Ford Puma volgt de trend, wordt SUV

De guitige coupé is nu een hippe kleine SUV geworden

Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019 fileparkeren
Ford Puma 2019 interieur
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019
Ford Puma 2019 fileparkeren
Ford Puma 2019 interieur

Kun je de oude Ford Puma nog heugen? Hij werd gelanceerd met een lichtelijk pijnlijke doch coole reclame met digitaal geplaatste Steve McQueen achter het stuur. De video staat onderaan de pagina. De Puma was toen een van de vele kleine coupés die de markt in 1990 domineerden. Het was een klein, praktisch (en enorm leuk rijdend!) alternatief voor de hatchback.

Klinkt bekend, toch? Hetzelfde (op dat rijden na) kun je nu zeggen van de kleine SUV. Je kunt het tevens het segment noemen dat de kleine coupé zal uitroeien. Met een toefje ironie – of onvermijdelijkheid – komt de Ford Puma nu terug als kleine SUV om het op te nemen tegen de Seat Arona, Renault Captur, Kia Stonic en honderd andere stadsrakkers.

Ian Callum tekende de vorige Ford Puma

Ex-designbaas van Jaguar Ian Callum tekende de vorige Ford Puma en hoewel de auto de tand des tijds niet zo goed doorstond als de Vanquish die hij ook tekende, kun je het design gerust iconisch noemen. De nieuwe generatie is… anders. De koplampen voelen vertrouwd en verder propte Ford een hoop styling in de crossover.

De vorige Ford Puma was een feestje om in te rijden en met de 155 pk sterke aandrijflijn in de nieuwe, durven we gerust een vermoeden uit te spreken dat Ford bij de nieuwe ook zijn best heeft gedaan om rijplezier te creëren. Voorin ligt de bekroonde 1,0-liter EcoBoost driecilinder die hulp krijgt van mild-hybridetechniek. Er is ook nog een 125 pk-versie.

De Puma ST-Line met sport-onderstel rolt standaard op 18-inchers en 19-inch is optioneel. Binnenin krijg je een afgevlakt stuur, half-leren bekleding met rood stikwerk, aluminium panelen en zwarte hemelbekleding. Dit klinkt als de versie die je wilt.

Prijzen en releasedatum Ford Puma

De auto komt aan het einde van dit jaar naar Nederland. Je kunt kiezen uit een handgeschakelde versie of eentje met een automaat. Prijzen zijn nog niet bekend. Hij zal duurder zijn dan de Fiesta die minimaal 17.200 euro kost. De Ecosport, die ongeveer net zo groot is, kost 22.495 euro.

De reclame van de oude Ford Puma

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws