Zo nieuw en toch zo vertrouwd. Je zult in de nieuwe Fiat 500 en 500C Electric geen enkel onderdeel vinden dat ook in de oude verwerkt zat. De auto is gegroeid en heeft een ander interieur, onderstel, carrosserie en platform. En heel belangrijk: een nieuw soort aandrijving, want hij is altijd volledig elektrisch. Er is geen versie met brandstofmotor.
Met al deze veranderingen had Fiat de auto ook een compleet andere vorm kunnen geven, als ze dat hadden gewild. En ze hebben inderdaad een totale design-ommezwaai overwogen, vertelt Klaus Busse, Europees hoofd design van de Fiat Groep. Al hun ontwerpstudio’s overal ter wereld, waaronder ook China en de VS, waagden een poging.
Uiteindelijk besloten ze om het dicht bij huis te houden: een vorm ontworpen in Turijn, een retromoderne kijk op het origineel uit 1957, dat natuurlijk ook in deze stad werd bedacht. Maar de nieuwe Fiat 500 Electric weet parodische schattigheid te vermijden. De proporties zijn goed gevuld en de oppervlakken ongecompliceerd. Hij straalt een en al zelfvertrouwen uit, maar misschien wat minder fantasie.
Een grille had ie al niet
Zou er een andere auto zijn die van een motor achterin naar een motor voorin naar elektrisch zou kunnen gaan zonder de essentie van zijn vorm te veranderen? Aan de andere kant, zoals Busse stelt: andere merken moeten hun auto’s, voorheen visueel herkenbaar door hun grilles, een elektrisch ‘gezicht’ zien te geven nu zo’n grille niet meer nodig is. Maar de 500-snuit had al nooit een grille, omdat hij in 1957 ook geen radiateur had.
Hoe dan ook: deze behoudende doorontwikkeling van het 500-design is niet meer dan logisch. Want dit model heeft een geschiedenis die zich bijzonder goed laat plunderen. Het model uit 1957 vertegenwoordigde een belangrijke stap in de motorisering van Italië. Die uit 2007 was een zelfbewust modieus geval (dat een stuk langer modieus bleef dan iedereen verwachtte: er werden er vorig jaar nog altijd méér van verkocht dan toen hij net geïntroduceerd was, en hij zal naast de nieuwe generatie blijven bestaan, voorzien van mild-hybride aandrijflijnen). De nieuwe Fiat 500 Electric moet die twee rollen combineren: een nieuwe vorm van mobiliteit, én een object dat herkenbaar en gewild is.
De Fiat 500 en 500C Electric moesten vertrouwd aanvoelen
Waarom voorwielaandrijving? Laura Farina, hoofdtechneut van de 500, zegt dat dat is waar mensen aan gewend zijn. Waarom zijn het vermogen in het middengebied en de regeneratie zo afgesteld? Zodat benzinerijders niet van hun apropos raken. Waarom is z’n weggedrag zoals het is? Omdat iedereen dat kent en vertrouwt. Waarom zit de stekker rechtsachter? Dat is waar je voorheen altijd tankte. Ook het idee van het stoffen schuifdak bij de Fiat 500C Electric is grotendeels hetzelfde, gespannen tussen twee metalen rails aan de zijkanten. (Busse zegt zelfs, terwijl je hem naar strohalmen ziet grijpen, dat het infotainmentscherm boven het dashboard uitsteekt zoals de achteruitkijkspiegel dat deed in het origineel uit 1957.) Dus ja, het is een Fiat 500, zoals de Mini Cooper SE een Mini is. En zoals de Honda e tot op bijna absurd vlak géén Honda Jazz is.
Maar laten we onze blik eens van het verleden naar de toekomst richten. De nieuwe 500 heeft een accu die 42 kWh vasthoudt: flink meer energie dan de Mini of Honda, maar minder dan een Zoe of de e-broertjes van PSA. Toch is het genoeg voor een opgegeven WLTP-actieradius van 320 kilometer. En je kunt hem via een snellaadstation bijladen met een alleszins redelijke 85 kW.
App-tastisch
Z’n éénoogachtige tellerscherm laat normaliter een ronde vermogens-/regeneratiemeter zien die doet denken aan de snelheidsmeter van de oude 500. Maar er zijn meer configuraties: een kaart, muziek, communicatie, een tripcomputer en alles wat je verder in 2020 mag verwachten. Het aanraakscherm in het midden is volledig connected en net zo app-tastisch als dat van Honda. Het beeld is prettig, de bediening logisch. Alle verlichting bestaat uit led’s, en de rijassistentie – niveau-2 cruisecontrol en filehulp, plus talloze camerasystemen – loopt voorop in het kleine-autosegment. Hij gaat zelfs een stap verder dan de meeste veganistische EV-clichés. Z’n bekleding is gemaakt van Seaqual, een materiaal dat z’n basis vindt in plasticafval uit de oceaan.
Zo modern als dit moment zelf, dus. En dat terwijl hij is gewikkeld in een comfortabele deken van familiariteit. De bediening van de klimaatcontrole geschiedt via echte knoppen – hoera. Daaronder is er een plek om je telefoon draadloos op te laden, en daar weer onder vind je de PRND-toetsen. Goed, het zijn knoppen en geen pook, maar in ieder geval zitten ze op de plek waar je in je oude 500 ook moest zijn om voor- of achteruit te kunnen. De rijpositie is vele malen comfortabeler dan in de vorige auto, met dank aan betere verstelbaarheid van de stoel en het stuur – maar je behoudt de typische rechtopzit, die prettig is als je door een stad banjert.
De techniek van de Fiat 500 en 500C Electric
Voor de aandrijving zorgt een elektromotor met 118 pk en 220 Nm. Met 1.330 kilo is de Fiat 500C Electric bovendien niet al te zwaar. Daardoor gaat hij van 0 naar 100 in 9,0 seconden. Uiteraard is het rechterpedaal daarbij net zo scherp en responsief als in andere elektrische auto’s. Toch is de acceleratie bewust niet zo onmiddellijk en spectaculair dat je met piepende bandjes en de hoofdsteun in je nek van elke rotonde af stuift. Het is een eitje om de 500 rustig en netjes te rijden.
De kalibratie van z’n besturing zorgt dat ie stabiel en verfijnd overkomt op kruissnelheid op de autostrada. Boven de 100 km/u blijft er van de drang naar voren niet veel over. Toch lukt het ons om zonder al te veel moeite zijn begrenzer bij 150 km/u aan te tikken op de Tangenziale di Torino, waar lokale automobilisten de geldende maximumsnelheid van 120 km/u doorgaans zien als een waarde waar je nog BTW bij dient op te tellen.
Je kunt zulke snelheden beter niet opzoeken als je met je 500 die volle 320 kilometer wilt afleggen. Bij alle EV’s gaat de actieradius stevig achteruit naarmate je harder rijdt, en dit is geen uitzondering. Toch kun je er dusdanig ver mee komen dat je ’m als enige auto zou kunnen gebruiken. Dat kun je van de Honda e of Mini Cooper SE niet direct zeggen. Die zet je eerder in als tweede auto, tenzij je echt nooit buiten de ring van Amsterdam komt.
De rij-modi van de elektrische Fiat 500
In de stad is deze Fiat 500C Electric vermakelijk te noemen. De besturing is zo licht dat je polsspieren zich de eerste kilometers even zullen moeten aanpassen. Farina denkt niet dat een 500-rijder gebaat is bij talloze dynamische instellingen, dus er is geen knop of menu waarmee je de bekrachtiging zwaarder kunt maken. Ergens jammer, want naast licht is de besturing nu ook wat doods. Kom je buiten de stad en neem je eens een hobbelige haarspeldbocht, dan is er genoeg tractie en wordt onderstuur grotendeels vermeden.
Het grootste probleem zijn de remmen, en dan eigenlijk alleen bij parkeersnelheden. Ze grijpen namelijk nogal abrupt aan in de Range-modus. Ah, dus tóch een modus? Vooruit, Farina geeft ons drie rij-instellingen. Met Sherpa wordt de airco uitgeschakeld en de topsnelheid verder beperkt. Zo kun je op je allerlaatste kWh’tjes naar je bestemming of een laadpaal kruipen. Range selecteer je als je graag met één pedaal rijdt: meer regeneratie als je van het ‘gas’ gaat. Dan krijg je dus ook te maken met de overijverige remwerking als je probeert te parkeren.
Het moet gezegd dat de auto waarin wij rijden nog in het (late) prototypestadium verkeert, met de onhebbelijkheden die daarbij horen. Farina geeft aan dat ze van plan is de afstelling nog verder te polijsten voor de uiteindelijke productiefirmware. Tot die tijd rijden wij in de Normal-stand. Want zo zijn wij: normaal. Bij het remmen en gas terugnemen zijn de reacties progressiever, terwijl er bij de eerste beweging van het rempedaal toch regeneratie optreedt.
Klein en duur
Het onderstel vertelt je van alles over het wegdek waar je op rijdt – de demping is behoorlijk hard. Zo werkt het altijd bij kleine Fiats, maar er wordt hier minder geschud en gestuiterd. De Fiat 500C Electric sluit daarmee aan bij andere auto’s in deze klasse. Verder voelt ie aan als een solide en verfijnd gevalletje. En dat verkleinwoord gebruiken we niet voor niets. Achterin is het krap en de bagageruimte meet slechts 185 liter. Wel krijg je veel opbergruimte in de cabine, mede met dank aan het ontbreken van een middentunnel. Er hoeft immers geen uitlaat naar achteren te worden geleid.
De elektrische Fiat 500 is dus erg klein, maar ook erg duur. Geen verrassing, want dat geldt ook voor andere premium-EV’tjes. Fiat heeft al wat ervaring met het verstouwen van compact spul voor veel geld. Zelfs in z’n laatste jaren wordt de huidige 500 nog volgehangen met opties en voor hoofdprijzen aangeschaft. Volgens het merk zullen subsidies en de lagere onderhoudskosten zorgen voor vergelijkbare maandelijkse lasten als bij zijn voorganger. Daar moeten we bij aantekenen dat je in Nederland in een mild-hybride, rijk aangeklede 500C Launch Edition stapt voor 22.450 euro, terwijl deze (eveneens riant uitgeruste) elektrische La Prima liefst 38.900 euro moet opbrengen. Goed, dat is exclusief subsidies, en je krijgt er van Fiat een wallbox bij voor thuis. Maar toch.
Wanneer kan ik de Fiat 500C Electric kopen?
De marktintroductie staat gepland voor oktober 2020, maar in Italië hebben ze ’m al iets eerder. Niet meer dan redelijk, gezien hoe nauw deze auto aansluit bij hun hele bestaan. Het voelde volstrekt natuurlijk om vandaag met de 500 door het prachtige centrum van Turijn te rijden, over de snelweg eromheen, door de heuvels die eraan grenzen. De oude 500 wordt gebouwd in Polen, maar de nieuwe ontspruit aan Turijns historische Mirafiori-fabriek. Dit was ooit de grootste autofabriek van Europa, en het is nog altijd de plek waar autoproductie het langst onafgebroken draait.
Zodoende is dit een thuiskomst voor de Fiat 500, op zowel de letterlijke als de filosofische manier. Turijn is een statige stad die industrieel een paar zware jaren achter de rug heeft, en een paar ernstig zware maanden beleefde tijdens de epidemie. Ze verdienen daar alle meevallers die ze kunnen krijgen.
Specificaties Fiat 500C Electric La Prima (2020)
Motor
1 elektromotor
118 pk
221 Nm
42 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
320 km (WLTP)
Gewicht
1.330 kg
Prijzen
€ 38.900 (NL)
€ 37.900 (B)
Reacties