Voor we dieper ingaan op de technische eigenschappen en de rijkarakteristiek van de nieuwe Lexus RX 450h is het belangrijk om één ding even uit de weg te helpen: De Lexus RX 450h President Line ziet er niet uit. Sorry, dat moesten we even kwijt. Het hing als een roze olifant boven deze rijtest. Een nogal toegetakelde roze olifant.

We weten dat we jarenlang steen en been geklaagd hebben dat Lexus een duf en saai merk was. We riepen dat hun auto’s verkeerden in een beige bubbel van lauwheid en dat een ritje erin ongeveer even inspirerend werkte als onkruid wieden. Maar toen kwam de LFA, die lijnrecht het tegenovergestelde was van al deze beweringen en de TopGear-geschiedenis inging als een van de meest verrassende en fantastische auto’s die we ooit reden.

Het is eigenlijk de grote broer van de NX

Ha, we zijn lekker bezig, moet Lexus gedacht hebben. En ze ontwierpen prompt de NX, een kleine crossover die nog het meest wegheeft van een bollig hondje dat door een struik van scheermesjes is gerend. Waar de LFA een natuurlijk geslaagd geheel was door z’n samensmelting van vorm en functionaliteit, is de puntige en hoekige styling op de brave NX precies even treffend als op een tandenborstel. Niet echt geslaagd wat ons betreft, dus we hielden ons hart vast voor z’n grote broer, waarvoor een uitgebreide makeover in de planning stond.

En inderdaad: ook de nieuwe Lexus RX lijkt te zijn vormgegeven met een tomahawk. Hoewel we moeten zeggen dat de ontwerptaal hem beter staat dan de NX komen alle hoeken en vouwen nog steeds geforceerd over. Zwart is over het algemeen de sufste kleur waarin je een auto kunt bestellen, maar we zouden het in het geval van de RX van harte aanraden, zodat z’n moeilijke vormen zo min mogelijk opvallen.

De Lexus RX 450h President Line is misschien helemaal niet zo slecht…

Gelukkig zijn we bij TopGear niet zo oppervlakkig. Vergeet niet dat we in 2000 de volslagen mesjogge maar tevens briljante Fiat Multipla tot Auto van het Jaar uitriepen. Uiterlijk is niet alles, en belangrijker: zégt niet alles. Is de Lexus RX stiekem een topper? Dat gaan we eens even uitzoeken.

Geheel tegen de huidige mode in is de nieuwe RX geen plug-in hybride. Die ellendige laadkabels, daar krijg je maar vieze kleren en smoezelige handen van en mensen gebruiken ze toch nooit, aldus Lexus in een statement dat klinkt alsof ze er zelf ook niet echt in geloven. Nee, het leek ze beter om de opzet ongemoeid te laten: een nikkel-metaalhydride accu, twee elektromotoren en een dikke benzine-V6, precies de ingrediënten waarmee ze ooit de hybride SUV op de kaart zetten en die nog steeds hooggewaardeerd worden door hun klanten.

‘De Lexus RX 450h President Line zit tjokvol elektronisch spul
dat beoogt om het autorijden
ooit volledig van je over te nemen’

De aandrijflijn van de RX werd grondig onder handen genomen voor meer pk’s en minder verbruik. Ook werd de carrosserie 30 procent stijver gemaakt en is het onderstel nu te voorzien van variabele dempers en actieve stabilisatoren. De directe besturing vult dit aan zonder zich al te zenuwachtig te gedragen.

Friemel wat aan de instellingen en er komt zowaar wat gewicht aan te hangen; dat mag ook best, aangezien je met heel wat kilo’s onderweg bent. De V6 lijkt op dubbele room te lopen, klinkt nog sportief ook (via een sound generator, dat wel) en mag van de variabele transmissie meestal laag in z’n toeren blijven, waar al aardig wat koppel voorhanden is.

Hij is erg stil

Nergens vindt gij pais en vree gelijk in een Lexus SUV, zo luidt de aloude spreuk. Onze test-RX, met z’n witte stoelen, bruine dashboard en schitterende aluminium/houtafwerking, is dan ook onberispelijk, fluisterstil en doet er alles aan om het adagium kracht bij te zetten. Hoewel, alles; hier en daar is de materiaalkeuze wat vreemd. De lapjes vinyl op de deuren hadden ook best van leer mogen zijn, bijvoorbeeld. Afijn, het is aan boord van de Lexus RX 450h President Line bijzonder prettig: de auto groeide in alle richtingen en biedt merkbaar meer ruimte aan alle inzittenden.

Het enorme 12,3 inch infotainmentscherm (optioneel) bedien je met een soort vierkant joystickje waar Lexus al een paar jaar aan vasthoudt en waar niet iedereen enthousiast over is. Je stuurt er een cursor als een muis mee over het scherm, maar de bewegingen die je daarvoor moet maken, zijn nogal nauwgezet en dus soms lastig uit te voeren als je rijdt.

Geen nood: zoals het een echte Lexus betaamt, is de RX van onder tot boven tjokvol geladen met elektronisch spul dat beoogt om het autorijden ooit volledig van je over te nemen, van remfuncties en stuurhulp tot een sensor die het kruisende verkeer in de gaten houdt bij het achteruitrijden (en je er tevens continu, ook als je vooruit rijdt, met een stom lampje op wijst dat het actief is).

Nauwelijks elektrisch

Je merkt dat we een beetje aan het muggenziften zijn. Daar neigen we nog wel eens naar als we geen grote problemen bij een auto tegenkomen. Als je onthoudt wat de Lexus RX 450h moet doen – vlot, frugaal en verwennend vervoeren – is er namelijk weinig op ‘m aan te merken.

Je kunt er een punt van maken dat je nauwelijks elektrisch kunt rijden (tot maximaal 60 km/u en misschien net tot het eind van de straat) en dat hij best wat meer nuttige efficiency-assistentie zou mogen hebben, zoals een haptisch gaspedaal. Maar misschien is de RX inderdaad wel een auto voor degenen die zich daar helemaal niet mee bezig willen houden. Wij lieten ‘m meestal in de standaard hybridemodus staan, reden redelijk begeesterd door de Portugese heuvels en haalden toch nog een keurige 1 op 11.

Lexus wilde het wiel niet opnieuw uitvinden met deze RX en koos ervoor om het bestaande concept verder te verfijnen. Het resultaat is een auto die als hybride misschien niet langer vooroploopt, maar wel overkomt als vertrouwd, foutloos en hoogontwikkeld. En die er best wel raar uitziet.

Specificaties Lexus RX 450h President


12/20

Motor
3.456 cc
V6 hybride
313 pk @ 6.000 tpm
335 + 139 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
cvt-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
120 g/km CO2

Afmetingen
4.890 x 1.895 x 1.685 mm (l x b x h)
2.790 mm (wielbasis)
2.100 kg
65 l (benzine)
539 / 1.612 l (bagage)

Prijzen
NL € 91.990 (25%)
BE € 80.115
(Privilege Line)

Het vonnis
Niet langer cutting-edge op hybridegebied, maar dat geeft niet: de nieuwe RX is een genoegen, mits je je over het uiterlijk heen kunt zetten. In Nederland is ie er vanaf 69.990 euro, in België vanaf 62.450 euro

Reacties

Meer van TopGear