Het is nog niet zo lang geleden dat je iemand die een Kia Rio kocht ongestraft hard in z’n gezicht mocht uitlachen. Het werd zelfs aangemoedigd om dit te doen (door wie? Nou, door ons!), zodat de betreffende persoon ervan zou leren en niet nog eens zo’n catastrofale fout in z’n leven zou begaan. Niet dat het autootje nou volstrekt waardeloos was – hoewel ie er wel dichtbij kwam. Hij was vooral zo verschrikkelijk, onmogelijk, onwerkelijk saai. Compleet tegengesteld aan z’n feestelijk klinkende, Latijnse naam. Een rijdende tube zaaddodende pasta, dat was het. Zo.
Hoe anders is het met de nieuwe Rio. Hij is cool. Hij is spannend. De tv-reclamemeneren willen ons doen geloven dat het een auto is waarmee bankovervallen gepleegd worden, waarna de daders ervandoor sprinten, omkeren, weer terugkomen en de sleutels aan een onwetende kluns geven. Een raar verhaal, waarvan we hopen dat de bedenker niets met de ontwikkeling van de auto te maken heeft gehad.
We vermoeden dat hij er ver vanaf stond. De Rio is namelijk helemaal niet raar of klunzig. Om te beginnen ziet ie er tof uit. In ieder geval een stuk frisser dan een Polo, en dat is de auto die iedereen momenteel koopt in dit segment. Leuke proporties, kekke velgjes en heuse led’jes (die laatste twee optioneel, maar vooruit) maken het een hip, jongvolwassen karretje.
Kijken we in het interieur, dan zien we een aantal lollige elementen, zoals tuimelschakelaars voor de airco en een mooi vormgegeven dashboard. Alles lijkt goed in elkaar te steken (hoewel de middenconsole wat wiebelt als je de handrem vastpakt) en er rammelt of kraakt niets. Het onderstel geeft dan ook geen al te harde klappen, maar is ook niet te week. Precies goed voor het kleine allround-autootje dat de Rio is.
Met de instap-1.2 benzinemotor vallen er niet bepaald feestjes te vieren, maar hij voldoet. Het beschaafd lopende viercilindertje levert 85 pk en houdt zich aardig stil. Hij verwacht wel van je dat je hem op toeren houdt: accelereren van 100 naar 120 km/u kun je bijvoorbeeld maar beter niet in z’n vijf doen, anders ben je na twee dagen nog aan het wachten. Ach, het houdt je bezig.
We reden de Super Pack met alles erop en eraan, maar een standaard Rio 1.2 heb je in Nederland al voor 11.695 euro. Een versie met Comfort Pack (met airco en elektrische ramen) is er voor 13.190 euro. Als benzineauto met 14 procent bijtelling moet de Rio 1.2 het opnemen tegen auto’s als de VW Up (veel kleiner), Ford Focus 1.0 (veel groter), verschillende Fiatjes met TwinAir-motoren (veel dorstiger) en de Toyota Yaris.
Aan die laatste kan ie nog wel eens een serieuze kluif hebben. Net als aan de Peugeot 208, waar we net mee hebben gereden – in een iets zwaardere uitvoering – en waar we volledig van ondersteboven zijn. Toch mogen we daarmee de Rio niet uit het oog verliezen, want hij is hartstikke leuk en hij komt met zeven jaar garantie. Dat doet niemand ‘m na.

Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack 5-deurs


13/20


Cijfers

0-100 km/u: 13,1 s
Top: 172 km/u
Verbruik: 4,8 l/100 km
Motor: 1.248 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 85 pk
Koppel: 121 Nm
Gewicht: 1.004 kg
CO2: 109 g/km


Prijs

NL € 15.295
BE € 17.789 (Sense)


Vonnis

Ziet er vlot uit, zit goed in elkaar, is schappelijk geprijsd en is zeker geen sneue ecomobiel. Kia mag zich op een succesnummer verheugen

Reacties

Meer van TopGear