Ford Focus ST

Nu de Ford Focus een grappige facelift kreeg en met name vanbinnen flink werd opgeschoond, is het nu de beurt aan de Focus ST – Fords bommetje op wielen. Dus welkom Aston-neus en vaarwel knoppenwinkel.

Goed, die Aston-neus had het vorige model ook al, maar z’n muil is nog breder geworden. Daarnaast zijn de olijke koplampen van het vorige model vervangen door langgerekte, gemeen kijkende units waardoor de Focus ST er in het algemeen wat strakker en brutaler uitziet. Dat is alvast goed nieuws.

Het minder goede nieuws is dat de motor helemaal hetzelfde is gebleven: onder de kap vind je een 2,0-liter viercilinder EcoBoost-motor die nog steeds 250 pk levert en 360 Nm koppel beschikbaar heeft. Daardoor zijn z’n prestaties op papier gelijk gebleven: van 0 naar 100 km/u doet ie nog steeds in een alleszins vlotte 6,5 seconden en z’n topsnelheid ligt op 248 km/u. Toch heeft Ford zich er niet helemaal met een jantje-van-leiden afgemaakt.

Zoals je wel vaker leest, staat alles bij het uitbrengen van een nieuwe auto in het teken van schoon en zuinig. Zelfs als het gaat om een legaal straatracertje als de ST. Dus monteerde Ford een start-stopsysteem (of stop-startsysteem, zo je wilt) waarmee het gemiddelde brandstofverbruik met zo’n zes procent omlaag ging. Van 7,2 liter per 100 kilometer naar 6,8. Ook de gemiddelde CO2-uitstoot heeft baat bij zo’n start-stopsysteem: van 169 naar 158 gram per kilometer. ‘Hiermee is het de zuinigste benzineversie van de Focus ST ooit’, aldus Ford. Duh.

Voordat we je melden wat Ford dan wél heeft gedaan aan de ‘rijervaring’, werpen we eerst nog een blik in het interieur. Dat van de vorige Focus was een rommeltje aan goedkoop plastic, een berg aan knopjes en voorzien van een minuscuul schermpje voor navigatie en andere essentiële instellingen. Ford haalde er de stofkam doorheen, plakte er een groter aanraakscherm in en liet een boel knopjes verdwijnen door de functies erachter op te nemen in het infotainment-systeem. Opgeruimd staat netjes. Hier en daar zijn de gebruikte interieurmaterialen opgewaardeerd maar Ford loopt hierin nog wel achter bij – we noemen eens een concurrent – Volkswagen. Het is 2015, de tijd van hard ribbeltjesplastic zou voor dit soort auto’s achter ons moeten liggen.

De doelstelling van Ford voor de nieuwe Focus ST was het verbeteren van de algehele rijervaring. Daartoe paste Ford nieuwe voorveren toe en werden de schokdempers zowel aan de voor- als achterkant sportiever (lees: wat harder) afgesteld. Ook de elektronische stuurbekrachtiging werd herzien waardoor je een snellere stuurrespons zou moeten krijgen zodat ie nog beter indraait en meer balans geeft. Nou was de Focus ST op dit onderdeel al bijzonder goed, nu komt er dus nog een merkbaar schepje bovenop. Daarnaast paste Ford de elektronische regelsystemen verder aan zodat er nog meer rijstabiliteit ontstaat als je even lekker met ‘m losgaat. Ook de ophangpunten van de motor zijn vernieuwd waardoor het geheel van aanpassingen de ST weer net een tandje hoger zetten als het gaat om scherpte en rijplezier. Noem het gerust scheurplezier.

Vergeet die vijfcilinder van vroeger, deze viercilinder klinkt fantastisch. Zet jezelf klem in de fraaie Recaro-stoelen (bestel ze zonder maffe kleurtjes anders wordt het binnenin een beetje een kermis), snoer jezelf vast en je kunt los. Het cliché dat Ford de beste onderstellen maakt, houdt nog steeds stand: met een combinatie van sturen en gas geven alleen al, knallen we over de heerlijke bergwegen boven Barcelona – remmen doe je alleen als het echt, echt moet. Gas los, insturen, gas erop – met een messcherpe precisie plaats je de ST daar waar je ‘m hebben wilt, waarbij z’n kont soms een beetje wiebelt in (iets te) hard genomen bochten zodat de stabiliteitssystemen hun werk kunnen doen. Waarna je weer vol op het gas kan en kunt genieten van het donkere gegrom en een duizelingwekkende acceleratie. Misschien hadden we nog wat kleine knalletjes uit de twee centrale uitlaten willen horen bij terugschakelen, maar je kunt niet alles hebben.

‘Beestachtig’ is de term die in ons opkomt na een paar uur keten. Maar die term is nèt niet van toepassing op de Focus ST, omdat we weten dat de Focus RS eraan komt: die ziet er nog bruter uit, krijgt meer dan 320 pk en heeft permanente vierwielaandrijving (noodzakelijk om alles boven de 300 pk nog enigszins fatsoenlijk via het rubber van je banden op de weg te houden). Op dat model zal de term beestachtig pas echt van toepassing zijn, de Focus ST is meer het straatschoffie: in hippe kleding gestoken, grote bek, maar zet ‘m op een Cruyff-court en de panna’s vliegen je om de oren. Stiekem is ie daarom ook leuker dan een Golf GTI en toch volwassener dan een Mégane RS. Wat rauwer ook, en dat vinden wij nogal lekker.

Maar wat moet je als je net geen 40.000 euro in je zakken hebt rammelen en je bent op zoek naar een heel hete hatchback? Nou ja, je zou kunnen doorsparen voor een Focus RS, of een Golf R – niks mis mee. Maar als je nu wilt beslissen, zouden we je de Focus ST aanbevelen. Die biedt simpelweg het meeste rijplezier, al zijn de onderlinge verschillen niet extreem groot. De Ford is gewoon het scherpst, zeker met de nieuwe aanpassingen. De Volkswagen biedt de fraaiste afwerking tegen een vergelijkbare prijs en de Renault Mégane RS biedt voor hetzelfde geld nog 15 pk meer en twee deuren minder waardoor ie wellicht net wat meer hardcore is en toch nèt dat tikkie minder rauw.

Voorlopig is de Focus ST dé hete hatch voor ons. Tot een onderlinge vergelijking zal uitwijzen wie echt de snelste is, op een lekker bochtig circuit (met veel uitloop rondom, als het even kan) en tijdens droog weer. Je hebt ‘m als ST-2 of ST-3; de laatste is completer uitgerust en met een prijsverschil van rond de twee mille zou die onze keuze zijn.

17
20
Specificaties

Ford Focus ST-3 2.0 EcoBoost

17/20

Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
250 pk / 360 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 248 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,8 l/100 km
158 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.360 x 1.823 x 1.484 mm (l x b x h)
2.648 mm (wielbasis)
1.225 kg
55 l (benzine)
363 / 1.148 l (bagage)

Prijzen
NL € 39.260 (25%)
BE n.n.b.

Het vonnis
Nú nog scherper, nóg bruter en nóg fraaier: het lijkt wel een reclame voor wasmiddelen. In dit segment leidt de Focus ST nog steeds, al zijn de verschillen marginaal

Reacties

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken