Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk

Ook de Fiesta ontkomt niet aan Fords nieuwe designtaal – met inbegrip van een fraaie, op een Aston Martin lijkende neuspartij. En een hoop gimmicks.

ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk
ford-fiesta-1-0-ecoboost-100-pk

De Ford Fiesta heeft een mooi en warm plekje in ons hart, simpelweg omdat het zo’n fijn sturende auto is in deze klasse. Daarnaast heeft Ford de Fiesta in de loop der jaren weten om te turnen van gebakje voor oudjes naar een veel hippere stadsauto – iets wat ze met de Ka ook voor elkaar wisten te krijgen. En, heel belangrijk, de Fusion is door vast een heel verstandig iemand van Fords leverlijst afgevoerd, dat helpt een fris imago ook enorm. Van dat soort stappen worden we blij; de wereld wordt er een stuk mooier van om te zien.

De vernieuwde Fiesta zet Fords modernisering voort, anticiperend op de strategie van één model­smaak voor de hele wereld. We schatten in dat het wel goed komt: niemand zal zich aan z’n uiterlijk storen, hij is niet schreeuwend hip of agressief of belegen; precies de juiste mix.

Toch anders?

Binnenin is het iets anders: bepaalde materialen, waaronder de bovenkant van het dashboard, hebben een upgrade gekregen van zachter, meer aaibaar plastic (ook in verschillende kleuren leverbaar), maar dat had Peugeot vijf jaar geleden al. Het stuur is ook fraaier, met stiksels en leer, maar de plastic panelen van de deuren zijn dan weer gemaakt van slecht gerecyclede colaflessen. Dat contrasteert te veel. Liever een wat ‘gewoner’ stuur en wat fraaiere deurpanelen, vinden wij. Een kwestie van budget, zo meldt de dame van Ford die verantwoordelijk is voor het interieur.

Dat budget lijkt wel te zijn opgegaan aan de ontwikkeling van een overkill aan gimmicks. Natuurlijk, systemen waarmee de auto automatisch remt, hulpdiensten belt (alleen in het buitenland, in Nederland weigeren de hulpdiensten met een ‘computer’ te praten) en je telefoon en muziek synchroniseert met het audiosysteem in de auto zijn leuk, handig, veilig, maar alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. En die programmeerbare sleutel (MyKey), waarmee ouders de sleutel die hun kinderen voor de Fiesta gebruiken, kunnen voorprogrammeren zodat ze niet harder dan een bepaalde snelheid kunnen rijden of op een bepaald volume muziek kunnen luisteren: dat is echte flauwekul, nutteloos en zelfs kinderachtig. Ford heult met m’n ouders en zijn tegen mij, zo kunnen jongeren denken als ze gedwongen fluisterstille muziek moeten luisteren. Die kopen in de toekomst zelf natuurlijk niet zo’n verraderlijke Ford.

Wat vinden we van de Ford Fiesta?

We zetten het geneuzel opzij en geven gas met de bekende 1.0 EcoBoost benzinemotor, goed voor 100 pk. Gelukkig merken we dan weer waar Ford wel goed in is: heerlijke rijauto’s bouwen. De Ford Fiesta stuurt als vanouds lekker precies, zonder nerveus te worden, het onderstel filtert precies weg wat je niet wilt voelen en de felheid van de motor nodigt telkens weer uit om een beetje te stoeien. Het stemt zo vrolijk dat we die sleutelgrap en die paar stroken akelig plastic snel vergeten.

12
20
Specificaties

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100 pk

12/20

Cijfers
0-110 km/u: 11,2 s
Top: 180 km/u
Verbruik: 4,3 l/100 km
Motor: 999 cc, driecilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 100 pk
Koppel: 170 Nm
Gewicht: 1.091
CO2: 99 g/km

Prijs
NL € 17.100
BE n.n.b.

Vonnis
Uiterlijk fris en geslaagd, binnenin is het wat duaal met mooi en lelijk materiaal. Maar de rijbeleving is des Fords, en dus optimaal. We keuren ‘m zeker goed

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken