Het was 2004 toen Fiat de Trepiùno Concept voorstelde, en 2007 toen diens nazaat op de weg verscheen in de vorm van de moderne Fiat 500. Dat we dezelfde auto in 2019 nog nieuw kunnen kopen, in de vorm van bijvoorbeeld deze Fiat 500C Spiaggina, mag eigenlijk best bijzonder heten. We zouden het even moeten checken, maar enkele Britse skelters daargelaten zou de Fiat 500 best eens de oudste nieuwe personenauto op de Nederlandse markt kunnen zijn.

De Fiat 500C Spiaggina is een verwijzing naar de 500 Jolly

Maar goed, als wij Fiat waren, zouden we ook geen reden zien om de 500 te vervangen. Hij wint immers nu nog evenveel harten voor zich als toen hij uitkwam. Sterker: in 2017 werden er in Europa meer verkocht dan ooit tevoren (in 2018 nauwelijks minder), en in Nederland is zijn marktaandeel nooit meer onder het niveau van 2008 gezakt.

De Fiat 500 is een fenomeen waar menig fabrikant vanachter de heg jaloers naar gluurt. Fiat heeft er een ongekend sterke troef mee in handen, en waarom zou je die kaart spelen als de tijd er nog niet rijp voor is? Zodoende gooiden ze er vorig jaar maar weer eens een speciale editie uit.

De Fiat 500C Spiaggina ’58 kwam er naar aanleiding van een gekke conceptcar zonder voorruit, die zelf weer een verwijzing was naar de 500 Jolly Spiag­gina. Uit, inderdaad, 1958. Met die rieten stoeltjes, weet je wel. Die heeft de nieuwe interpretatie gelukkig niet, maar er is wel strandstoel-achtige bekleding.

Verder heeft de Spiaggina het onvolprezen schuif- en vouwdak van de 500C, een lichtblauwe effen lakkleur met een witte streep, en een setje unieke 16-inch wielen die ’m een compleet frisse look verschaffen. Kijk naar de Spiaggina op een waardeloze dag en je wordt spontaan aan je lurven de vrolijkheid in gesleurd.

Achter het stuur van de Fiat 500C Spiaggina

Achter het stuur proberen we extra mannelijk te kijken. De TwinAir Turbo is een motor die we in bijna elke andere ­toepassing bekritiseren om z’n bromme­rige loop en z’n dorst als je haast hebt; maar hier klopt hij en werkt hij verkwikkend. Zolang je de Eco-modus, waar hij automatisch in start, maar uitzet: die knijpt ’m af en vindt het nodig om je via de boordcomputer een ‘eco-held’ te noemen.

Onze Fiat 500C Spiaggina heeft een digitale teller (waarop een klein autootje mee kantelt als je gas geeft of remt) en een centraal aanraakscherm dat een beetje ver weg zit, maar prima functioneert. Ook heeft ie een crème-wit leren stuur waarvan we benieuwd zijn hoe het er na 50.000 kilometer uitziet. Maar cynici doen er goed aan om op een zonnige dag het dak helemaal naar achter te schuiven, met achterruit en al. Om te gaan toeren met hun favoriete muziekje aan.

De 500 pakt je in, nog steeds – of misschien wel meer dan ooit. Alleen Fiat kan het voor elkaar krijgen om een oud model voor de zoveelste keer in de dure make-up te zetten en je ver­dorie nog het warme, knuffelige gevoel te geven dat ze ermee willen slijten ook. De Fiat 500C Spiaggina is leuk, we smelten voor ’m. Koop er een, maar doe het snel: Fiat vergeeft maar 1.958 exemplaren en op is op.

Specificaties Fiat 500C TwinAir Turbo 80 Spiaggina '58 (2019)


Motor
875 cc
tweecilinder turbo
85 pk @ 5.500 tpm
145 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 171 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
116 g/km CO2, F-label

Afmetingen
3.571 x 1.627 x 1.488 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
915 kg
35 l (benzine)
185 / 610 l (bagage)

Prijzen
€ 25.395 (NL)
€ 21.890 (B)

Het vonnis


De huidige 500 was nooit 500’iger dan als Spiaggina ’58. Na één ritje wil je ’m, zelfs als je ’m eigenlijk niet wilt. Is aardig aan de prijs, maar ook aardig exclusief: er worden er maar 1.958 van gemaakt. Snel zijn, dus

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)