We zijn al niet zo dol op hybrides, maar van de Honda Insight hebben we zeker geen hoge pet op. Weet de vernieuwde versie ons wellicht te bekeren?
 
Nu duidelijk is dat de Civic Hybrid in Europa geen opvolger krijgt, lijkt het erop dat Honda haar volledige hybridebestaan op de Jazz en de Insight (en in mindere mate op de CRZ) zal laten rusten. Dat maakt ons nieuwsgierig naar de gefacelifte versie van de Insight. Zouden ze de techniek verfijnd hebben? Met welke aanpassingen kregen ze de kwaliteitsbeleving op een hoger niveau?
 
Na één minuut in de nieuwe Insight is het al duidelijk. Honda heeft helemaal niets gedaan. Goed, het neusje werd iets gewijzigd: er kwamen led’jes, en een aangepaste bumper. Er kwam een Executive-versie met een leren interieur en xenonverlichting. Maar de fundamentele problemen van de auto – de lijst met punten waarop je ‘m ten opzichte van andere auto’s uit dit decennium zonder enige moeite kunt afrekenen – die bleven ongemoeid. Hoe bestaat het?
 
Neem het interieur. Waar bij een Prius het geheel geconstrueerd is rondom het begrip hybride, met een goed geïntegreerde boordcomputer en animaties van de aandrijving op het scherm, lijkt de Insight meer een normale auto waar ook nog even wat hybridetechniek in gepropt moest worden. Een mini-schermpje tussen de tellers geeft je informatie van Gameboy-kwaliteit. Er is wel een groot touchscreen maar daar krijg je zulke zaken niet op te zien. Het zit trouwens ook te ver weg om het prettig te kunnen bedienen.
 
Dan het design: werp een blik op het dashboard en bewonder de talloze bij elkaar vloekende texturen van het gebruikte plastic. Kun je niet kiezen of je (nep)aluminium of (nep)hout mooier vindt? Honda ook niet, dus ze monteren gewoon beide. Er is leren bekleding, maar op de deuren prijkt nog stof. Tel alle vouwen, hoeken en kieren die ze in de panelen geboetseerd hebben erbij op, en het geheel oogt onrustig en vervelend. Het is één grote bonte bende.
 
Zwaar is de Insight niet, maar dat heeft wellicht te maken met het gebrek aan isolatie. Nog steeds laat de cvt-transmissie de benzinemotor luidkeels loeien als je enigszins haast hebt, waarbij het interieur met dunne tapijtjes als een klankkast lijkt te werken. Het stop-startsysteem is veel te enthousiast: wanneer je met 5 km/u bij een kruising aan komt rollen, valt de motor al uit, om hikkend aan te slaan als je vlot wilt doorrijden. Eenmaal op snelheid worden we gek van de besturing, die licht en hypergevoelig is. Uiteraard staat de Insight ook nog eens op wiebelige ecobanden dus op de snelweg kun je geen moment rustig rechtdoor rijden. Het is alsof je een pasgeboren veulen probeert te besturen.
 
Maar de Insight is geen pasgeboren veulen. Hij is al jaren op de markt, en z’n voorganger is een pionier op hybridegebied. Dat betekent dat de doorgaans zo perfectionistisch ingestelde Japanners alle kans hebben gehad om er met deze facelift nu eens echt iets goeds van te maken. Dat ze ons in plaats daarvan proberen te paaien met led’jes en leer: daar kunnen we niet bij.

Honda Insight 1.3 Executive

 

6/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 12,5 s

Top: 182 km/u

Verbruik: 4,3 l/100 km

Motor: 1.339 cc, viercilinder benzine hybride

Aandrijving: voor

Vermogen: 98 pk (combi)

Koppel: 167 Nm (combi)

Gewicht: 1.176 kg

CO2: 99 g/km

 

Prijs

NL € 26.990

BE € 23.150 (Elegance)

 

Vonnis

Wil je per se een hybride Honda? Neem de Jazz Hybrid, een prima ding. Moet het iets groter: een Ford Focus 1.0. Desnoods een Prius. Alles, maar niet dit

Reacties

Meer van TopGear