Het kón niet uitblijven. Nadat we de nieuwe Land Rover Discovery urenlang hebben mishandeld op verschillende soorten ondergrond, zijn we uiteindelijk te ver gegaan. Nu zit hij tot z’n assen vast in iets wat je het beste kunt omschrijven als bruine drab met de consistentie van gedeeltelijk gestolde lijm. Ai. Pijnlijk. In een ultieme poging om zonder hulp van buiten weer los te komen, zetten we de Terrain Response-knop in de Sand-modus – daarvoor hadden we, heel logisch, gekozen voor de Mud-Ruts-stand – waarna zich een wonder voltrekt: we komen weer in beweging. Aanvankelijk gaat het langzaam, de wielen graaien naar grip, en afwisselend worden de voor- en de achterwielen aangedreven door het elektronische brein van de auto, dat wanhopig probeert te begrijpen wat er in vredesnaam aan de hand is. Onder dapper geloei van de dieselmotor gaan we tergend langzaam vooruit, totdat de Discovery zich uit de zuigende modder worstelt en naar vastere grond klautert. Er staat een triomfantelijke grijns op ons gezicht gebeiteld.

Wat maakt dit de vijfde generatie?

Offroad is deze auto echt indrukwekkend, maar dat is slechts een van zijn karaktertrekken. Want hij is in de loop der jaren zowel een zeer gewild vervoermiddel geworden voor het stevigere werk als voor in de stad: een uiterst veelzijdige zevenzitter met een uiterlijk dat de onderbuik aangenaam kietelt. De nieuwste versie is echter gelikter. Stadser. Minder… Discovery-achtig. Dus besloten we om eens te kijken of hij net als de vorige versie nog steeds als een Zwitsers legermes de verbeelding prikkelt. De Land Rover Discovery werd in 1989 gelanceerd, en sindsdien zijn er meer dan 1,2 miljoen exemplaren van verkocht. De nieuwe uitvoering is ontworpen onder leiding van Land Rovers designbaas Gerry McGo­vern en heeft het hoekige krachtpatsersuiterlijk van de Discovery 4 verruild voor iets wat meer in lijn ligt met andere modellen. De knik in het dak is bijna weggewerkt en de voor- en achterkant hebben vloeiender lijnen gekregen. Hij is nog steeds flink uit de kluiten gewassen, maar hij ziet er vanuit bepaalde hoeken – als je het ons vraagt – niet al te best uit. De vijfde generatie Discovery, die nu gebruikmaakt van de geheel uit aluminium opgetrokken kooi van de Range Rover, biedt plek aan zeven inzittenden en schudde niet minder dan 480 kilo af ten opzichte van zijn voorganger. Hij is dus lichter, maar met 2.200 kilo nog steeds niet licht te noemen. De motoren hebben een hoog Jaguar-gehalte: de kleinste is de Td4 Ingenium-viercilinder diesel met 180 pk en een verbruik van 6,2 l/100 km; de grootste is de Si6 benzine-V6 die 340 pk levert en er heel wat meer brandstof doorheen jaagt. Wellicht de prettigste motor ligt in de uitvoering waarin wij rijden: de Td6 3,0-liter V6 diesel met 258 pk, 600 Nm koppel en een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km. Dat zijn zeer acceptabele cijfers voor een grote SUV, maar echt indrukwekkend is het ook weer niet. Voor zijn prestaties geldt hetzelfde: goed, niet opzienbarend. Maar de Discovery heeft het nooit van zijn prestaties moeten hebben.

Hoe rijdt de nieuwe Land Rover Discovey?

Tijdens de eerste kilometers valt meteen op dat de Discovery 5 een heel stuk stiller is dan z’n baksteen-achtige voorganger. Hij stuurt licht maar strak, de rolneiging is ingetogen en progressief, maar altijd voelbaar. Hij is verdraaid comfortabel, zelfs op de optionele 21-inch wielen (22 inch kan ook). Onze uitvoering is verder uitgerust met genoeg speeltjes voor een hele dag plezier, zoals het uitstekende Meridian-audiosysteem. De vorstelijke zitpositie met bijbehorend uitzicht is standaard. Op een willekeurig strand zetten we de Terrain Response-knop op de Sand-instelling, die het vermogen afvlakt en ervoor zorgt dat de ABS en de tractiecontrole een beetje wielspin toestaan. We trotseren het mulle zand zonder een centje pijn. Zo is het met de nieuwe generatie Land Rovers: alles wat moeilijk lijkt, is makkelijk, en het onmogelijke is mogelijk. En zand is echt verschrikkelijk. Als de wielen zich eenmaal gaan ingraven, is er bijna geen weg meer terug. Maar na een half uur voorttuffen heeft de nieuwe Discovery laten zien dat zand geen probleem oplevert.

Kan hij ook over water lopen?

Tijd voor een nieuwe uitdaging: een reeks beekjes, blootgesteld aan temperaturen onder nul en daarmee omgetoverd tot dunne ijsbanen. Met de lage gearing ingeschakeld en de luchtvering in de hoogste stand sturen we de Discovery eropaf. Een tikkeltje verontrust vanwege het knarsen en kraken van de vier centimeter dikke bevroren laag waar de auto zich als een ijsbreker doorheen ploegt, kijken we op het 4×4 Info-display en zien dat we volgens de sensoren ongeveer 45 centimeter diep zitten. Na minutenlang haast ondraaglijk gekraak en gekreun bereiken we weer vaste ondergrond en hobbelen we vrolijk verder over een stukje weiland. We begeven ons naar het oord met de modderpoel waar we later, zoals eerder verteld, kortstondig vast zullen komen te zitten. Of liever gezegd: we proberen ernaartoe te rijden, tot het slome InControl Touch Pro-infotainmentscherm een elektronisch hartinfarct krijgt en na een rode flits vijf minuten op zwart gaat. Het is een probleem dat zich tijdens onze reis meer dan eens zal voordoen. De hemel zij geprezen dat er mobiele telefoons met navigatie bestaan. Het blijft verbazend dat we zonder heel veel voorbereiding zo ver kunnen komen met deze auto. Onze Discovery heeft standaard straatbanden, standaard Terrain Response en we hebben een sleepkabel bij ons. Dat was het wel zo’n beetje. Maar alle technische hulpmiddelen maken het offroad-rijden bijzonder makkelijk: gewoon het bijpassende icoontje kiezen en rijden maar. De elektronica regelt het gaspedaal, de rem, de tractiecontrole en de afgifte van het vermogen. Zo voelt zelfs het grootste groentje zich een ware professional. Ook een mooi kunstje: All Terrain Progress Control (ATPC), een soort offroad-cruisecontrol voor als je superlui bent. En omdat onze auto is voorzien van het optionele Capability Plus-pakket (met een actief differentieel op de achteras en voornoemde ATPC) heb je het gevoel dat je echt een prutser bent als je vast komt te zitten. Of dus op het nippertje net niet vast bent komen te zitten.

En op het gewone asfalt?

Het is waarschijnlijk niet het eerste wat er in je opkomt als je een grote SUV gaat testen, maar wij kunnen er ook niets aan doen dat we plots een onbegrensd stuk Duitse Autobahn tegenkomen. Dus proberen we de topsnelheid van de nieuwe Discovery maar eens uit: 200, 210, 215 km/u… harder wil ie niet, en we moeten dringend aan de kant voor een ongeduldige Audi S4 die zich afvraagt wat een Land Rover op de linkerbaan in de regen te zoeken heeft. Het waren enkele nuttige minuten, want het blijkt dat de auto ook echt aan zijn opgegeven topsnelheid komt (de kilometerteller was ongetwijfeld aan de gulle kant) en dat deze versie veel stabieler op de weg ligt dan welke Discovery die hem voorging dan ook. Onverstoorbaar zoeft de 5, zelfs bij fikse zijwind, over het Duitse asfalt. Weer iets aangetoond.

Kan hij een beetje klimmen?

Aangekomen bij een steengroeve besluiten we de Discovery van een rotsformatie af te sturen. In de Rock Crawl-modus stellen we de Hill Descent Control op de laagste stand in. Het ABS van de Discovery bonkt en klettert, hij klautert over een paar grote blokken naar beneden, en de wielen slippen net genoeg om hem statig vaart te laten houden. Ondertussen hoeven wij niets te doen, behalve sturen, en zelfs daarin worden we bijgestaan door camera’s onder de zijspiegels die precies laten zien hoe we om de puntige rotsen heen kunnen manoeuvreren. Geef maar toe, je bent een heel klein beetje onder de indruk.

En dalen?

Op zoek naar de laatste ondergrond waarop we de Discovery moeten testen – sneeuw – rijden we enkele uren en komen we terecht op iets wat op een witgrijs geitenpaadje lijkt. In de Grass-Gravel-Snow-stand wordt het gaspedaal wollig en de tractiecontrole paranoïde. De Discovery raast de ijzige helling niet af, maar tuft veeleer rustig naar beneden, waarbij hij moeiteloos door diepe sneeuwplaggen ploegt.

Een echte ‘offroader’?

We vinden onze weg terug naar boven en eindigen op een berg, met een weids uitzicht over het golvende, zonovergoten landschap. Een goed moment om alles eens op een rijtje te zetten. De nieuwe Discovery heeft alle offroad-kwaliteiten die zijn voorganger ook heeft, zo niet meer. Hij kan veel en veel meer dan 99,9 procent van de bezitters ooit van hem zullen vergen. Zijn uiterlijk? Wij vinden ‘m een beetje een vormeloze blob, en bovendien een stuk karakterlozer dan z’n voorgangers. Maar het is een echte alleskunner, en dat is en blijft de voornaamste taak van een Land Rover Discovery. Al kost dat ook flink wat.

Motor:
2.993 cc
V6 turbo
258 pk @ 4.000 tpm
600 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving:
vier wielen
8v automaat

Prestaties:
0-100 km/u in 8,1 s
top 209 km/u

Verbruik:
7,2 l/100 km
189 g/km CO2 F Label

Afmetingen:
4.970 x 2.073 x 1.888 mm (l x b x h)
2.923 mm (wielbasis)
2.230 kg
85 l (diesel)
1.137 / 2.406 l (bagage)

Prijs:
€ 104.760 (NL)
€ 68.700 (B)

Vonnis:
Met zeven volwassenen door de wildernis rijden, waarmee lukt je dat nog? De nieuwe Disco ziet er raar uit, maar hij weet bijna letterlijk elk terrein te bedwingen; dus hij zou zich ook zomaar een weg naar je hart kunnen ploeteren

Reacties

  • HansH heeft op 2 mei 2017 geschreven:

    ‘Hij kan veel en veel meer dan 99,9 procent van de bezitters ooit van hem zullen vergen’. Weggegooid geld dus…(net als bij andere offroaders)

    Reageer
  • Marcel B heeft op 1 mei 2017 geschreven:

    Gebruik van 7,2!!! Yeah right……..ik ben het met jullie eens dat het uiterlijk een gemiste kans is.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)