Fiat breidt het pakket aan 500-variaties gestaag uit. Vooruit, niet alle versies zijn esthetisch even geslaagd (…), maar de 500X lijkt op alle fronten uit andere vaatjes te tappen. En dat pakt verrekte goed uit.
De parallellen tussen de Fiat 500 en Mini zijn zo overweldigend dat het een wonder is dat de twee geen familie van elkaar zijn. Beide zijn natuurlijk gebaseerd op succesnummers uit het verleden en schrijven karakter en frisse fruitigheid met hoofdletters. Beide zijn behoorlijk aan de prijs, maar verkopen alsof er nooit een crisis is geweest. Daarnaast worden beide concepten uitgeknepen als citroenen, met allerlei mogelijke en helaas ook behoorlijk onmogelijke varianten. De Mini Roadster, Coupé en Paceman sloegen nergens op, en de Countryman heeft even veel te maken met een Mini als een dinosaurus met een kikker. Aan Fiat-kant is de 500L niet bepaald moeders mooiste en worden de grenzen van de betamelijkheid geteisterd door de Living. Maar! Wat Fiat met de kleine SUV-versie heeft gedaan, dat is andere koek.
We denken niet dat iemand het met ons oneens is als we de 500X qua uiterlijk de best geslaagde variant op het 500-thema noemen. Goed, je moet nog aardig je best doen wil je er iets van de kleine 500 in herkennen, maar hij oogt lekker stoer en dik zonder al te veel van zijn oorspronkelijke vriendelijkheid in te leveren. Kijk maar eens naar dat front: haast agressief, met al die lampen en beschermingsstukken, maar doordat alles rond is toch ook weer aaibaar.
Binnenin is alles koek en ei in de 500X. Het oogt opgewekt, zit allemaal redelijk in elkaar, de bediening is makkelijk en al naar gelang de hoeveelheid geld die je wilt besteden, kun je beschikken over allerlei moderne speeltjes (navi, achteruitrijcamera, Beats-audio, enzovoorts). De ruimte is toereikend, ook achterin en in de bagageruimte. Minder zijn de stoelen, waar je meer op dan in zit en die meer steun zouden kunnen bieden, en het uitzicht rondom: de A-stijlen zijn kolossaal en de achterruit een veredelde brievenbus.
Onderhuids heeft de 500X zo goed als niets met de gewone 500 te maken: hij deelt zijn techniek met de Jeep Renegade. En dus kun je de 500X ook met vierwielaandrijving krijgen, al zullen de prijzen daarvan de meeste mensen afschrikken: de boel begint bij 19.995 euro, maar de dikste diesel met 4WD doet zomaar 39.595 euro (de prijzen voor België zijn uiteraard wat milder). Pak dan lekker de 1.4 MultiAir (vanaf 23.995 euro in Nederland, 21.100 euro in België), een heerlijke motor die de 500X past als een latex handschoen. Hij is lekker fel, verbruikt weinig en klinkt nog leuk ook. Dat felle is helaas ook van toepassing op de onderstelafstemming: de demping is vrij hard, de vering juist vrij zacht, waardoor hij best wat wil overhellen in een bocht.
Het is zonder meer een leuk ding, de 500X. Hij beschikt over meer dan genoeg charme om een plek in dit steeds voller wordende deel van de markt een plek te veroveren. Jammer van die paar minpuntjes, maar daar heeft de concurrentie er ook heus een paar van te overwinnen. Deze komt er wel!
Fiat 500X 1.4 MultiAir 140 Lounge
13/20
Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
140 pk / 230 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
137 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.273 x 1.796 x 1.600 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.320 kg
48 l (benzine)
350 l (bagage)
Prijzen
NL € 26.595 (25%)
BE € 23.300
Het vonnis
Een van de geslaagdere varianten op het 500-thema, al heeft de X daar in principe weinig mee te maken. Stoelen, uitzicht en rijcomfort kunnen beter, maar ze zitten een mogelijk succes niet in de weg
Reacties