Dit is een BMW 2-serie, maar dan – zoals je ziet – nogal uitgebouwd en aangescherpt. Hiervoor verantwoordelijk is de Duitse tuner Manhart, waarvan je wellicht niet eerder hebt gehoord, maar die je hierna niet snel meer vergeet.
Bij TopGear rijden we niet heel vaak in getunede auto’s. Dat komt doordat we meestal geen zin hebben om uren in de file door Duitsland te pruttelen om uiteindelijk de rest van de dag door te brengen in een paars brulgeval met schraapspoilers. Van die kermiskramen waarin we in elkaar krimpen als we langs een winkelruit rijden en die ervoor zorgen dat we te pas en te onpas in het Russisch worden aangesproken. Niet echt ons ding.
Het is echter belangrijk om het onderscheid te maken tussen de smakeloze creaties van bollige mannen met lang geblondeerd haar en het fijnere, meer performance-gerichte werk van de kenners. ‘Tuning’ is een breed begrip, en als goudgerande frikandellen als Asma en Mansory aan de ene kant staan, vinden we lijnrecht ertegenover een stel mensen die het vak verstaan om iets hard te laten gaan.
Ooit opgezet door specialist Günter Manhart uit Geilenkirchen – die onder andere in opdracht van Hartge verschillende BMW’s ontwikkelde met motoren die er eigenlijk nooit in hadden moeten passen – wordt de firma Manhart tegenwoordig onder ander management gerund vanuit Wuppertal. Het idee is nog steeds hetzelfde: geef een 1-serie het vermogen van een M3, een M3 het vermogen van een M5, enzovoort, en pas de auto’s vakkundig aan om met de extra power overweg te kunnen. Waar er vroeger motoren met extra cilinders gemonteerd werden, zijn de aanpassingen tegenwoordig iets minder ingrijpend: door slim gegoochel met chips en uitlaatsystemen kunnen de gewenste vermogens uitstekend met een zes-in-lijn worden behaald.
Wat we hier hebben, is het resultaat van een redelijk ver doorgevoerde oppepsessie van een M235i Coupé. Manhart noemt ‘m liefkozend MH2 400 WB, waarbij de 400 staat voor het aantal pk’s dat de auto minstens meekrijgt. Dit exemplaar draagt het predicaat ‘Stage 2’, wat inhoudt dat ie 430 pk aan boord heeft. Inderdaad: evenveel als een M3 of M4. Het koppel van 592 Nm ligt daarentegen ruim 40 Nm hoger. Aangezien de 2-serie beduidend kleiner en zo’n 100 kilo lichter is, kun je wel raden wat voor effect dit allemaal heeft.
Mocht het je nog niet zijn opgevallen op de foto’s: de letters ‘WB’ in de typeaanduiding staan voor wide body. Manhart creëerde een stel imposante bumpers en klopte de wielkasten ongeveer een vuistdikte uit, voorzag in flinke spacers om de spoorbreedte te vergroten en legde daar enorme, gesmede 20 inch velgen tegenaan. Omdat deze specifieke MH2 destijds in allerijl gereed werd gemaakt voor de tuningshow in Essen waren nog niet alle nodige aanpassingen gedaan, waardoor de Michelin Pilot Supersports op de voorwielen af en toe de binnenkant van de spatkappen aantikken in de bochten. Een kleinigheid; voor de rest is de auto af wanneer we ‘m ophalen op het Manhart-hoofdkwartier.
Met ‘af’ bedoelen we: het is een wonder dat er nog BMW-onderdelen op te vinden zijn. De lijst met aanpassingen aan deze 2-serie is lang: joekels van sportuitlaten met downpipes van 76 millimeter doorsnee, een sportluchtfilter, een nieuw motormanagement dat de topsnelheid opkrikt naar zo’n 320 km/u, voorremschijven van 350 millimeter, remklauwen met zes zuigers en stalen leidingen, een drievoudig instelbaar onderstel van KW (hier 45 millimeter verlaagd), een racekoppeling van Sachs en een instelbaar sperdifferentieel, om maar een paar dingen te noemen. En dan hebben we het nog niet over het interieur gehad, waar twee Recaro’s en een clubsport-rolkooi de standaard zittingen verdrongen en talloze M Performance-onderdelen de boel extra opleuken. Uiteraard kun je bij Manhart aangeven hoe veel of hoe weinig van deze verwennerij je op je eigen auto wilt hebben; voor dit showmodel hebben ze met ruim 40.000 euro aan goodies behoorlijk uitgepakt.
Door de combinatie van diepe kuipstoeltjes, vierpuntsgordels en het korte aangrijpingspunt van de zware koppeling verwachten we bij het eerste verkeerslicht eigenlijk een rij rode lampen en een man met een vlag tegen te komen. Als circuitmonstertje zou de MH2 niet te versmaden zijn, maar op de openbare weg vergt hij vooral veel gewenning en bereidwilligheid om in te schikken, zeker als hij zo onvergeeflijk stevig is afgesteld als onze testauto. Het onderstel stuitert, het differentieel hakkelt, de rolkooi knarst, de raceremmen krijsen. Hier moet je van houden.
Dan sturen we de Autobahn op en vergeten we alle aspecten van plaats en tijd. Deze auto accelereert niet; hij gaat af. Hij bouwt geen snelheid op; hij sleurt de wereld door z’n grille en braakt haar luidkeels in flarden onder z’n achterbumper naar buiten. We weten niet wat we meemaken. Zonet merkten we nog op dat de turbo-zescilinder bij rustig rijden zo dociel en aangenaam is dat hij veelal niet strookt met de vlijmscherpe rest van de auto, maar nu… Nu klopt plots het hele plaatje.
We sjorren het knokige pookje door de korte versnellingsbak en geven de MH2 op z’n falie. Het korte moment dat het duurt om van 80 naar 180 km/u te knallen, verloopt knetterend en kwispelend. De wielbasis van de 2-serie is 12 centimeter korter dan die van een M4 en de bizar brede en lage achterbanden (295/25ZR20) zoeken wanhopig naar grip op het natte en koude asfalt. Het gevolg: de MH2 voelt aan als een opgewonden puppy op een marmeren vloer. Het is mede dankzij de directe besturing en de fundamentele balans die we van BMW gewend zijn dat we de boel bij ons weten te houden, en vooral dankzij Manhart dat we het schaamteloos uitgillen van plezier. Deze auto is één groot avontuur, driftig en obstinaat bij lage snelheden, levendig en geweldig als je ‘m z’n zin gunt en gas geeft.
De vraag is of je een extreme machine als deze kunt dulden voor je dagelijkse wegverkeer. Wij denken eigenlijk dat het een week leuk is en daarna vooral vermoeiend. Maar nogmaals: je hoeft jouw M235i heus niet met al deze accessoires uit te rusten. Denk goed na, tune met mate, dan zou je na een Manhart-behandeling zomaar je droomcoupé in handen kunnen hebben.
Manhart MH2 400 WB Stage 2
15/20
Motor
2.979 cc
zescilinder turbo
430 pk / 592 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top ca. 320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
ca. 4.450 x 1.900 x
1.370 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
ca. 1.500 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
NL € 63.300 + € 41.500
BE € 46.950 + € 41.500
Het vonnis
Manharts kijk op de BMW 2-serie is een extreem opgewonden standje vol kracht en gekte met briljante looks en boos weggedrag. Haat je comfort en heb je een diepe buidel: hier is je volbloed BMW-wegracer
Reacties