Je weet: zoveel mensen, zoveel verschillende smaken, ook als het op auto’s aankomt. Dat kun je, lichtjes generaliserend, gerust uitbreiden naar landen of hele regio’s. Zo zijn ze in Amerika dol op pick-ups, in Nederland vinden we stationwagens prachtig, in China gaat het vooral om de ruimte achterin (dus verlengen die wielbasis) en in Turkije en Zuid-Amerika ben je pas de man met een sedan, ook als het maar een kleintje is. Die smaken zijn niet, herhaal, niet altijd uitwisselbaar.

Zo kan je bezig blijven

Voor pick-ups heb je een beetje ruimte nodig (kansloos in Nederland, derhalve), en op een Polo met twee meter beenruimte achterin zit hier ook niemand te wachten. Maar goed, de auto-industrie is er in hoge mate één van ‘u vraagt, wij draaien’, en zo wordt elke markt keurig netjes bediend. Zo barst het in China van de auto’s met een aanzienlijk langere wielbasis dan het design aankan en bouwt Renault in Turkije al jaren een (door de bank genomen foeilelijke) sedanversie van de Clio.

Heel soms lijkt het een goed idee zo’n meer buitenlands georiënteerd product ook in de Lage Landen aan de man te brengen. Dat pakt veelal (zie Ford EcoSport en Ka+) dramatisch uit. Het bericht dat Fiat een in Turkije gebouwde Tipo sedan ook op Europa ging loslaten, kreeg op de TG-redactie de handjes dan ook niet direct op elkaar. Op de burelen van Fiat Nederland kennelijk ook niet, want zelden werd een auto met stillere trom geïntroduceerd. Sterker nog: we krijgen sterk de indruk dat hij stiekem ’s nachts diverse Fiat-showrooms is ingereden, tot stomme verbazing van de verkopers zelf, die ’s ochtends (en tot op de dag van vandaag) geen idee hadden wat ze ermee aan moesten. Hij is al sinds april vorig jaar te koop, maar we hebben er nog niet één op de weg gezien.

Hoe ziet de Fiat Tipo 1.4 T-Jet eruit?

Het ligt dus voor de hand de zojuist geïntroduceerde Fiat Tipo hatchback gewoon te zien als een Tipo sedan zonder kont. Dat zou echter niet helemaal kloppen. De hatch heeft technisch veel met de sedan gemeen, maar in het interieur zijn aanzienlijk hoogwaardiger materialen gebruikt, en de keus qua motoren en uitvoeringen is fors groter (wat op zich niet zo’n verdienste is, want je kunt uit precies drie sedanversies kiezen).

Omdat je die sedan, net als wij, waarschijnlijk nog nooit hebt gezien, lopen we eerst maar even een rondje om deze hatchback. Dat ziet er helemaal niet slecht uit. Goed, het ontwerp is niet al te spetterend; haal alle logo’s weg en je hebt werkelijk geen idee welk merk het zou kunnen zijn. Wat niet wil zeggen dat het geen appetijtelijke auto is: er zijn genoeg lijnen om het spannend te houden, genoeg rondingen voor een vriendelijke uitstraling en genoeg ‘volume’ om het toch ook iets stoers te geven.

Wat zien we binnen?

De Fiat Tipo 1.4 T-Jet is bedoeld als ‘waar voor je geld’-budgetmodel, wat vaak betekent dat de spullen waaruit hij is opgebouwd niet de fraaiste uit het magazijn zijn. Dat valt in de Tipo mee. Goed, je hoeft nooit lang te zoeken om wat inferieur plastic te vinden, maar de spullen die je normaal gesproken daadwerkelijk aanraakt zijn doorgaans van prima kwaliteit. Alle knopjes voelen evenmin aan alsof ze er meteen uit zullen lazeren als je het portier een keer wat hard dichtslaat. Bovendien zitten ze allemaal waar je ze verwacht. De meters zijn van het type luid en duidelijk, tussen hen in zit een schermpje voor secundaire info.

Bovenop het dashboard prijkt een fraai 7 inch touchscreen dat voorzien is van TomTom-navigatie en allerhande connectiviteitsmogelijkheden. Dat is trouwens omdat wij de duurste uitvoering rijden; goedkopere versies (tot aan de Lounge) moeten het doen met een crappy schermpje dat twee keer zo klein is. Overigens zit je niet snel om hebbedingetjes verlegen in een Tipo. De Pop-versie (het lokkertje in de prijslijst) is al voorzien van elektrische ramen, centrale vergrendeling, (handmatige) airco, radio, een roedel airbags en een start/stopsysteem. Voor 1.500 euro extra krijg je daar 16 inch lichtmetaal, een groter (5 inch) scherm, knoppen op het stuur om van alles te bedienen, cruisecontrol en dagrijverlichting bij. Nog weer 1.500 euro verder zit je op het Lounge-niveau, met automatische airco, het touchscreen van de foto’s en licht-, regen- en parkeersensoren.

Waar is de Tipo goed in?

Dingen opslokken. Een van dé grote troeven van de Fiat Tipo 1.4 T-Jet: zijn ruimte. Achterin zit je vorstelijk en de bagageruimte van 440 liter is zomaar 60 liter groter dan die van een Golf. Je zult je zooi wel even over een drempeltje moeten tillen, maar goed. Uiteraard is de achterbank ook nog in delen neerklapbaar.

Qua motoren heb je de keuze uit drie stuks. Een 1.4 benzine met 95 pk. Boven de 100 pk heb je diezelfde motor maar dan met een turbo (120 pk). De derde is een 1.6 diesel met eveneens 120 pk. Wij reden de sterkste benzinemotor en die is prima. Niet fonkelend, high-tech of hypersportief. 0-100 km/u gaat in 9,6 seconden, de top is 200 km/u. Het is een redelijk zuinig (gemiddeld 6,0 l/100 km) en stil ding dat je brengt waar je moet wezen. De versnellingsbak telt zes verzetten en werkt uitstekend. Hooguit zijn de verhoudingen wat eigenaardig. Bij 120 km/u in z’n zes draait de motor dik 3.000 toeren. Dat is niet echt nodig en komt verbruik noch geluidsniveau erg ten goede. De koppeling grijpt wat laat aan, maar daar wen je vanzelf aan.

De besturing is niet enorm communicatief. Maar hij doet dat op een vrij natuurlijke manier wel precies wat je van hem verwacht. Vering en demping zijn bovenal comfortabel, op het zachte af. De Tipo helt daarom behoorlijk over in snelle bochten. Hij laat je zo snel weten dat hij in zulke geintjes geen zin heeft dat die lust je vlot vergaat. Simpel: daar is ie gewoon niet voor. Hij wil van a naar b. De rest is volgens hem kennelijk de ‘nonsens’ waar we het in het intro over hadden.

Is de Fiat Tipo 1.4 T-Jet het geld waard?

Blijft over: de prijs. Daar gaat de schoen een beetje wringen. De Fiat Tipo 1.4 T-Jet is misschien niet gillend duur, écht goedkoop kun je ‘m ook niet noemen. Ons exemplaar kost zomaar 24 mille! Het is dan wel de topversie, maar een beetje leuk aangeklede Lounge doet ook al 22.185 euro. Goed, daar heb je geen vergelijkbare Golf, Astra of Focus voor, maar héél veel scheelt het ook weer niet. En dan heb je met even doorsparen wel een auto met iets méér dan alleen ‘no nonsens’ in zijn dna.

Specificaties Fiat Tipo 1.4 T-Jet 16V 120 Business Lusso


Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 5.000 tpm
215 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 200 km/u

Verbruik
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
D Label

Afmetingen
4.368 x 1.792 x
1.495 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.250 kg
50 l (benzine)
440 l (bagage)

Prijs
€ 23.985 (NL)
€ 19.100 (B) – Lounge

VONNIS
Prima auto, die Tipo, al is ie eerder een wat saaie cententellende boekhouder dan een avontuurlijk type dat van plan is je onderweg ook nog wat spannends te laten meemaken. Maar goed, ook daar is een markt voor

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)