Azijnpissers zijn het, die gasten die zeggen dat een cabrio alleen leuk is in de zomer. Tijdens ijskoud prutweer zullen we ze met de XKR-S Convertible op andere gedachten brengen.
 
Je trekt behoorlijk wat bekijks. Misschien zullen er zelfs wat hoofden omdraaien en kun je nog net liplezen: ‘Wat een idioot’. Het is natuurlijk best vreemd dat je bij min zoveel met de kap open gaat rijden, maar daar hebben ze toch verwarmbare stoelen voor uitgevonden? Dat je hoofd zwart wordt van bevriezing en er uiteindelijk afvalt, soit, dat nemen we op de koop toe. Want laat niets, maar dan ook niets tussen jouw oren en het uitlaatgeluid van een tot het uiterste gedreven geblazen 5,0-liter V8 van de XKR-S komen. Als je dat eenmaal ervaren hebt, doe je de kap nooit meer dicht.
 
We spreken bij TopGear vaker lovend over roffelende motoren en snerpende uitlaten, maar dit is een geval apart. Het is eigenlijk als een pijporgel in een kathedraal. Bij het starten hoor je een diep, murmelend geluid, bij stationair een donkerbruine roffel. Op snelheid gaan alle registers open en word je getrakteerd op een gekmakend, haast lachwekkend luid gejubel. Donderende klappen uit de uitlaat als je het gas loslaat, begeleiden het geheel. Als er ooit een auto was die onnodig accelereren uitlokt, dan is het deze wel. Gelukkig vond ik een metalen wand in mijn garage. Ik parkeerde de auto steevast achteruit in. Een mooiere klankkast kun je je niet wensen. Als een kind zat ik te giechelen wanneer de decibellen door de garageplek schalden.
 
Natuurlijk is er meer over de XKR-S te vertelen dan alleen z’n geluid, maar om eerlijk te zijn hebben we ‘m je al eerder voorgesteld. Min of meer dan, want dat was de dichte versie. Die wijkt, behalve het dak natuurlijk, niet af van deze. Voorin ligt een 550 pk sterke V8, die extra lucht krijgt van een Roots-compressor. De aandrijving gaat uiteraard naar de achterwielen. De drukvuller brengt niet alleen een massa paardenkrachten op de been, maar zorgt ook voor scheppenvol koppel. 680 Nm krijg je al vanaf lage toerentallen voor je kiezen, van 2.500 tpm tot 5.500 loopt de gevarenzone. Het resultaat is dat je altijd een schop onder je kont voelt als je het gaspedaal intrapt. De manier waarop deze auto van 80 naar 120 knalt, houdt gelijke tred met die van een supersporter. Er is een hoop geschreeuw, maar ook veel wol en lol.
 
Alles wordt in goede banen geleid door een flink aangepast onderstel, ook dat verschilt niet van de XKR-S Coupé. De XKR-S heeft aangepaste veren, dempers en draagarmen. Het Active Differential-differentieel is nog agressiever van karakter, de Adaptive Dynamics, zeg maar het management van de vering en demping, is nog scherper gezet. De auto is verder verlaagd met tien millimeter. De velgen meten twintig duim, daar hoor je ons niet over klagen. Jaguar heeft de ideale combinatie tussen comfort en wegligging gevonden en lijkt die niet meer los te laten. Ook rustig sukkelen is met de XKR-S geen probleem. Het wringen van de carrosserie, altijd een heikel punt bij een cabrio, is goed onder de knie. Op een slechte weg voelt hij niet slapper aan dan de coupé. Na dik 350 kilometer was ik prima in staat om die afstand nóg eens te rijden.
 

 
De carrosserie is op de gebruikelijke manier getooid, dus in oorlogstenue. Er kwam een nieuwe voorbumper met haaienkieuwen, een koolstof windgeleider, lagere dorpelspoilers, een achterspoiler met een lap carbon erop en een achterbumper met een diffuser. Het dak is elektrisch te bedienen en overtrokken met canvas. Twintig seconden na het indrukken van het knopje is het hoedje in de opbergruimte verdwenen. Klap het windscherm over de achterbank en je bent klaar om te gaan. Ho, wacht even: een achterbank? Ja, maar dan wel alleen voor kinderen onder de zestig centimeter.
 
Of de kap nou open of dicht is, de XKR-S ziet er geweldig uit. Op de snelweg hoor je wel de wind iets te luid langs de kap suizen en de bagageruimte moet een flinke slok missen door het kapmechanisme.
 
‘Bedenk je wel, wanneer je alle kanten op schuift, dat met de kap open iedereen je gezicht kan zien’
 
Zoals altijd is er een flinke maar. Op een zeker moment zul je tijdens een van je heerlijke ritten ervaren dat de XKR-S niet alleen rozengeur en maneschijn is. De auto rijdt heel soepel en vanzelfsprekend en levert z’n prestaties met twee vingers in zijn neus. Maar een breekhamer in een fluwelen zak is nog altijd een breekhamer. Als je flink gas geeft met de elektronische rimram aan, zelfs dan heb je het idee dat de V8 het liefst je hand van je pols zou rukken.
 
Een groot probleem is dat de besturing veel te licht is. Je snijdt bochten aan, maar geen moment heb je het idee exact goed gemikt te hebben. Je vraagt je steeds af waar de voorwielen gebleven zijn. Een eigenaardigheid die een flinke aanslag doet op de betrouwbaarheid van het rijgedrag en zelfs een kinkje in de kabel als het om veiligheidsgevoel gaat. De motor levert zo ontzettend veel kracht dat je onverwacht bij je kladden wordt gepakt. Rij je een snelweg op, wees dan voorzichtig met het gaspedaal. Voor je het weet begint het lampje van de tractiecontrole naar je te knipogen of laat je met een puist wielspin en bijbehorende rookwolk weten dat je er ook bent. Spreek je met een vaart van 120 km/u z’n krachten aan op nat wegdek, wees er dan zeker van dat de dynamic stability control aanstaat. Voor je het weet, schuif je alle kanten op. Bedenk je wel dat wanneer je de kap open hebt iedereen je gezicht kan zien. Als je ternauwernood een oplegger kunt ontwijken, zul je niet kijken of je de Lotto hebt gewonnen. Het zal meer iets hebben van een persende peuter met verstopping.
 
Natuurlijk zijn we gek op lijpe auto’s met veel te veel vermogen en her en der, eh, uitdagende rijkwaliteiten. We sluiten de XKR-S Convertible dan ook in ons hart. Maar ergens kriebelt de onderbuik. Want wie een ontaard snelle Jaguar cabrio wil, is ook geholpen met een 500 pk sterke standaard XKR. Ga je echt voor een hardcore XK, dan kun je beter de XKR-S Coupé nemen. Ga je toch voor de open versie, dan leggen we je geen strobreed in de weg. Rij even langs de redactie, met open kap. Je zult ons zien zwaaien en je toelachen. Zorg je er wel voor dat je muts niet over de oren zit?

Jaguar XKR-S Convertible

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,4 s

Top: 300 km/u

Verbruik: 12,3 l/100 km

Motor: 5.000 cc V8, benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 550 pk

Koppel: 680 Nm

Gewicht: 1.800 kg

CO2: 292 g/km

 

Prijs

NL: € 196.000

BE: € 141.300

 

Vonnis

Opzwepend geluid, makkelijk in de omgang, gevaarlijk op de grens. Dure grap ten opzichte van een standaard cabrio en niet zo uitgebalanceerd als de coupé

Reacties

Meer van TopGear