Dit is een Lamborghini LM002 met een dieselmotor

Een dikke Cummins-zescilinder

Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC
Foto('s): Italian Design and Racing LLC

Er was een zeer korte periode in de geschiedenis van de auto waarin een Lamborghini met een dieselmotor werkelijkheid had kunnen worden. Het was de tijd dat diesel nog niet de peut van de duivel was en Audi zelfs een R8 met een V12 TDI overwoog. Rond dezelfde tijd speelde Lamborghini met het idee van de Estoque, waar volgens geruchten misschien wel een dieselmotor in zou komen. Als er binnen de Volkswagen Groep net even wat andere beslissingen waren genomen, waren de tractoren niet meer de enige voertuigen van Lamborghini die het stinkende goedje opslobberden.

Technisch gezien zou er in de Lamborghini Urus heel makkelijk een 4.0 V8 TDI gelegd kunnen worden, aangezien de VW Touareg en de Audi Q7 op hetzelfde platform staan en ook met die motor verkrijgbaar zijn. Maar nu zelfs Porsche geen dieselmotoren meer verkoopt, kun je het voor Lamborghini ook wel vergeten. Wil je toch per se een diesel-Lamborghini, ga dan langs bij Italian Design and Racing in Phoenix, Arizona. Deze specialist gebruikt een Lamborghini LM002 met een dieselmotor om Ferrari’s te vervoeren op een trailer.

De V12 ontbrak al

Voordat je begint te schuimbekken en onverstaanbare woeste taal uitslaat: echt zonde is het niet. De Lamborghini LM002 had namelijk zijn V12 al niet meer aan boord toen hij in het bezit kwam van de Ferrari-restaurateur. En dat is de schuld van Tina Turner. De zangeres had in haar LM002 een Mercedes-V8 laten leggen met een automaat, en de vorige eigenaar van deze LM002 wilde dezelfde behandeling voor zijn auto.

Toen deze eigenaar de V12-motor verkocht, vroeg de koper waar de rest van de auto was. De koper van de twaalfcilinder was een vriend van Jim Carpenter, de eigenaar van Italian Design and Racing. Na een paar maanden onderhandelen en overtuigen mocht hij de LM002 overkopen, die op dat moment nog gewoon wit was. Het eerste idee was om er een 9,0-liter Lamborghini-motor uit een boot in te leggen, maar dat paste helaas niet.

Toen viel het oog op een 5,9-liter dieselmotor uit een pick-up. De zes-in-lijn turbodiesel produceert ruim 600 pk en ruim 1.600 Nm dankzij aanpassingen zoals een nieuwe turbo en een nieuwe in- en uitlaat. Daarnaast staat de Lamborghini LM002 met een dieselmotor op nieuwe dempers en monteerde de Ferrari-specialist Wilwood-remmen. De zoon van Jim maakte nieuwe deurgrepen met de 3D-printer. Nu wordt de Lamborghini LM002 gebruikt als weekendspeeltje en om Ferrari’s van bijvoorbeeld klanten te vervoeren achter op een trailer. Puristen zullen het misschien niet leuk vinden, maar deze LM002 wordt tenminste wel gebruikt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws