Ford Focus RS Option Pack

Of Ford de Focus RS nog beter kan maken dan dat ie al was, vraag je?

Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack interieur (2018)
Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack spiegel (2018)
Ford Focus RS Option Pack stoelen (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack spoiler (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack interieur (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack spiegel (2018)
Ford Focus RS Option Pack stoelen (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack spoiler (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)

Als rock ‘n’ roll een hot hatch was, zou de Ford Focus RS de leadgitarist zijn. En het mag vreemd klinken, maar hij krijgt nu iets mee dat hem ietsje fijnbesnaarder moet maken; dit is de Ford Focus RS Option Pack.

De Focus RS verbeteren? Kan dat?

Goh, de tijd vliegt. We weten het nog als de dag van gisteren, maar het blijkt alweer twee jaar geleden dat de nieuwe Ford Focus RS ten tonele verscheen – en de hele hot hatch-wereld (voor de zoveelste keer) op z’n kop zette. Zoals bij elke voorgaande versie werd de lat in één klap weer een paar treden hoger gelegd. Voor het eerst kreeg de snelle Focus vierwielaandrijving, wat een hoop fans in eerste instantie een beetje bezorgd maakte: zou hij nog wel speels genoeg zijn? Zou hij niet, zoals veel prestatiegerichte auto’s, té goed zijn geworden, te veel van zijn rauwheid hebben ingeleverd ten gunste van ‘kwaliteit’?

Die vrees bleek gelukkig ongegrond. De Focus RS bleef de absolute koning van het schoolplein. Sterker, zeker met geintjes als de ingebouwde Drift Mode (‘alle power naar achteren en dood aan die achterbanden!’) zette Ford de concurrentie wederom op stevige achterstand, terwijl de RS wel degelijk aan kwaliteit, snelheid, grip én rijplezier had gewonnen. Een win-win-situatie, zogezegd.

Maar zoals we zeiden, de tijd vliegt

De concurrenten waren niet direct van plan zich zomaar gewonnen te geven. Zo kwam Honda met de uitzinnige Civic Type R en ook de nieuwe Renault Mégane RS (blader even een paar pagina’s terug als je de rij-impressie hebt gemist) staat in de startblokken. Nu is een bestaan van twee jaar een tikje vroeg voor een facelift, dus heeft Ford voor wat upgrades een alternatief gevonden in een zogenoemd ‘Optiepakket’.

Wat krijg je als je het Option Pack kiest?

Het bestaat uit een aantal visuele veranderingen: het dak, de spiegelkappen en de achterspoiler zijn in matzwart uitgevoerd. Ook de 19-inch lichtmetalen wielen zijn in het zwart uitgevoerd en binnenin vind je speciale Recaro-kuipstoelen met accenten in Nitrous Blue – de carrosseriekleur, dus. Wie de Focus RS al kent en hoopt dat die stoelen misschien net even wat lager zullen zitten: helaas. Ook hier is de zit vreemd hoog, wat de beleving niet geheel ten goede komt.

Het belangrijkste aan het Ford Focus RS Option Pack is echter niet te zien. Het gaat om een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Het zorgt er, kort gezegd, voor dat kracht die het ene voorwiel niet kwijt kan, naar het andere wordt gestuurd. Aan de achterkant wordt dat al geregeld door twee elektronisch gestuurde koppelingen. Ook de verdeling tussen voor- en achterwielen is al uit-en-te-na geregeld. Het hele ‘eerlijk zullen we alles delen’ werd aan de voorkant al overzien door torque vectoring-elektronica. Dat systeem remt het wiel dat geen grip meer heeft alleen maar af. Het mechanische differentieel stuurt het naar het andere wiel. Dat kun je vooral merken bij het uitaccelereren van een bocht: het binnenste wiel, dat dus meer power krijgt, sleurt de RS haast als vanzelf de bocht door.

Wat vinden we ervan?

Nou moet gezegd dat de Focus RS van zichzelf al zo veel grip heeft dat je nogal lomp tekeer moet gaan om het systeem tot z’n recht te laten komen. Wat dat betreft is dat differentieel een precisie-­instrument in een orkaan van geweld. Of dat ene subtiele viooltje temidden van een muur van gitaren. Je moet je best doen om het te horen, maar het nummer wordt er wel beter van. De Ford Focus RS Option Pack is een succesnummertje. Maar je moet wel snel zijn, want de Focus RS verdwijnt.

17
20
Specificaties

Specificaties Ford Focus RS Option Pack

Motor
2.253 cc
viercilinder turbo
350 pk @ 6.000 tpm
440 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 266 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
175 g/km CO2 G Label

Afmetingen
4.360 x 1.823 x 1.484 mm
(l x b x h)
2.648 mm (wielbasis)
1.599 kg
55 l (benzine)
363 / 1.148 l (bagage)

Prijzen
€ 59.260 (NL)
€ 44.720 (B)

VONNIS
Het Option Pack is een welkome, maar met 4.000 euro vrij prijzige en niet per se noodzakelijke aanvulling op de RS. Als je niet regelmatig op het circuit komt, ben je zonder ook prima af. Maar als je de ultieme RS wilt: dit is ‘m

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken