Hij is bij ons niet te koop, de grote Hyundai Genesis met dikke V8. Daar kunnen een paar merken maar beter blij mee zijn.

Het was ooit de bedoeling dat het de naam van een luxemerk zou worden – wat Lexus is voor Toyota en Infiniti voor Nissan, moest Genesis voor Hyundai worden. Tot ze besloten dat dat eigenlijk maar een kostbare hoop gedoe was en er ‘gewoon’ een Hyundai van maakten. Z’n coupébroertje kun je in Nederland wel kopen, maar naar deze joekel van een sedan zal je vergeefs zoeken. In de Verenigde Staten is ie echter een enorme hit. Hij werd tot twee keer toe Auto van het Jaar en doet zo vermoeden dat Amerikanen minder statusbelust en navelstaarderig zijn dan wij (wel eens denken).

In Europa zou de Genesis volstrekt kansloos zijn – zie het verpletterende gebrek aan succes van elke grote zakenauto die niet Duits is. Dat ligt in het geheel niet aan de auto zelf, want die is verbluffend goed. Het front oogt als dat van een Mercedes E-klasse (dat formaat heeft de Genesis ook) en als je vindt dat hij hier en daar wat BMW-trekjes heeft, dan heb je ook gelijk.

Het interieur is dik voor elkaar. Vooruit, dat zilverkleurige gedoe op het dashboard zou wellicht iets chiquer kunnen, maar voor de rest heeft Hyundai zich tenminste niet laten verleiden tot het gebruik van allemaal (nep-)hout, maar gewoon, baf, de hele rest van het dashboard met leer bekleed. Oogt heel netjes. De stoelen zijn op alle denkbare manieren verstelbaar en zitten uitstekend, en de bediening van alle snuisterijen (je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop) laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Mocht je het type auto al niet van Hyundai verwachten, dan zal de aandrijflijn je nog meer verbazen. Je kunt ‘m krijgen met de fijne V6 die ook in de Coupé ligt, maar voor deze ‘R-Spec’ hebben de Koreanen alle registers opengetrokken: een vijfliter V8 drijft, via een zijdezacht schakelende achttraps automaat, met veel genoegen de achterwielen aan. Hij klinkt heerlijk – als je hem op z’n staart trapt tenminste, anders hoor je hem niet of nauwelijks. We hebben geen idee van de precieze prestaties (opscheppen over seconden naar 100 km/u en topsnelheden is heel erg viesbah in het oh zo politiek correcte Amerika, immers), maar neem van ons aan dat hij uitstekend meekomt met de concurrentie. Alsof je, met een 429 pk sterke V8, iets anders had verwacht.

Het allerergste is misschien nog wel dat deze heerlijke auto in de VS te koop is voor zo’n 47.000 dollar – een habbekrats. Ook voor de VS; voor een, pak ‘m beet, instap-Mercedes E 350 betaal je daar dik meer dan 50 mille. En dan heb je 150 pk minder. We zouden niet eens willen weten wat we hier voor ‘m kwijt zouden zijn. Soms is het fijn dat je je daar dus niet druk over hoeft te maken.


Hyundai Genesis 5.0 R-Spec



14/20



Cijfers

0-100 km/u: n.b.

Top: n.b.

Verbruik: 9,4 l/100 km

Motor: 5.038 cc, V8 benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 429 pk

Koppel: 510 Nm

Gewicht: 1.835 kg

CO2: geen opgave



Prijs

NL niet te koop

BE niet te koop



Vonnis

Dat kunnen ze dus ook al: een snelle, comfortabele zakensedan maken die Mercedes en BMW het vuur aan de schenen legt. Het moet niet gekker worden

Reacties