De NX is een Lexus met een identiteitsstoornis. Het is geen stoere SUV, en misschien zou je dat wel willen, en hij wil een beetje de limo uithangen. Of de auto een flop wordt, valt echter nog te bezien.

Met de NX lanceert Lexus niet alleen een nieuw model, maar het betreedt ook een voor het merk nieuwe klasse. De Japanners verwachten nogal wat van de auto want in West-Europa moet ie één-derde van de totale Lexus-afzet gaan vormen. Dan praat je over zo’n 5.500 auto’s per jaar. Let wel, alleen al in onze contreien. De NX moet dan wel een verrekt goede auto zijn.

Als alleen het uiterlijk geldt, wordt ie een hit. Hij heeft heel veel weg van de opzienbarende LF-NX conceptcar, al zijn de scherpe kantjes er wat vanaf. De enige dissonanten zijn de lange voor- en achteroverhang. Die doen lijken dat de NX een petieterige wielbasis heeft, maar dat valt met 2.800 mm reuze mee. Aan de andere kant: een Lexus hoeft niet altijd een koppendraaier te zijn om succesvol te worden. Kijk maar eens naar de CT 200h, niet moeders mooiste, maar vanwege gunstige fiscale omstandigheden een goed verkochte auto.

De NX is helemaal Lexus, wat ook betekent dat er geen dieselmotor beschikbaar is. Een tamelijk stupide keuze want het overgrote deel van de in Europa verkochte SUV’s heeft een diesel voorin. Lexus verklaart de afwezigheid van dieselmotoren door te stellen dat diesels niet kunnen voldoen aan de toekomstige milieunormen.

Daarom zijn er twee benzinemotoren, beide viercilinders. De eerste is er één met een opvallend grote inhoud, zeker in tijden van downsizing, namelijk 2,5 liter. De 155 pk die hij levert, lijkt schamel, maar een elektromotor springt bij en stuwt het vermogen op naar 197 pk. Het koppel bedraagt 210 Nm. De andere motor is een 2,0-liter turbomotor met 235 pk. Die hebben we tijdens de introductie maar laten staan, want het model wordt in Nederland en België niet geleverd. Wij zullen alleen de Hybrid-versies krijgen, waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat de turbomotor nogal een drinkebroer blijkt te zijn, zo hoorden we van collega’s die ‘m wel reden.

Het resultaat is dat we het hier met een verre van spannende auto van doen hebben. De batterijen hebben niet voldoende capaciteit om de NX volledig elektrisch te laten rijden en de cvt-aandrijving klinkt vreselijk monotoon. De enige manier om blij van de NX te worden, is door ‘m zakelijk te rijden. Met een opgegeven verbruik van 5,4 liter en een uitstoot van 125 g/km CO2 heeft hij een a-label en valt in Nederland in de gunstige 20-procentschijf voor de bijtelling. Dat is in de midi-SUV-klasse een flink voordeel. Opvallend is dat het gewichtsverschil tussen de NX Turbo en de Hybrid maar vijftig kilo is.

Het grote probleem is dat Lexus ook nog met concurrenten heeft af te rekenen. BMW is een gezworen rivaal, maar de Beiers zijn enorme motortovenaars. De praktijkverbruikscijfers van de X3 met 2.0 diesel blijken namelijk gelijk aan die van de NX Hybrid, terwijl z’n rijeigenschappen overeenkomen met die van de kwiekere NX Turbo.


Het onderstel is ook een stuk minder dan dat van de BMW trouwens. Lexus steekt de eigen loftrompet over de ‘wendbaarheid en wegligging die de auto één maakt met de bestuurder’. Ja, mijn neus. De besturing geeft niet voldoende feedback en het onderstel is niet voldoende instelbaar om de NX sportief te kunnen noemen. En de S van SUV staat toch echt voor Sports. Normaal gesproken zouden we dit geen probleem vinden. Het merk Lexus is synoniem voor luxe, bovendien hebben ze voor het betere bochtenwerk sedans en coupés in het programma. Het probleem is dat het juist Lexus’ bedoeling was om de NX een sportief karakter te geven, getuige de instelbare schokdempers op alle modellen en zelfs sportdempers op de F Sport Line. Jammer is dat het comfort erbij in is geschoten. De compacte SUV stuitert en schudt heen en weer en dat irriteert al heel snel.

Toegegeven, wij hadden de F Sport Line mee, dus door te kiezen voor een wat mindere god kun je het comfortniveau wat opkrikken. Ook zit je dan niet vanzelfsprekend vast aan vierwielaandrijving en alleen voorwielaandrijving scheelt weer gewicht. Hoewel je er geen wonderen van moet verwachten, zal je rug je dankbaar zijn.

Weet je, misschien is het tijd dat Lexus z’n alom aanwezige koppigheid eens laat varen: het gebrek aan een diesel is daar een voorbeeld van, maar ze lijken ook slecht met kritische pers om te kunnen gaan. Combineer dat met het hoog van de toren blazen over prestaties die de concurrenten al lang laten zien, en het komt allemaal nogal amateuristisch over. Lexus mag nu eindelijk wel eens inzien dat er andere wapens moeten worden ingezet om de tegenstrevers te verslaan. Pas dan dingen ze mee naar de gunst van de Europese consument en wordt het merk hopelijk eens iets meer dan een exotische speler in de marge.

Goed, genoeg azijn. Voor een midi-SUV ziet de NX er goed uit, het interieur is ruim en de afwerking is er een om je vingers bij af te likken. Het leer op het dashboard verdient daarbij een extra compliment. Lexus vraagt ook zeker niet te veel voor de NX. In Nederland gaat de voordeligste versie 45.990 euro kosten (41.990 euro in België), toch een paar duizend euro voordeliger dan een gelijk gemotoriseerde X3. Als de restwaarde gelijke tred houdt met de concurrentie zou het wel eens in een gunstig leasetarief kunnen resulteren. Hopelijk kan dat een goed verkoopargument worden voor de NX, want iets anders kunnen we niet verzinnen.

Jammer dat Lexus de boot lijkt te missen, want het merk heeft bewezen wel wat in huis te hebben. Neem nou de LFA of, meer down to earth, de IS F, onze redactielieveling. Daarnaast, de mate van luxe en kwaliteit die Lexus biedt, kan zelfs de meest pietluttige fijnproever bekoren. Lexus bouwt auto’s waarmee een rit van 1.000 kilometer over de snelweg net zo aanvoelt als je ritje naar de supermarkt. De NX kan op dat gebied geen kleur bekennen en op basis daarvan zal hij geen potten breken. De enige hoop voor ‘m is dat z’n hybridetechniek voldoende overtuigt om liefhebbers van ‘weer eens wat anders’ en die blind hun leaseauto bestellen over de streep te trekken.


Lexus NX 300h AWD F Sport



8/20



Motor

2.494 cc

viercilinder hybride

197 pk / 210 Nm



Aandrijving

vier wielen

cvt-automaat



Prestaties

0-100 km/u in 9,2 s

top 180 km/u



Verbruik/milieu

5,4 l/100 km

125 g/km CO2

A-label



Afmetingen

4.630 x 1.845 x 1.645 mm (l x b x h)

2.800 mm (wielbasis)

1.785 kg

66 l (benzine)

555 l (bagage)



Prijzen

NL € 65.990 (20%)

BE € 55.240



Het vonnis

Een mengelmoes van karakters waardoor de Lexus NX vlees noch vis is: hij ziet er leuk uit, maar het rijgedrag blijft achter bij de concurrentie en motorisch is het allemaal beperkt. Lexus moet maar eens het roer flink omgooien, willen ze in Europa wat presteren

Reacties

  • Harrie heeft op 20 november 2024 geschreven:

    ik rij al een paar jaar in deze Lexus zonder enig probleem. Onderhoudskosten zijn er nauwelijks en het comfort is van hoge kwaliteit. De auto is snel zeker in de normale stand of sportstand. Het hybride gedeelte voldoet uitstekend. Het is meer dan een goede auto en steekt mijns inziens ver boven elke andere SUV uit.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear