Een nogal stomme vraag, zo realiseren we ons wanneer we de McLaren 540C de snelweg op sturen. Mensen schuiven van schrik drie rijstroken op als ze ons in hun spiegels zien aankomen. Bijrijders kijken met open ogen door hun opgeheven mobieltjes als we hen inhalen. Je moet een behoorlijke kenner zijn om überhaupt te zien dat je hier niet met een top-of-the-line supercar van doen hebt. Niemand zal ‘m op het eerste gezicht kunnen onderscheiden van de 570S. Niet al te goed ingewijden denken een 650S of zelfs een P1 te zien. Dat is het gevolg van een betrekkelijk ver doorgevoerd familiegezicht. En ongeïnteresseerden zien gewoon een belachelijk snelle auto.
Je kan met deze McLaren 540C dus niet onder de radar blijven?
Als het je om het shock and awe-effect te doen is, heb je met de 540C alvast een winnaar in handen. Dat ons testexemplaar (niet de auto op deze foto’s) vrij spaarzaam is uitgevoerd – wie had gedacht dat matzwarte plastic bumpers, of in dit geval spoilers en diffusers, juist in deze buitencategorie nog zouden bestaan? – lijkt niemand iets te kunnen schelen. Dat we onze stoel en het stuur met de hand moeten verstellen en boven ons een hemeltje van een polyester glimstofje in plaats van alcantara tegenkomen, went snel genoeg. Kom op, een luxueuze aankleding is aardig, maar dit is een McLaren. Al was ie viezig Duitse-taxi-geel met een interieur van jutezakken en frietbakjes, dan nog aanbaden we ‘m.
De belangrijkste verschillen tussen de McLaren 540C en de 570S zitten in het vermogen en de remmen. Je zult je als een behoorlijke halvegare moeten gedragen om het gemis van 30 pk – zo’n 5 procent van het totaal – op de openbare weg te kunnen opmerken. Ook keramische remmen hebben ten opzichte van deze stalen exemplaren weinig meerwaarde. Wie begeeft zich nou wekelijks op een circuit? De ‘C’ impliceert dat de 540 wat comfortabeler is afgesteld dan de 570S. We konden al nauwelijks bevatten hoe goed het onderstel wist om te gaan met oneffenheden van alle soorten en maten. De afstemming zou hier fractioneel zachter zijn – we merken er niets van.
Hoe kan de demping zo goed zijn in zo’n sportwagen?
Vooral omdat ook de 540C beschikt over McLarens fenomenale instelbare dempers, waarover je de controle krijgt door op de active-knop op de middenconsole te drukken. Zoekt de auto normaal gezien alles voor je uit, hiermee neem je het heft in eigen hand. De twee draaischakelaars, met de ‘H’ van handling en de ‘P’ van power, hebben elk drie standen waarmee je de auto naar je eigen smaak kunt instellen: normal, sport en track. In de laatste reageert de auto, ook zijn onderstel, zo grandioos heftig dat je je afvraagt of die ‘C’ niet gewoon voor comedy staat.
De bekende 3,8-liter twin-turbo V8 weet ook in de McLaren 540C weer te choqueren en te verbijsteren. In eerste instantie zou het kunnen dat je ‘m te tam vindt klinken. Je krijgt het idee dat de ingenieurs uit Woking zich expres hebben ingehouden. Tot er zich een leeg stuk weg voor je neus uitstrekt, je gas durft te geven en beleeft hoe de motor zijn tomeloze energie botviert op het arme wegdek.
Wat voor een kracht komt er vrij als je gas geeft?
Meteen worden je nekspieren overrompeld. Je hoofd klapt tegen de stoel en wordt daar haast magnetisch vastgehouden. Van schrik trek je aan de rechterflipper en schakel je op – te vroeg. Je neemt je voor om het deze keer vol te houden tot het rode-toerengebied. Wanneer de naald voorbij 5.500 tpm kruipt, geeft de McLaren 540C je een genadeloze trap na. Alsof ie je wil afstraffen omdat je dacht dat je de volledigheid van z’n kracht al meemaakte. Tegen de tijd dat er bij 7.000 toeren echt geschakeld moet worden, heb je een maniakale snelheid bereikt en brult, sist en briest de V8, gonst en siddert de hele auto van opwinding. Je achter-in-je-schedel samengeperste brein krijgt het nog maar net voor elkaar om een signaaltje naar je rechterhand sturen.
De McLaren 540C is allesbehalve een net-niet-versie van z’n meerdere. Hij voelt in niets aan als een compromis. Naast de looks – de enige zichtbare verschillen met de 570S betreffen een paar aanpassingen aan de zij-skirts en de diffuser – krijg je dezelfde ultrastijve, slechts 75 kilo wegende koolstofvezel monocoque waar alle McLarens van deze generatie op gestoeld zijn. Je krijgt hetzelfde oog voor detail en dezelfde praktische bruikbaarheid die we kennen van de 570S. En je krijgt hetzelfde magische, mede door torque-vectoring op de millimeter nauwkeurige weggedrag. Ook van de 540C heb je zijn volle aandacht, alsof ie je wil begrijpen en je wil helpen, waardoor je zelfverzekerder, besluitvaardiger en daardoor effectief sneller rijdt.
Heeft de 540C nog speciale dingen?
Een van de weinige opties waarmee onze testauto is uitgerust, is nose lift. Dat heeft niets te maken met een ingebouwde plastische-chirurgiefunctie; het tilt simpelweg het front van de 540C omhoog zodat je lastige richels en drempels kunt trotseren. Je bedient dit foefje met een hendeltje aan de stuurkolom, waarna je in de door het merk zelf ontwikkelde boordcomputer kunt aangeven wat je precies wilt dat er gebeurt. (In eerste instantie gaf het systeem bij ons overigens een foutmelding en het dringende advies om naar de dealer te rijden, ook al stonden we daar nog op de parkeerplaats. Exclusiviteit gaat nog weleens hand in hand met wispelturigheid.)
We willen maar aangeven dat niemand hoeft te denken dat je met een 540C minder auto koopt dan de 570S. Sterker nog. We zouden eigenlijk niet weten waarom je het equivalent van een VW Golf extra zou ophoesten als je deze ras-McLaren al vanaf 216.000 euro (166.000 euro in België) in je garage kunt parkeren. Kies voor een deel van het prijsverschil liever wat aardige opties. Zo komt je 540C er net iets meer jazzy uit dan de onze. Dan ben je alsnog minstens even snel als de (duurdere, zwaardere) Audi R8 V10. Je rijdt er exclusiever bij dan in een Porsche 911 Turbo. Je hebt zo welbeschouwd de supercar-deal van de eeuw te pakken.
Specificaties McLaren 540C
Motor
3.799 cc
V8 biturbo
540 pk @ 7.500 tpm
540 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 320 km/u
Verbruik
10,7 l/100 km
249 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.530 x 2.095 x 1.202 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.311 kg 72 l (benzine)
150 l (bagage)
Prijzen
NL € 215.950 (25%)
B € 166.050
VONNIS
Je krijgt de techniek, je krijgt de prestaties, je krijgt vleugeldeuren. Wat wil je nog meer? De 540C claimt een sportauto te zijn, maar trekt vrolijk een burnout door de toegangspoort naar de hemel van de supercars
Reacties