Jeep Compass S 4xe

Wel Amerikaans, niet idioot groot. Is de Compass het overwegen waard?

Foto('s): JeepJeep Compass S 4xe
Foto('s): JeepJeep Compass S 4xe interieur
Foto('s): JeepAchterkant Jeep Compass S 4xe
Foto('s): JeepZijknt Jeep Compass S 4xe
Foto('s): JeepJeep Compass S 4xe
Jeep Compass S 4xe
Jeep Compass S 4xe
Jeep Compass S 4xe interieur
Achterkant Jeep Compass S 4xe
Zijknt Jeep Compass S 4xe
Jeep Compass S 4xe
Jeep Compass S 4xe

Als je ergens op dit moment een ruime keuze in hebt, is het wel in compacte crossovers. Je hebt ze in alle soorten en van alle merken – maar als je heel eerlijk bent, is er eigenlijk maar één die je het liefst zou willen. Je weet wat we bedoelen, nietwaar? Nee, vergeet die Duitse merken even. En die Range Rover ook. Eh, Toyota’s zijn goede dingen ja, maar je mist ons punt. Luister nou: je wilt een Jeep. Ja toch? De grondlegger van (en zelfs synoniem voor) de offroad-klasse? Precies, dat dachten we.

Nou, je hebt geluk, want ook Jeep bouwt sinds een tijdje auto’s die, tja, dichter bij auto’s staan dan bij legervoertuigen. De Compass is zo’n model, en hoewel we om z’n oorspronkelijke verschijning uit 2007 nog altijd moeten grinniken, is de tweede generatie een tof ding. Bescheiden en toch stoer, met naar onze mening een geslaagder ontwerp dan z’n grote broer, de Cherokee. Op details bleef ie wat achter bij concurrenten – het interieur, gadgets, rijhulpjes, dat soort zaken. Met deze vernieuwde Jeep Compass S (hier als 4xe) heeft het merk dat nu rechtgezet.

Wat is er anders aan de Jeep Compass S 4xe?

De buitenkant veranderde niet wezenlijk, hoewel bijvoorbeeld de led-dagrijverlichting en de bumpers nieuw zijn. Binnenin is het een ander verhaal: het dashboard werd compleet herzien – het scheelt gevoelsmatig zo tien jaar – en bevat nu vers connected infotainment met Apple CarPlay/Android Auto. Rijassistentie die borden, voetgangers en vermoeidheid herkent is voortaan aan boord, en binnenkort komt ook Highway Assist-stuurhulp beschikbaar. Er is meer opbergruimte en de algehele uitstraling en materialen zijn van een hoger niveau.

Net als voorheen is de Compass te krijgen als plug-in hybride, 4xe genaamd. Dat is onvermijdelijk de interessantste in Nederland, aangezien ie nauwelijks duurder is dan de 90 pk minder krachtige 1.3T. De S-uitvoering die wij rijden, is de topversie met zwart dak en dito accenten, dik leer, beukende audio en het grootste touchscreen. De meer op modder gerichte Trailhawk is iets goedkoper en vinden wij nog leuker, maar soit. Je krijgt zowaar de opties ‘4WD Low’ en ‘4WD Lock’ en alles is onverminderd Jeepy, van de grote deurgrepen en het dikke stuur tot het stevige, zelfs wat stoterige onderstel. Het onverzettelijke spat van de Jeep Compass S 4xe af, en zo hoort het ook.

Zuinig rijden met je plug-in hybride Jeep

De hybridezaken – vol-elektrisch rijden, lading voor straks bewaren – kun je gegroepeerd links op het dashboard vinden. Je hoeft er niet eindeloos voor door menu’s te swipen, maar kunt gewoon op kleine plastic vlakjes drukken en hup, geregeld. Echt een vondst, zouden meer merken moeten doen. Wel verstopt in het scherm zit de mogelijkheid om de accu bij te laden via de benzinemotor, wat soms handig kan zijn, maar niet erg vlot gaat. Liever bevriezen we de elektra gewoon op de snelweg, zodat we later in de stad weer stil en schoon rond kunnen rollen.

Dat gaat overigens prima: de e-motor op de achterwielen brengt er in z’n eentje al best wat vaart in. Komt de viercilinder van 180 pk aan de andere kant erbij, dan is de Compass met recht vlot te noemen. Wel is ie op z’n best als je of normaal rijdt, of voluit – bij gematigde haast heeft ie soms wat moeite met beslissen welke aandrijving precies wat moet doen. Zorg je zelf dus voor souplesse, dan geeft hij je dat ook.

We vinden ’m onverminderd charmant, die Jeep Compass S 4xe: een goed formaatje voor Europa met toch een zekere Amerikaanse trots. Hij wordt snel prijzig (hij begint bij 34k; deze uitvoering kost ruim 50k), maar dat geldt ook voor z’n concurrenten. En die kunnen één ding toch niet beweren…

13
20
Specificaties

Specificaties Jeep Compass S 4xe

Motor
1.332 cc
viercilinder turbo hybride
240 pk @ 5.750 tpm
270 + 250 Nm @ 1.850 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,9 l/100 km
44 g/km CO2 (A-label)

Afmetingen
4.394 x 1.819 x 1.645 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.835 kg
37 l (benzine)
420 / 1.239 l (bagage)

Prijzen
€ 50.290 (NL)
€ 49.190 (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken