Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D

Onder het motto ‘vele kleine wijzigingen maken één grote’ komt Mazda met een update van hun toch al succesvolle kleine crossover, de CX-3

Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018 interieur
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018
Mazda CX-3 2018 interieur

Er was eens, lang geleden in een land hier ver vandaan, een bijzonder slimme man. We hebben het over de jaren veertig van de vorige eeuw, en Amerika, en laten we de man voor het gemak Harley Earl noemen. Niet alleen omdat dat zo leuk klinkt, maar omdat ie ook echt zo heette. Hij was de baas van General Motors en verblijdde de wereld onder meer met de Chevrolet Corvette en auto’s met enorme staartvinnen, en vond het concept van de conceptcar uit. Maar dat niet alleen.

Hij was ook degene die bedacht dat mensen altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben. En dat je dus jaarlijks maar een paar kleine dingetjes hoeft te veranderen aan je product, heel hard moet roepen dat het allemaal splinternieuw en veel beter is, en dat de mensen het dan vanzelf kopen. Die ‘modeljaar’-truc bleek nogal succesvol. We hebben er vandaag nog ‘plezier’ van – zie de mensen die bereid zijn op straat te kamperen voor de nieuwste iPhone.

Geldklopperij?

Nu zou het flauw zijn de nieuwe Mazda CX-3 af te doen als geldklopperij voor een paar snuisterijtjes. Zo zitten de Japanners niet in elkaar. Dus is er naast de obligate ‘nieuwe grille, nieuwe wielen en led’jes in de achterlichten’ ook een nieuwe motor in gezet. Naast de licht gewijzigde twee 2.0-benzines is er nu ook een 1,8-liter diesel.

Nou ja, nieuw: in feite is de vorige 1.5 gewoon vergroot en fijngeslepen. Het levert in ieder geval 10 pk extra op (nu 115 pk), maar kost wel wat brandstof (en daarmee CO2 en bahfoei-belasting). Al stoot ie, dat moet ook maar weer eens gezegd, fors minder CO2 per kilometer uit dan de benzinemotoren (36 gram, om precies te zijn).

Zonde dat diesel in een verdomhoekje is geraakt

Als het rijden in de nieuwe Mazda CX-3 één ding duidelijk maakt: wat is het toch zonde dat diesel zo in het verdomhoekje is geraakt. De motor past bij de auto als een kaal hoofd bij een trainer van Ajax (kennelijk). De Mazda CX-3 is zo goed geïsoleerd dat je hem nauwelijks hoort, hij reageert lekker ad rem op het gaspedaal, en heeft altijd genoeg puf om even inhalen tot een vlotte actie te maken. Daar hebben de benzinemotoren, die Mazda immers ook niet van turbo’s voorziet, aanzienlijk meer moeite mee.

Meer urgentie in de Mazda CX-3

Wat kleine wijzigingen aan het onderstel geven de Mazda CX-3 nóg wat meer ‘urgentie’ dan hij toch al had; de vering en demping werden iets soepeler gemaakt, terwijl de besturing iets directer werd. Aan zijn status van ‘best rijdende kleinere SUV’ verandert dus niets. Het leven aan boord wordt verder veraangenaamd door een nieuw infotainmentsysteem, dat nu wel weet wat het moet doen als je die nieuwe iPhone aansluit.

Verdwenen is de handbediende handrem – die heeft plaatsgemaakt voor een elektronisch exemplaar, wat (elk nadeel heb z’n voordeel) meteen plek creëerde voor een armsteun met wat handige opbergruimte. Wie in de vorige versie behoefte had aan meer bekerhouders, kan opgelucht ademhalen: zelfs achterin zijn er nu een paar te vinden. Het zijn al met al geen wereldschokkende veranderingen, maar bij elkaar zijn ze voldoende om de Mazda CX-3 weer een poosje bij-de-tijd te houden. Minimaal een jaar, zullen we maar zeggen.

13
20
Specificaties

Specificaties Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D

Motor
1.759 cc
viercilinder turbo
115 pk @ 4.000 tpm
270 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 184 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
114 g/km CO2 F label
Afmetingen
4.275 x 1.765 x 1.535 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.218 kg
48 l (diesel)
350 / 1.260 l (bagage)
Prijzen
€ 33.790 (NL)
€ 27.490 – SkyCruise (B)

Vonnis:
De Mazda CX-3 was vanaf het prille begin al een van de meer getalenteerde aanbiedingen in zijn (in­middels over­volle) segment en dat is hij met al deze kleine wijzigingen volop gebleven. Hij kan er weer even tegen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws