Hyundai Ioniq Hybrid

De prestatiedruk voor de Hyundai Ioniq is hoog. De nieuwkomer moet in zijn eentje de Prius, Outlander PHEV en Leaf gaan aanpakken. Hij komt er daarom in een hybride, plug-in hybride en elektrische uitvoering. We proberen de eerste

Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid
Hyundai Ioniq Hybrid

De Hyundai Ioniq is de eerste auto ter wereld die zowel geleverd wordt als Hybrid, Electric en Plug-in Hybrid. Je moet er trouwens wel eentje kiezen, hij is het niet allemaal tegelijk. De stekkerhybride komt pas volgend jaar en is direct ook de minst interessante, aangezien hij vanwege z’n grote accupakket een stuk duurder is en tegen die tijd geen lagere bijtelling meer krijgt. Hyundai is sowieso laat op het eco-feestje. Het Koreaanse merk heeft nu wel vier jaar de tijd gehad om hun concept te perfectioneren en in één klap alle concurrentie weg te blazen.
Maar dat hebben ze niet gedaan. De hybride is ongeveer net zo zuinig als de Prius, de plug-in hybride heeft dezelfde elektrische actieradius als de rest van de stekkerhybrides en de elektrische auto rijdt ook niet veel verder op een lading dan elke andere willekeurige concurrent. De Hybrid krijgt dit jaar nog 21 procent bijtelling en de Electric behoudt zijn huidige 4 procent. Dat is dan wel weer fijn.

En welke wordt het vandaag?

Wij hebben de sleutels van de Hyundai Ioniq Hybrid toegeworpen gekregen. Je herkent de Hybrid aan de open grille en de blauwe accenten aan zowel de binnen- als de buitenkant. Bij de Electric zijn dit koperkleurig tierelantijntjes en is de grille dicht. Het uiterlijke verschil met de Plug-in Hybrid is dat de Hybrid geen stekker heeft. Tot zover ons lesje Ioniq-spotten voor gevorderden.
We verklappen alvast: de Ioniq Hybrid rijdt best zuinig, Vier liter benzine op de 100 kilometer is goed te doen. Hebben we dat ook weer gehad.

Goed, Hyundai is dus het stadium fashionably late ruim gepasseerd en komt niet met een baanbrekend concept. Wel doen ze iets wat Hyundai de laatste jaren aardig in de vingers heeft: goede auto’s leveren voor een leuke prijs. De Hyundai Ioniq Hybrid kost ruim 8.000 euro minder dan de Prius en doet er niet voor onder qua afwerking of afmetingen. Hier moet wel bij gezegd worden dat Toyota een alternatief aanbiedt in de vorm de Auris Hybrid. Die komt iets meer in de buurt qua prijs. De connectie met de Prius is echter het snelst gelegd vanwege dezelfde carrosserievorm. Die zogenoemde druppelvorm is geen knap staaltje Aziatische na-aperij, het is nu eenmaal de meest aerodynamische vorm. De Hyundai Ioniq Hybrid behaalt er een Cw-waarde mee van 0,24. Voor de mensen zonder autotechniek-studie: dat is laag. Zelfs lager dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman.

Wat zijn andere goede punten aan de Ioniq?

De Ioniq is echt heel mooi om naar te kijken, drukt Hyundai ons meermaals op het hart. Wij weten het zo net nog niet, maar het kan in ieder geval een stuk erger. De Hyundai Ioniq Hybrid is bovendien factory tuned met een aluminium koffer- en motorklep, een spoiler achterop, een vlakke bodem en variabele luchtinlaten voor de koeling. De gemiddelde weekendracer is er niets bij. Het systeemvermogen en -koppel van de elektro- en benzinemotor is 141 pk en 265 Nm. Daarmee haal je in 10,8 seconden 100 km/u en de top ligt op 185 km/u. Niet heel indrukwekkend, maar ook niet verkeerd. We beginnen een terugkerend thema te herkennen. Wel indrukwekkend is de 1,6-liter benzinemotor. Met een thermische efficiëntie van 40 procent is het ­­de meest efficiënte benzinemotor ter wereld.

Hyundai hamert naast het ‘oogstrelende’ uiterlijk op rijplezier, dus wordt het repertoire aan hybride-gerelateerde kreten erbij gehaald: een laag zwaartepunt, veel koppel en weinig herrie. In de sportstand wordt het stuur­­gedrag wat zwaarder en rijdt de Hyundai Ioniq Hybrid nog best leuk ook. De eco-bandjes stribbelen wat tegen en laten al snel van zich horen, maar met enige tegenzin gaat hij mee in je juveniele rijgedrag. Opvallend is dat de Ioniq Hybrid een automaat met dubbele koppeling heeft en geen traploze transmissie, zoals de Prius en vroegere Honda-hybrides. Een groot pluspunt, want we hebben het niet zo op dat groene geloei.

Hierbij mis je wel echt de flippers achter het stuur. Zeker als je te lui bent om met je rechterhand een tikje tegen de pook te geven, dan ga je wel erg laagtoerig door de bochten. Je merkt tijdens het rijden trouwens nauwelijks dat je met een hybride rijdt, het voelt gewoon als een niet al te snelle middenklasser.

Maar deze Hyundai is toch ook niet gebouwd om hard te gaan?

Goed, een eco-hybride kopen voor sportief rijgedrag is als naar de McDonald’s gaan voor een salade. Het kan wel, het smaakt best aardig, maar liever had je gewoon een Big Tasty gehad. Als je dan noodgedwongen toch een hybride moet rijden omdat je die paar procentjes bijtelling toch wel erg aantrekkelijk vindt, kun je je met de Ioniq nog best vermaken.

Het stuur met afgevlakte onderkant ligt fijn in de hand en is goed verstelbaar. Het interieur is net zo prima afgewerkt als de rest van de auto. Alle knopjes zitten op de juiste plek en van goedkoop hard plastic is weinig sprake. De obsessie van Europeanen met zachte materialen is inmiddels ook in Korea begrepen, zelfs het dashboard veert lekker mee als je erop drukt. Dat doe je trouwens letterlijk één keertje: als je instapt bij de dealer. ‘Hoogwaardige materialen zijn een stukje kwaliteitsbeleving voor de prospects’, zoals ze bij de gemiddelde communicatiestudie drie keer per dag zeggen. Het slaat dus nergens op, maar de Hyundai Ioniq Hybrid heeft het: een zacht dashboard. Over kwaliteit gesproken, Hyundai is zeker van zijn zaak en geeft je 8 jaar of 200.000 kilometer garantie op de batterij. Dat geldt trouwens ook voor de volledig elektrische variant.

De Nederlandse vanafprijs van de Hyundai Ioniq Hybrid is 21.995 euro; de Belgische prijs is nog niet bekend. Zelfs met de topversie (27.995 euro) ben je nog bijna 1.000 euro goedkoper uit dan bij de concurrent van Toyota. Of Hyundai hiermee de strijd in eco-land gaat winnen, weten we niet. Ze hebben in ieder geval een sterke troef.

12
20
Specificaties

Motor
1.580 cc
viercilinder hybride
141 pk @ 5.600 tpm
265 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,8 s
top 185 km/u
Verbruik
3,4 l/100 km
79 g/km CO2
A Label
Afmetingen
4.470 x 1.820 x
1.450 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.445 kg 45 l (benzine)
550 / 1.505 l (bagage)
Prijzen
NL € 21.995 (21%)
B n.n.b.

Vonnis
Hyundai heeft jaren de tijd gehad om iets bijzonders neer te zetten, maar dat hebben ze – los van de verschillende versies – niet gedaan. De Ioniq Hybrid is een prima auto voor een prima prijs. En daarmee is alles gezegd

Reacties
  1. john wolfs zegt op 5 augustus 2017 om 20:16:

    Hallo.
    Ik ben john en sinds mei 2017 in bezit van een ioniq hybride heb veel verschillende auto.s gehad waaronder Porsche -bmw 3serie en alfa.s en diverse merken maar wat hyundai in een korte tijd gepresteerd heeft waar andere 100jaar over doen shapo.Deze auto rijd fantastis comfortabel en zeer zuinig.
    Prijs kwalitijd is er geen betere proficiat hyundai alweer een blije rijder er bij.

    Hyundai groeten van john uit maastricht.

    • Rik zegt op 14 januari 2018 om 10:28:

      Wat is de maximale rijafstand mits gebruik van enkel de electromotor ? 5km of minder ?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws