Destijds hebben we waarschijnlijk nooit goed beseft hoe geweldig het was dat je voor nog geen 10.000 euro een nieuwe Volkswagen Up kon kopen. In heel veel opzichten was dit een modern Kever-moment van het merk. Of als we een relevanter voorbeeld moeten kiezen voor dit onderwerp: de Fiat Panda kostte eveneens ooit minder dan 10.000 euro. Ook een topauto voor dat geld. Die tijden zijn voorbij: de goedkoopste nieuwe auto in Nederland kost je minimaal 18.000 euro. Of is er nog een andere optie?

Waarschijnlijk heb je de titel opgevat als: je kunt nu naar de dealer van één merk om daar een nieuwe auto te bestellen van 11.000 euro. Dit is een misvatting – en wij herkennen ons niet in het geschetste beeld en betreuren de hieruit ontstane ophef. Nee, we hebben letterlijk één exemplaar van deze benzineauto voor je in de aanbieding. Hij is wel écht nieuw, je kunt hem écht kopen én hij kost zo’n 10.000 euro. Je moet er nog wel even voor naar Italië.

Je gaat ons deze misleiding vast vergeven, want het is wel een extreem cool aanbod. Bij het bedrijf Veloce Classic staat een Fiat Seicento te koop met 18 kilometer op de teller. De babyblauwe auto uit 2002 is werkelijk om door een ringetje te halen. Hij heeft zelfs airco, wat volgens de verkoper een zeldzame optie is voor deze budgetauto. Het enige wat je nog even wilt doen, is een radiootje met bluetooth plaatsen. Meer heb je niet nodig in dit leven. En dan heeft deze auto ook nog een ouderwets reservewiel.

Lees ook: Waarom je het bandenreparatiekitje van je auto nooit moet gebruiken

Alle gekkigheid daargelaten: als je een budget hebt van 10.000 euro moet je natuurlijk niet deze Seicento kopen, maar een verstandige tweedehandsauto. Zelfs wij zouden het zonde vinden om hier veel kilometers op te gaan zetten. Wel is dit precies het genre waar wij heel hebberig van worden: auto’s in showroomstaat die nooit bedoeld zijn als collector’s item. Dit is unieker (en cooler) dan een Ferrari die vanaf het begin is aangekocht als waardeobject.

Mag je zo’n oude auto nog op kenteken zetten?

Gelukkig staat deze Seicento al op Italiaans kenteken. Gelukkig maar. De regels waaraan een auto moet voldoen voordat ie een kenteken krijgt, zijn vorig jaar fors strenger geworden. Als een auto zoals deze Fiat nog geen kenteken zou hebben, dan zou het vrijwel onmogelijk zijn om hem alsnog te registreren. Er ontbreken belangrijke zaken zoals een digitale snelheidsassistent en parkeersensoren. Gelukkig staat deze Seicento al op Italiaans kenteken.

Lees ook: Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

De Fiat Seicento staat op verschillende websites aangeboden en de laagste prijs vinden we op Classic Driver. Daar moet ie 10.900 euro kosten. Veel geld voor een oude Seicento, maar we vermoeden dat je niet snel een tweede zult vinden. Wil je een oude Seicento om zelf te rijden, dan staan ze in Nederland te koop voor al vanaf 600 euro. En dan heb je de 1,1-litermotor in plaats van deze 0,9-litermotor. Je kunt zelfs een Sporting vinden met CarPlay ingebouwd voor zo’n 2.000 euro. Vet.

5 reacties op “Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro”

  1. Ben het met Jaap eens, de titel is misleidend! Erger nog als een auto 6000 km of minder heeft gelopen ,wordt hij door de belastingdienst als nieuwe auto gewaardeerd!

  2. We zijn zeker vooruit gegaan als je ziet hoeveel auto je voor je geld krijgt. Neem een VW Polo. Die lijkt heel veel duurder geworden, maar als je dat corrigeert voor inflatie dan is de prijsstijging van de laatste 25 jaar maar zo’n 10%. Voor die 10% krijg je wel een grotere, luxere en veeeeeeeeeel veiligere auto dan toen. Het ligt vaak wat genuanceerder dan de cijfers in eerste instantie doen vermoeden.

  3. Nog net in de gulden-tijd een exemplaar van één van de laatste series van de originele Panda gekocht voor 11.000 gulden, inclusief alles.
    Nou ja, alles: qua kosten dan.
    Verder heerlijk Spartaans; zelfs een radio was standaard niet aanwezig.

  4. În 1964 koste een Fiat 600 circa 4000 gulden 11 maanden minimum loon. Een nieuwevWW koste circa 20% meer. Een Peugeot 404 iets maar dan 9000 gulden. Onbetaalbaar bijna toen.
    Nu is minimum loon 1600 a 1800 Euro netto. Voor de Fiat 600e
    Moet je circa 20 a 23 maanden ploeteren. Jouw en voor een Dacia Sandero (goedkoopste auto van Nederland) ook circa 10 maanden.
    Zijn we vooruit gegaan?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear