Autonieuws
Lamborghini LM 002. Wat. Een. Beest.
30 sep 2021 - 18:01 uur
30 september 2021 - 18:01 uur
In de jaren tachtig verkocht Lamborghini een militair voertuig voorzien van de V12-motor uit de Countach. Urus, maak kennis met je vader
Voor dit vreedzame doel werd een nogal uitbundig interieur aangebracht in de vorm van weelderig Italiaans leer, dik tapijt, elektrische ramen, een in het dak gemonteerde stereo en airco; en hij kreeg enorme, op maat gemaakte Pirelli Scorpion-banden – speciale run-flats. Als je echter nog meer vermogen wilde en een héél dikke portemonnee bezat, kon je kiezen voor een extra hete versie die de L804 heette. Die eveneens straatlegale LM was voorzien van een 7,2-liter V12 die normaal gesproken werd toegepast in Class 1-powerboats. In de zeven jaar dat hij in productie was, werden er maar 300 LM002’s verkocht. Op een of andere manier wisten we de hand te leggen op een daarvan: een onberispelijk zwart exemplaar dat kort geleden door Polo Storico (de interne restauratieafdeling van Lamborghini) helemaal werd opgeknapt en een paar uur geleden nog zó glom dat hij volmaakt geschikt was voor het grasveld van Pebble Beach. Maar nu niet meer. Inmiddels lijkt het of hij een half uur vlak achter een mestverstrooier heeft gereden, en we beginnen medelijden te krijgen met de arme ziel die hem straks moet wassen. Maar hoe vaak krijg je nu de kans om rond te rossen in een megazeldzame Italiaanse V12 SUV die je het gevoel geeft Call of Duty te spelen? Na een snel verkenningsrondje zien we in een snelle linkerbocht een lekker grote plas. We stoppen, openen de deur en dippen onze sportschoenen in het troebele water om uit te zoeken hoe modderig het precies is. Heel erg modderig. We trekken het zware portier weer dicht en zinken terug in de geurende, caramelkleurige leren zitting. Gezien alle beschikbare ruimte is het interieur vreemd ingedeeld. In iedere hoek staat een stoel, terwijl door een uitzonderlijk brede transmissietunnel de inzittenden op een flinke afstand van elkaar zitten.Je oren zeggen: ‘Countach!’ Je ogen zeggen: ‘Huh?!’
De passagiers achterin hebben een iets hogere positie. De bestuurder moet het doen met een niet verstelbaar stuur, een scala aan niet bepaald subtiele, kleurige en nogal forse knoppen die een astronaut in een ruimtepak nog zou kunnen bedienen, plus nog twee 4WD-hendels ter hoogte van je knie en je heup. Dat wil zeggen, als het je eenmaal is gelukt om de enorme momentsleutel onder de achterzitting vandaan te trekken en handmatig de twee voorwielen in de 4×4-stand te zetten. Om het onszelf niet al te lastig te maken, houden we het bij tweewielaandrijving. Als je de enorme V12 tot leven brengt, klinkt er een hees en uitbundig gehuil. Je oren zeggen: ‘Countach!’ Je ogen zeggen: ‘Huh?!’ We controleren het brandstofpeil. De tank is nog steeds tot het randje gevuld. De LM002 voltanken is een van de meest effectieve manieren om het pak bankbiljetten in je zak uit te dunnen. Bovendien is het een aanslag op je ethische besef, want Moeder Natuur moet elke keer weer knarsetandend toezien hoe jij 290 liter hoogwaardige peut, ter waarde van bijna 500 euro, in de tank hevelt. En hoe je die binnen de kortste keren verstookt. Met zijn 325 millimeter brede banden is de LM002 offroad veel beter in de hand te houden, want hij baant zich een geheel eigen weg. In tegenstelling tot op de openbare weg, waar eventuele spoorvorming in het asfalt zich voortdurend laat voelen. Als hij eenmaal voluit kan gaan, blijkt de stalen spaceframe-basis met zijn onafhankelijke ophanging zich verrassend genoeg speels en voorspelbaar te gedragen. Dat hadden we niet verwacht. Maar als de V12 de vrije teugel krijgt en zijn 450 pk’s kan ontketenen – een welkom contrast met de performance-SUV’s van nu, die al vanaf 1.000 tpm opdonders van koppel geven – voelt dat net zo lekker als we hadden gedacht. Deze LM is een nieuwer model met injectie en een veel kleinere powerdome en airbox die uit de motorkap steekt. Hierdoor is ie betrekkelijk makkelijk te plaatsen – handig voor als je zelf aangelegde, plaatselijke rallycrosscircuit bezaaid is met bijzonder harde, bijzonder onverzettelijke betonblokken. Dat gezegd hebbende: zijn stuurgedrag is nogal diffuus, de pook zit in een andere tijdzone en andere passagiers zitten zó ver van je af dat ze permanent een jetlag hebben. De plaatsing van de pedalen en de zitpositie zijn tenminste niet zo waardeloos als in, bijvoorbeeld, de Countach en de Miura. Maar de koppeling bedienen geeft hetzelfde gevoel als wanneer je de deur van een bankkluis probeert in te trappen. Terwijl de remmen – ondanks enorme, gekoelde schijven met dubbele remklauwen vóór en 12×3-inch trommels achter – volkomen waardeloos zijn. En toch worden we vrolijk van het feit dat je met deze 35 jaar oude V12 nog altijd de meest fantastische capriolen kunt uithalen. Nadat we een paar uur lang kilo’s Italiaanse modder tegen de deuren en op het dak van de LM002 hebben laten kletteren, roept de wrede realiteit ons weer bij zinnen: het wijzertje van de brandstofmeter gaat inmiddels zorgwekkend hard in de richting van leeg.‘Moeder Natuur moet knarsetandend toezien hoe je 290 liter in de tank hevelt’
Aangezien we geen oliesjeiks, rocksterren, drugsbazen of verlopen acteurs zijn, hebben we niet genoeg centen bij ons om de Lambo nog een keer vol te gooien. Maar het is beter om te hebben liefgehad en uiteindelijk zonder brandstof te staan, dan om helemaal niet liefgehad te hebben, nietwaar?Zet een Bengaalse tijger op de bijrijdersstoel en je voelt je helemaal Mike Tyson
Reacties