Best bijzonder, eigenlijk. Van elke drie verkochte auto’s is er één een SUV. Maar niet bij Ford: daar is het er maar één op elke vijf. Dat is vooral apart omdat het merk vorig jaar aankondigde alleen nog maar SUV’s te gaan maken – terwijl die keuze dus echt niet alleen aan de goede verkoopcijfers kan hebben gelegen… Nu is, eerlijk is eerlijk, die hele transitie nog in volle gang. Ford is wat erg lang blijven hangen bij MPV’s als de B-, C- en S-Max en Galaxy, en is die nu stukje bij beetje aan het vervangen. Zo krijgen we de nieuwe Puma (nee, geen leuk klein coupeetje maar een kleine SUV, dus), komt begin volgend jaar de nieuwe (zevenzits en hybride) Explorer, en is er nu dus de nieuwe Ford Edge*. * In Nederland is de Edge inmiddels uit de prijslijst verdwenen. Dit artikel verscheen oorspronkelijk in TopGear Magazine 168 (juni 2019), toen het model nog wel verkrijgbaar was.

Het uiterlijk is in orde

Om met de deur in huis te vallen: die gaat het niet makkelijk krijgen. Aan zijn uiterlijk hoeft het niet te liggen. Hij ziet er stoer uit, is niet te overdreven Amerikaans, maar wel net wat anders dan anders. Blikvangers zijn de honingraatgrille, de vierkante uitlaten en vooral de koplampunits. Het lijkt net of het bovenste gedeelte (met de koplampen) en het onderste deel (met de mistlampen) uit één stuk bestaan en doorbroken worden door de bumper. Mooi detail. Binnenin valt vooral op hoe enorm ver weg de voorruit staat, en wat een lap motorkap er dan nog aan vast lijkt te zitten. Het is haast alsof je in een oude Renault Espace bent gestapt. Het doet de auto vele malen groter lijken dan hij is. Waarmee we ook weer niet willen beweren dat de Edge een compact autootje zou zijn: met z’n lengte van 4,83 meter is hij 30 centimeter langer dan een Kuga, bijvoorbeeld. Op de achterbank zit je dan ook riant, en ook qua bagageruimte heeft niemand reden tot klagen.
Het dashboard zit netjes in elkaar. Het meterscherm oogt misschien wat priegelig en barst tegelijkertijd van de informatie, maar dat went snel, net als de indeling van de vele knopjes op het stuur. Voor extra ruimtelijkheid zorgt het feit dat de versnellingspook plaats heeft gemaakt voor een draaiknop waarmee je de bepaalt of je voor- of achteruit wilt. Meer hoef je ook eigenlijk niet te kiezen, want als je de (nu acht- in plaats van zestraps) automaat in D laat staan en je doet de deur open, dan schiet hij vanzelf in de parkeerstand. Handig.

Je kunt alleen een dieseltje kiezen bij de Ford Edge ST-Line

Net als bij de vorige Edge kun je maar uit één motor kiezen: een 2,0-liter viercilinder biturbodiesel. Die heeft er in vergelijking met de vorige 28 pk bij gekregen en levert nu 238 pk en 500 Nm. Regelmatige sleurders zullen blij zijn dat je nu tot 2.000 kilo achter hem kunt hangen. De Edge rijdt prima. Hij heeft vierwielaandrijving, maar de achterwielen springen alleen bij als de systemen zeggen dat dat wenselijk is. De demping is redelijk stevig, wat ons blijft bevreemden: wie zit in een grote reisauto nou te wachten op sportieve toestanden? Navraag leert echter dat de normale demping soepeler is, maar de meeste mensen nu eenmaal kozen voor de Ford Edge ST-Line. Oké. Ook de besturing vergt gewenning: hij stuurt directer (dus met minder omwentelingen) naarmate de snelheid lager wordt. Apart als je na de snelweg op een rotonde terechtkomt.

Moordende concurrentie

De Edge heeft zeker kwaliteiten, maar zoals gezegd: hij gaat het moeilijk krijgen. Er is veel concurrentie, maar hij krijgt maar één motor (een diesel, ook nog) en één uitrustingsniveau (Belgen krijgen aanzienlijk meer keuze). Hij zit werkelijk afgeladen vol met extra’s – zelfs de 1.000 watt sterke B&O-audio is standaard – maar dat resulteert wel in een prijs van 76.145 euro. En dat is waarschijnlijk behoorlijk over het randje…

Specificaties Ford Edge ST-Line


Motor
1.997 cc
viercilinder biturbo
238 pk @ 3.750 tpm
500 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 216 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,7 l/100 km
176 g/km CO2
Afmetingen
4.834 x 1.928 x 1.732 mm (l x b x h)
2.848 mm (wielbasis)
2.016 kg
68 l (diesel)
602 / 1.688 l (bagage)
Prijzen
€ 76.145 (NL)
€ 55.750 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)