Japan bereidt een nieuw leger sportauto’s voor die even mooi als technisch geavanceerd zijn. Aan het hoofd ervan staat de Lexus LFA met 500 pk. Ja, je leest het goed, een Lexus. En wacht maar tot je ziet wat Nissan, Toyota en Honda in petto hebben.
Toyota laat niet veel los over de nieuwe Lexus superauto die we hier laten zien en men heeft niet eens bevestigd dat hij ooit gemaakt zal gaan worden. Maar dat neemt niet weg dat gecamoufleerde prototypes, bestuurd door Japanse testrijders met uitgestreken gezichten en uitgerust met jethelm en racehandschoenen, over de Nürburgring daveren, om de ophanging, de remmen, het vermogen en de aërodynamica te testen en de bolide tot het uiterste te laten gaan.
Het gaat om de LFA, die voor het eerst te zien was op de autoshow van Detroit in 2005. Vervolgens werd er twee jaar aan het model gewerkt en de tweede generatie LFA die we hier tonen, was dit jaar wederom te bewonderen op de autoshow van Detroit. Er werd geen datum bekendgemaakt waarop hij gelanceerd zou worden en er kwam zelfs geen bevestiging dat de veelvuldig gefotografeerde modellen op de Nürburgring ook echt bestonden. Maar Bob Carter, baas van Lexus Amerika, zei: ‘De eerste LFA was louter een concept, maar we zijn eraan blijven werken. Inmiddels lijkt hij veel meer op een model dat we op de markt zouden kunnen brengen, een waarmee we de interesse van het publiek zullen peilen.’
We kregen te horen dat de krachtbron dezelfde was als werd toegepast in de versie van 2005 – een V10-hogetoerenmotor van ‘minder dan vijf liter’. Hij is midden voorin geplaatst, dat wil zeggen vóór de bestuurder, maar zo veel mogelijk naar achteren om het gewicht zo centraal mogelijk te leggen voor een optimale wegligging. Volgens het persbericht zal hij meer dan 500 pk kunnen leveren. Toyota beweert ook dat het vermogen, de superieure aërodynamica en alle aanpassingen een topsnelheid van 320 km/u niet alleen mogelijk, maar zeer waarschijnlijk maken. Klinkt goed. Alleen is er niets waar we in kunnen rijden. Nog niet.
Er werden ook al officiële afmetingen bekendgemaakt, waaruit blijkt dat de LFA precies in de categorie van de Porsche 911 valt – hij is vijf centimeter korter dan een 911 Turbo, de wielbasis 23 centimeter langer. En hij is ongeveer even breed als een DB9. Omdat verdere officiële gegevens ontbreken en vragen niet worden beantwoord, is de rest pure speculatie. We kunnen zien dat er op de testwagens enorme achtervleugels worden aangebracht om verschillende aërodynamische instellingen uit te proberen, we zien hoe de lijn van het dak veranderingen ondergaat, hetgeen mogelijk wijst op een cabriocoupé-uitvoering. We kunnen zien dat het nieuwe prototype grotere uitstulpende luchtinlaten aan de voorkant heeft, en grotere luchtgaten boven de achterflanken die waarschijnlijk voor de achterin gemonteerde radiatoren dienen. In beide gevallen gaat het waarschijnlijk om puur technische aanpassingen.
Een normale V10-motor lijkt logisch, want dat is ook de krachtbron van de huidige Formule 1-auto’s. Een paar jaar geleden was de situatie zo dat deze auto gelanceerd zou worden om de eerste overwinning van Toyota in de Formule 1 te vieren. Maar de LFA moet toch ergens in de komende twintig jaar gelanceerd worden, dus laten we daar alsjeblieft niet op wachten…
Twee korte lettercombinaties geven ons waarschijnlijk de meeste zekerheid dat deze auto er daadwerkelijk gaat komen, waarschijnlijk al dit jaar, in oktober op de autosalon van Tokio. De eerste is ‘GT-R’: Nissan zal zijn supermodel in Tokio presenteren en dat zal voor de eerste keer een auto zijn met een mondiale ambitie, dus het ligt voor de hand dat Toyota er een aardig bedragje voor over heeft om dat feestje in het water te laten vallen. De tweede is ‘NSX’. Toyota’s aartsrivaal Honda lanceerde dit jaar in Detroit zijn NSX-prototype om de LFA in de schaduw te stellen (blader maar verder). Als de GT-R van Nissan een Japanse superauto-oorlog ontketent, dan zullen ook Toyota en Honda in het strijdperk treden.
Of de Audi met de R8 al of niet succes heeft, zal voor Lexus waarschijnlijk ook van groot belang zijn. Toyota heeft veel cash achter de hand en een dergelijke auto lanceren zal financieel gesproken geen al te groot probleem zijn, maar tactisch gezien zal dat verstandiger zijn wanneer het duidelijk is dat het imago van Audi heeft geprofiteerd van de R8. Naar verluidt wordt er bij Toyota intern over gediscussieerd of de LFA wel bij het imago van Lexus past. Toyota zelf is druk bezig alle sportmodellen eruit te werken, dus zijn de zorgen waarschijnlijk zeer reëel.
Maar het blijft allemaal speculeren en speculeren. Hoe zit het met de versnellingsbak? Een blik in het interieur zou leren dat het om een geautomatiseerde handschakeling gaat, waarschijnlijk met acht versnellingen, net als bij het IS-F productiemodel, die worden bediend met flippers achter het stuurwiel. Een koppelingspedaal heeft hij ook niet. Jammer. Het lijkt alsof de traditionele handgeschakelde versnellingsbak passé is voor sportauto’s in de duurste klasse. Maar laten we in plaats van treuren dat dat verleden tijd is, BMW er de schuld van geven.
Verder weten we bijna niets, dus nestel je in een comfortabele stoel en geniet van het uiterlijk van deze auto. Kijk naar die schitterende kleine camera’s, die in de plaats zijn gekomen van de buitenspiegels. Kijk hoe de lijnen van achterraamomlijsting en de achterflanken in elkaar overlopen. En kijk naar de voor- en achterverlichting – oogverblindend mooi vormgegeven. Het is zonder meer verleidelijk, functioneel en uitermate agressief met een Japans tintje. Nee, hij is niet mooi in de klassieke zin, maar je zou niet aarzelen om aan de kant te gaan wanneer je dit in de spiegels ziet opduiken.
Je kunt je alleen maar afvragen of dat het geval is geweest is op de Nürburgring. Je zou aannemen dat Nissan en Toyota aparte testsessies boeken om hun auto’s af te stellen – maar misschien is dat niet zo. Misschien is ergens op de uit het zicht gelegen stukken van de baan, tussen Wippermann en Pflanzgarten, de strijd tussen de testversie van de GT-R en deze LFA al begonnen. En daarbij zal ongetwijfeld geen duimbreed worden toegegeven. En zou er ook een BMW M3 bij de strijd betrokken zijn, vraag je je af.
Eén ding staat vast: bij het ontwerpen van zo’n dure, exclusieve auto, zal het niet makkelijk zijn om hem bij een snelheid van 320 km/u net zo lekker op de weg te laten liggen als een Ferrari, Lamborghini of Porsche. Dat lesje heeft Nissan maar al te goed geleerd met de nieuwe GT-R, reden waarom we niet zo lang geleden een paar GT-R’s testrondjes zagen draaien op de Lotus-testbaan van Hethel. De Japanners hadden advies nodig, en ze wendden zich daartoe tot Lotus.
Lexus heeft ongetwijfeld al zijn mogelijke rivalen in extenso geanalyseerd om het geheim van een ware sportwagen te doorgronden, maar het blijft onbekend terrein voor het Japanse merk. Hun ingenieurs hebben nooit eerder iets dergelijks ondernomen. Laten we dus niet al te snel conclusies trekken. Voorlopig kunnen we genieten van de verleidelijk vormen van de LFA, maar we kunnen er niet van uitgaan dat hij er ooit zal komen. Voorlopig betreft het een prototype, en ondanks al het testen en het rumoer eromheen moeten we niet verbaasd zijn wanneer hij een vroege dood sterft. En ondertussen draaien die testrijders op de Nürburgring hun rondjes.
Reacties