier doet. Maar schakelen doe je in dit soort auto’s sowieso wel genoeg.
Daar komt nog bij dat hij niet heel veel, maar wel iets zachter is geveerd dan de Japanner. De afstemming blijft sportief, maar cruisen is ook gewoon cruisen, zonder getrommel als je over kinderkopjes rijdt. Ga harder en de besturing komt ook echt tot leven. Hij wordt net iets te veel geholpen door de bekrachtiging, maar dat is ook een kwestie van hip tegenwoordig – bijna alle auto’s hebben het. Het maakt voor de precisie niets uit en voor de directheid evenmin, en die zijn allebei geweldig. Je mikt hem naar de binnenkant van de bocht en schiet voor je gevoel eigenlijk altijd raak.
Hij heeft grip in overvloed, zo veel zelfs dat het nog een aardige uitdaging is hem dwars te krijgen en te houden, voor een hele rotonde met full opposite lock of zo. Maar dat durven wij toch alleen maar op een leeg vliegveld, dus dat scheelt. Af en toe een uitstapje vindt hij alleen maar leuk. De remmen van de Fiat 124 Spider zijn prima op hun taak berekend; ze kregen bij onze heuvelweggetjes flink op hun lazer, maar gaven geen krimp. De uitlaten produceren een fijne brom, die aansprekend maar niet opdringerig is.
Heeft de Fiat 124 Spider nog nadelen?
Het is één groot feest van een auto, die 124 Spider. Hij heeft ten opzichte van zijn Japanse broer en (enige) rivaal eigenlijk maar één nadeel, en dat is dat hij fors duurder is. De instapper (die vooralsnog niet in België leverbaar is) kost met 33.995 euro zomaar vier mille meer dan de instap-MX-5. Dat is voor een groot deel terug te voeren op een rijkere standaarduitrusting, maar toch. Wil je de Lusso-versie – en die wil je, want onder meer leren bekleding, automatische airco, 17 inch lichtmetaal – dan ben je 36.495 euro kwijt: toch serieus geld voor een open tweezitter (onze zuiderburen, lucky bastards, betalen slechts 27.290 euro: onze laatste opmerking is dus ook zeker niet voor hen bedoeld).
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Lusso
Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 5.000 tpm
240 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 215 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
148 g/km CO2
Label F
Afmetingen
4.054 x 1.740 x 1.233 mm (l x b x h)
2.310 mm (wielbasis)
1.025 kg
45 l (benzine)
140 l (bagage)
Prijzen
NL € 36.495 (25%)
B € 27.290
Vonnis
Een Italiaans feestje. De 124 Spider ziet er gelikt uit, rijdt fantastisch en is door zijn flexibelere turbomotor niet alleen vlotter, maar ook relaxter te rijden dan zijn Japanse broer. Wie had dat gedacht?
wallco heeft op 2 september 2016 geschreven:
Lelijk is hij niet. Of hij degelijk is valt nog af te wachten, dat zullen we pas over enkele jaren weten. Het grote probleem van Fiat sedert mensenheugenis is natuurlijk het imago en de uitstraling. Zullen we eindigen met een positieve noot? In het vuurrood ziet hij er schitterend uit.
Martin voorn heeft op 2 september 2016 geschreven:
De Mazda mx5 kreeg van topgear 18 punten. De FIAT 124 spider ziet er volgens topgear beter uit, heeft een betere motor, is comfortabeler en zijn hogere prijs wordt verklaard door een rijkere standaarduitrusting. De fiat krijgt slechts 15 punten, dat lijkt niet helemaal logisch…